پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مساجد پاکستان

حوزه/ هرچند مساجدی هستند که در اعیاد اجازه نمازخواندن را به زنان می‌دهند اما به صورت عادی و برای نمازهای یومیه، زنان اجازه ورود به مساجد شهر پیشاور پاکستان را مانند مردان ندارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از tribune.com.pk، مسئولین مسجد اسپین جمعه (مسجد سفید) در شهر پیشاور واقع در پاکستان قصد دارند تا نمازخانه جداگانه‌‌ای را در این مسجد به زنان اختصاص دهند. عنایت الله، سرپرست این مسجد در این رابطه به خبرنگاران گفت: کمیته نظارت مسجد به این نتیجه رسیده است که وجود نمازخانه‌ای برای عبادت بانوان در این مسجد ضروری بوده، به همین دلیل کمیته در حال جمع آوری کمک‌های مالی برای ساختن این محوطه است. من از مردم نیز می‌خواهم که با اهدای کمک‌های مالی به ساخت این نمازخانه ما را یاری کنند. ما به 1.5 میلیون روپیه برای ساخت این نمازخانه نیاز داریم.

عنایت الله در پاسخ به سئوالی در رابطه با نمازخواندن زنان و مردان در یک مکان نیز گفت: نمازخانه جداگانه‌ای در طبقه اول این مسجد برای بانوان ساخته می‌شود، با این حال مردان و زنان امام جماعت یکسانی خواهند داشت.

در همین راستا تابلویی بر دیواره خارجی مسجد نصب شده تا کمک‌های مردمی را برای ساخت نمازخانه بانوان جمع آوری کند.

زنان حق ورود به مساجد پیشاور را ندارند

هرچند مساجدی هستند که در اعیاد اجازه نمازخواندن را به زنان می‌دهند اما به صورت عادی و برای نمازهای یومیه، زنان اجازه ورود به مساجد این شهر را مانند مردان ندارند.

سانا اعجاز، موسس مرکز تحصیلات صلح و فرهنگ قندهار در این راستا گفت: این حرکت گام مثبتی در راستای از بین بردن فضاهای مردسالانه بسیاری مساجد و حجره‌ها در پاکستان است که زنان اجازه ورود به آن‌ها را ندارند. زنان در جامعه پاکستان از تصمیم گیری‌ها دور نگه داشته می‌شوند و  من هرگز ندیده‌ام که یک زن را عضو یک شورای قبیله‌ای قرار دهند.

شهر پیشاور در پاکستان

شهر پیشاور پایتخت استان مرزی شمال غربی کشور پاکستان است. شهر پیشاور در کناره گردنه معروف خیبر قرار دارد و مرکز بازرگانی، سیاسی و فرهنگی مناطق مرزی و پشتون‌نشین پاکستان بشمار می‌آید. این شهر با قدمتی طولانی و باستانی، حدود ۲۰ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض داشته و از جمله شهرهای مهم پاکستان می‌باشد. فاصله این شهر تا پایتخت ۱۷۰ کیلومتر می‌باشد.

شهر پیشاور از دو بخش قدیمی و امروزی تشکیل شده‌است. بخش قدیمی آن که دارای ۲۰ دروازه و به سبک شهرهای پرجمعیت آسیای میانه ساخته شده، خانه‌هایی از خشت با کوچه‌های تنگ و پرپیچ و خم دارد. بخش نوساز شهر که در واقع یک منطقه نظامی است، دارای خانه‌هایی بزرگ و خیابان‌هایی منظم و پردرخت است و تأسیساتی متعلق به نیروی هوایی ارتش پاکستان در آن قرار دارد.

جمعیت پیشاور از دو گروه عمده قومی پشتوها ــ که‌ اکثریت جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند ــ و پیشاوریها ــ که از مردمان بومی این منطقه هستند ــ تشکیل شده‌است. افزون بر این دو گروه قومی، اقوام تاجیک، هزاره و همچنین کولی‌ها نیز در این شهر به سر می‌برند. بیشتر مردم این شهر به زبان پشتو سخن می‌گویند؛ در عین حال، زبان‌های فارسی، هندکو، پنجابی و اردو نیز در پیشاور وجود دارند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha