جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله میرزا حسین قمی

«حوزه»/اگر مومنین در راه ترویج آیین الهی گام بردارند و به کمک دین خداوند روند و در این مسیر استقامت و پایداری داشته باشند، این وعده الهی در قرآن کریم است که خداوند یکتا به یاریشان خواهد آمد و قطعا پیروز خواهند بود.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ محمد/7

 اگر خدا را ياری کنيد ، شما را ياری خواهد کرد و گامهايتان را استوار مى‏دارد

آینه:

حکایت؛  زمانیکه خبرکشف حجاب به دستور رضاخان به مرحوم آیت الله قمی می رسد، ایشان سخنرانی کرده و گریسته و فرمود: اسلام فدایی می خواهد و من حاضرم فدا شوم. بدین ترتیب ایشان از مشهد عازم تهران شد تا با رضا خان صحبت کند و در تهران در باغ سراج الملک ماند تا پهلوی به دیدارشان بیاید .
آنها گفتند؛ که آقای رئیس الوزراء و وزیر کشور دربار به دیدار شما خواهند آمد ولی آقا فرمودند، هیچ فائده ای ندارد چون غیر از شخص پهلوی حاضر نیستم با هیچ کس صحبت کنم، اما رضاخان آمادگی ملاقات با ایشان را نداشت.
ماموران شاه گفتند: یا باید در همین باغ محبوس بمانید یا به محلی که دولت در نظر دارد بروید، اما مرحوم قمی فرمود: اگر امکان ندارد به مشهد برگردم به کربلا می روم.

وقتی ایشان وارد کربلا شدند، همانجا ماند و به اداره حوزه علمیه آنجا پرداخت تا اینکه پس از سقوط رضاخان و ده سال دوری از وطن، مرحوم قمی در اولین فرصت به قصد زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به ایران آمدند و استقبال بی نظیری از آن بزرگوار در سراسر ایران به عمل آمد. از قصر شیرین تا همدان تا مشهد همه جا چراغانی شد و همه بزرگان علماء و سران قبایل و مسئولان امور دولتی و مردم به ملاقات آقا  شتافتند .

آیت الله قمی در مراجعت به هنگام توقف در تهران پیشنهادات معروفی به دولت وقت ارائه کرد که اهم آنها در پنج عنوان زیر می گنجد:

  1.  دولت ایران زنان را در انتخاب حجاب آزاد بگذارد و اجباری در کشف نباشد .
  2. مدارس مختلط که به دستور رضاخان ایجاد شده بود، منحل و مدارس پسرانه و دخترانه مجزا شده و نماز در مدارس برقرار شود.
  3. تعلیم قرآن و دروس دینی جزء برنامه درسی دبستانها و دبیرستانها قرار بگیرد.
  4.  حوزه علمیه قم و مشهد آزاد باشند، علاوه بر آن مدرسین و محصلین علوم دینیه به هنگام تحصیل از رفتن به خدمت نظام وظیفه معاف باشند
  5. موضوع اقتصاد و تجارت تحت نظر متخصص اداره شود، بطوری که توازن صادرات و واردات حتی الامکان حفظ گردد و کمبود غذایی و خواربار که فشارش بدوش طبقه ضعیف است از بین برود .
    بالاخره رژیم پهلوی مجبور شد، پیشنهادات فوق را قبول کند و بدین شرح آن مرجع عالیقدر که در باغی محبوس شده بود و مردم را از ملاقات با او منع می کردند که چرا با کشف حجاب اجباری مخالفت دارد، نه فقط در میان استقبال ملت مسلمان ایران به وطن بازگشت، بلکه علاوه بر قضیه لغو کشف حجاب اجباری چندین دستوالعمل شرعی و اجتماعی دیگر را نیز به دولت دیکته کرد.

با اقتباس و ویراست از کتاب  مردان علم در میدان عمل

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    0 0
    خدا علمای اسلام را حفظ نماید