جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خوشبختی

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی " گونه شناسی خوشبختی از منظر قرآن و روانشناسی"، با حضور کارشناسان، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) بابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، فاطمه پور مهدی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه عصمتیه بابل به عنوان ارائه کننده بحث، بیان کرد: موضوع مورد بحث دغدغه همه انسان ها ست. گونه شناسی خوشبختی در قرآن و روایات از هم متفاوت نیست، بلکه در یک راستا وبا یک تعبیر بیان می گردد،

وی با بیان این که خوشبختی در قرآن با تعابیری چون فلاح، فوز، سعید بکار رفته شده است، ابراز داشت: خوشبختی از منظر تمام نظام های فلسفی و اخلاقی در غرب به خوب خوردن و آشامیدن، جمال، کسب مقام و ثروت و آسایش در دنیا است، اما افراد دیگر این دنیا را آموزشگاه شایسته ای برای خوشبختی ابدی می دانند .

خوشبختی از نگاه غربی ها

معاون فرهنگی مدرسه علمیه عصمتیه بابل افزود: خوشبختی از منظر قرآن، شانسی نیست، بلکه با تلاش و کوشش بدست می آید. در غرب رضایت کلی از زندگی را خوشبختی می دانند. برخی از کارشناسان غربی احساس خوشبختی و لذت بردن را خوشبختی دانسته و برخی برآورده شدن تمام احتیاجات غریزی به طور کامل را خوشبختی می دانند، همچنین برخی دیگر زندگی مفید یعنی شغل خوب، زندگی مشترک خوب، برقراری ارتباط خوب با دوستان و تربیت فرزندان را به نحو احسن خوشبختی می دانند. ولی در نظریه های ارائه شده از سوی غربی ها، این لذت ها دائمی نیستند، چون احساس لذت لحظه ای بوده و از بین رفتنی است و احساس لذت اولیه همیشه وجود ندارد، پس خوشبختی دائمی وجود نخواهد داشت .

 پور مهدی ادامه داد: در فرهنگ قرآن، خشوع در نماز، دوری از لغو و بیهوده اعم از افکار ، اعمال و گفتار لغو، پرداخت زکات که شامل زکات افکار، اعمال، اموال و اعضاء و جوارح می گردد، به دور بودن از آلودگی ها و بی عفتی ها و روابط نا مشروع، توبه و بازگشت به سوی خداوند، تزکیه نفس،  مال و مقامی که انسان را به قرب الهی برساند، کلیدهای خوشبختی و رستگاری اخروی معرفی می گردند، اما بر اساس روایات کلید های خوشبختی در دنیا به داشتن فرزندی مثل خود، همسر متدین و زیبا، خانه وسیع و مرکب سواری خوب معرفی می گردند.

خوشبختی شانسی نیست

بنت الهدی جعفر زاده، معاون پژوهش مدرسه الزهرا (س) بابل هم در ادامه این جلسه طی سخنانی، اظهار داشت: خوشبختی هیچ تعریفی ندارد، بلکه همه انسان ها وقتی به بلوغی رسیدند، وظیفه دارند برای بهتر زندگی کردن تلاش کنند و به مقصود برسند، اما این که برخی خوشبختی را همان خوش شانسی تلقی می کنند، تعبیر صحیحی نیست و کاملا در اشتباه اند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم خوشبختی را خوش شانسی بدانیم، باید همواره منتظر بمانیم تا یک امر خارق العاده برای ما اتفاق  بیفتد و این آفت است، چرا که اگر امر خارق العاده در زندگی اتفاق نیفتد پس خوشبخت نخواهیم بود. خوشبختی احساس نیست، موفقیت نیست، چون خیلی ها با کسب موفقیتهایی چون ثروت و شهرت باز هم احساس خوشبختی نخواهند کرد.

خوشبخت واقعی

زینب روحانی، معاونت فرهنگی مدرسه الزهرا (س) بابل به عنوان داور بحث تصریح کرد : خداوند در قرآن همسر، شب، روز و عبادت را از موارد خوشبختی بیان می کند، در حالی که در عصر کنونی موارد خوشبختی تنوع پیدا کرده است. بسیاری از افراد، خوشبختی را در کسب مال و مقام می دانند، در حالی که با کسب آن باز هم احساس خوشبختی نمی کنند، چرا که بنا بر آیات و روایات، کلید خوشبختی در رستگاری، پند گیری، اصلاح خود و جامعه، اخلاص در طاعت، بی اعتنایی نسبت به آنچه از دست رفته و ولایت پذیری است و این موارد شانسی و ذاتی نیستند، بلکه با اراده و تلاش و کوشش دست یافتنی می باشند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha