جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فیلم پارادایس

حوزه/ برای من بسیار آزار دهنده است می‌بینم برخی با تصور غلط در جامعه فکر می کنند همه روحانیون در آسایش مادی زندگی می‌کنند، درصورتیکه به وفور روحانیونی را دیده‌ام در سخت‌ترین شرایط مالی زندگی می‌کنند

علی عطشانی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره جدیدترین فیلم سینمایی اش «پارادایس» گفت: تاکنون فیلمی درباره روحانیت نساخته بوده‌ام، برای این کار دلیل خاصی داشتم! این روزها تفسیر و برداشت درستی از روحانیت در جامعه وجود ندارد. برای همین باید به عنوان سینماگر به مخاطبانم نشان دهم، روحانیت طی قرن‌ها تا چه حد با فداکاریهای خود؛ آرامش را برای مردم این سرزمین به همراه آورده‌اند.

*تصور غلط جامعه از روحانیت

وی افزود: برای من بسیار آزار دهنده است می‌بینم برخی با تصور غلط در جامعه فکر می کنند همه روحانیون در آسایش مادی زندگی می‌کنند، درصورتیکه به وفور روحانیونی را دیده‌ام در سخت‌ترین شرایط مالی زندگی می‌کنند، اما هیچگاه در انجام رسالت خود کوتاهی نکرده‌اند. جالب توجه آنکه این مسیر دشوار را با اطلاع از سختی های آن انتخاب کرده اند. لذا بی انصافی است چنین قشر بزرگی را در فیلم‌های خود نشان ندهیم.

*روحانیون دانشمند را به تصویر نکشیده ایم

این کارگردان ادامه داد: قشر دیگری از روحانیون وجود دارد که دانشمند و آگاه به زمان خویش هستند، این افراد با دانش خود به مردم هستی و امید می‌دهند، برای نمونه می‌توان از حجت‌الاسلام و‌المسلمین قرائتی نام برده او به اندازه‌ای آگاهی دارد که هر قشری می‌تواند از وجودش استفاده کند، هم دکتر پای منبر او هست هم کارگر عادی، نکته جالب هم اینجاست درس‌هایی که وی به مردم می‌آموزد بر گرفته از قرآن کریم است که در قلب و روح تمامی احاد مردم جای دارد.

عطشانی تاکید کرد، وجود افراد دانشمندی چون حجت الاسلام قرائتی به من این اجازه را داد تا نشان دهم، بسیاری از روحانیون ما بسیار طنازکارگردان فیلم «پارادایس» و دوست داشتنی هستند و اینکه تصور کنیم، روحانیون خشک و غیر قابل انعطاف هستند، اشتباه محض است.

برای همین از وجود مهران رجبی بهره بردم تا بتوانم بهتر شیرینی این قشر را برای مخاطبان خود نمایان کنم، این گفته‌ها را هم برای اینکه کسی خوشش بیاید نمی‌گویم، بلکه به تمام آنها اعتقاد و باور دارم، چون با این قشر زندگی کرد‌ه‌ام و می‌دانم معاشرت با روحانیون تا چه حد می‌تواند تبعات مثبت و ارزشمندی برای همه به همراه داشته باشد.

*از مشاوره با روحانیون دریغ نکرده ایم

وی در پاسخ به این سوال آیا از وجود روحانیون برای ساخت این فیلم سینمایی عنوان مشاور بهره برده است، گفت: از وجود روحانیون بسیاری که همگی از مدرسه اسلامی هنر قم بودند در تمامی مراحل نگارش فیلمنامه بهره بردم، حتی این روحانیون اولین کسانی بودند که بعد از تدوین، فیلم را تماشا کرده و از کیفیت کار راضی بودند.

*هیچ سفارشی برای این فیلم نشده است

کارگردان فیلم «دموکراسی تو روز روشن» با بیان اینکه، برخی حرف‌ها سبب نخواهد شد وی از ساخت چنین فیلم‌هایی پشیمان شود، بیان کرد: ممکن است برخی‌ها این تصور را داشته باشند که من فیلمی سفارشی ساخته‌ام، که تنها برای خوشایند روحانیون است، اما این نظرها برای من به هیچ وجه اهمیت ندارد، بلکه آنچه مهم است عهد و پیمانی است که با خداوند خود برای ساخت این کار بسته‌ام. در این میان باید در نظر داشت کارهای تاثیرگذار معمولا فیلم‌هایی هستند که در ابتدا با آن مخالفت می‌شد، اما در ادامه این مشکلات از بین رفته و کار به درستی درک شده است.

*به حوزه و روحانیت علاقمند شدم

عطشانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا در این فیلم انتقادی به روحانیت وارد می‌شود، گفت: در این فیلم انتقادی به روحانیت وجود ندارد، اما از زبان روحانیون انتقاداتی را پیرامون برخی کاستی‌ها می‌شنویم. نکته دیگری که دوست دارم به آن اشاره کنم این است، ساخت این فیلم سبب شد به حوزه علاقمند شوم، برای همین دوست دارم باز درباره روحانیت فیلم بسازم، اما رسیدن به این خواسته مستلزم این است که چه بازخوردهایی از طرف مجامع دینی نسبت به فیلم «پارادایس» را شاهد باشیم.

وی در پایان از جامعه روحانیت درخواست کرد: در شرایطی فعلی، فیلمسازی کاری بسیار دشوار است به ویژه با سرمایه شخصی دشوارتر است. درضمن در وضعیت فعلی که آثار پرفروش معمولا کمدی های سطحی هستند، کسی آمده تا یک کار درباره روحانیت بسازد، برای همین از جامعه روحانیت توقع دارم از چنین فیلم‌هایی حمایت کند تا فیلمسازان جوان دیگر انگیزه پیدا کرده و در این حوزه ورود کنند. با ساخت این گونه آثار مطمئن باشید حرف بدخواهان نظام و دروغ های آنان اذهان عمومی را نسبت به روحانیت در شبکه های ماهواره‌ای مخدوش نخواهند کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha