جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نجفعلی میرزایی

حوزه/ پژوهشگر عرصه بین الملل بر لزوم رعایت اصول و قواعد فهم عقلی در اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»حجت الاسلام نجفعلی میرزایی پیش از ظهر امروز در نشست علمی « ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه ها و پژوهشگاه های ایران و جهان عرب» گفت: یکی از خلاهایی که در جمهوری اسلامی و قم داریم خلاء گزارشگری حوزه اندیشه است.

وی افزود: مدیران عالی نهادهای حوزوی باید رشته تخصصی سطح سه خبرنگاری اندیشه اسلامی که بتواند افرادی را تربیت کند که قدرت تحلیل حوزه اندیشه علمی را داشته باشند، ایجاد کنند.

دبیر این نشست علمی گفت: در این همایش به دنبال شناخت اشکالات و مشکلات و خلاهای امروز دانشگاه های جهان اسلام هستیم؛ امروز در دنیای اسلام در شرایطی زندگی می کنیم که علاقات علمی واحد  و مشترکی بین کشورهای اسلامی وجود دارد.

وی اظهارکرد: امروزه در شرایط بسیار حساسی قرار داریم؛ باید در این گونه نشست های علمی به دنبال ایجاد اجتماعات و نشست های هماهنگ بین علما و دانشمندان هستیم تا به رویکردهای جدیدی در این زمینه دست یابیم.

حجت الاسلام میرزایی بیان کرد: دانشمندان اسلامی نیازمند تقریب نظرات و عقاید هستند و باید ره آورد مناسبی برای ملت های خود داشته باشند که این تقریب برای آینده جهان اسلام حیاتی است؛ همچنین در همین راستا می توان بیان داشت دانشگاه های کشور اسلامی می توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

وی گفت: عقل و عقلانیت از مهمترین محورهایی است که در اسلام بیان شده و در همین زمینه تراثت عظیم عقلانی که در اسلام وجود دارد، با هیچ مکتب دینی در دنیا قابل قیاس نیست؛ ولی در همین زمینه نیز باید در دانشگاه های کشورهای اسلامی تلاش کنیم که از افراط و تفریط در این زمینه دوری کنیم.

حجت الاسلام میرزایی اظهارکرد: اسلام با مسایل خرافی و نحله های انحرافی در حال نزاع است ولی متاسفانه گروه هایی مثل تفکرات سلفی با تفریط در عقل گرایی و دیگران با افراط در عقل گرایی به برداشت های ناصحیح از قرآن و اسلام دست زده اند که باید در این مجموعه ها اشکالات آنها را بیان کنیم.

وی گفت: امام خمینی(ره) بانی انقلاب بزرگی بودند که در آن اسلام در حوزه و فردی و اجتماعی و علمی و سیاسی و فرهنگی نفوذ داشته باشد؛ در این زمینه اگر دانشمندان مسلمان نگاهی گذار به اندیشه اسلامی و آن چه امام راحل بیان کرد و تاثیراتی که ایشان در عرصه ملی و بین المللی ایجاد کردند، بیاندازند، متوجه ظرفیت های اسلام  خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha