پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جشنواره فیلم کوتاه روح الله

حوزه/ حضرت امام (ره) تنها یک شخص و فرد نبود، بلکه اندیشه ای بود که هنوز جاری است و در آینده نیز دنیا از رهنمودهای او استفاده خواهد برد.

محمد آفریده، تهیه کننده سینما و دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه «روح الله» در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری «حوزه»، درباره لزوم برپایی جشنواره‌هایی چون «روح الله» گفت: حضرت امام (ره) تنها یک شخص و فرد نبود، بلکه اندیشه ای بود که هنوز جاری است و در آینده نیز دنیا از رهنمودهای او استفاده خواهد برد.  برپایی جشنواره ای با محوریت حضرت امام خمینی(ره) در عرصه هنر هفتم، در حقیقت به تصویر کشیدن «اندیشه خداباوری» در پرده هنر هفتم است.

وی افزود: البته پیشتر جشنواره ای با نام «آئینه و آفتاب» برگزار می شد، اما امسال به طور ویژه اولین جشنواره فیلم کوتاه «روح الله» برگزار خواهد شد و در نظر داریم، این جشنواره را در آینده به صورت بین المللی برگزار کنیم، چون معتقدیم شخصیت امام خمینی(ره) بین المللی است و انقلاب شکوهمند او دنیا را تکان داد.

دبیر جشنواره های سینمایی در پاسخ به این سوال، چرا این جشنواره در حوزه فیلم کوتاه برگزار می شود؟ گفت: مسلماً کارکردی که فیلم بلند و داستانی دارد، فیلم کوتاه ندارد، اما باید فیلم‌هایی با این محوریت وجود داشته باشد تا در ادامه بتوان برای آن جشنواره ای برگزار کرد. با این توضیح می بینیم، جشنواره روح الله کار خود را با فیلم کوتاه آغاز کرد تا بتواند به شکلی حرفه ای برگزار شود و زمینه ساز آینده نیز باشد و با نگاهی درست به موضوعات، هنرمندان خود را به این گونه جشنواره ها علاقمند کنیم

 آفریده در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جشنواره های موضوعی می تواند تاثیرات مثبتی در جامعه سینمایی داشته باشد؟ گفت: هر جشنواره ای ناخودآگاه شور و اشتیاقی را برای سینما در پی خواهد داشت و از آن می توان نتایج مثبت گرفت، درباره جشنواره «روح الله» شاهد یک تحول هنری در معرفی معمار کبیر انقلاب خواهیم بود، نکته بسیار ظریف و قابل اعتماد وجود دارد که هر فردی در آن فعالیت می کند، ناخودآگاه برای عشق به امام خمینی(ره) که در روح و قلب همه ایرانیان جای دارد، کار می کند.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که چرا اصفهان را برای میزبانی این رویداد انتخاب کرده اند؟ گفت: اصفهان شهری فرهنگی و هنر دوست است، معمولا اتفاقات هنری در آن به شکل مطلوبی رخ می دهد، برای همین برگزاری جشنواره روح الله در این شهر با استقبال خوب مردم نیز مواجه می شود، البته باید این نکته را متذکر شوم در 15 شهر دیگر نیز همزمان با برگزاری جشنواره میزبان این رویداد هستند، اقدامی که با انگیزه فراگیر کردن این جشنواره رخ داده است.

این سینماگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، برای هدایت سینما به سوی ارزش های اسلامی باید نیروهای متعهد تربیت کرد، گفت: اینکه از تولیدات ارزشی در سینما حمایت شود، از اقداماتی است که می توان برای رونق مفاهیم دینی در سینما انجام داد، اما اتفاق مهمتر آن است، سینماگرانی تربیت کنیم که عاشقانه در این حوزه (اسلامی) فعالیت کنند؛ اتفاقی که در دهه 60 به نوعی رخ داد و ما شاهد حضور نیروهای ارزشی در سینما بودیم. برای رسیدن به این خواسته نیز برگزاری جشنواره ای چون «روح الله» یکی از مکان‌های تربیت نیرو است.

وی در پایان تاکید کرد: معمولا این تصور وجود دارد جشنواره های موضوعی به لحاظ مادی تامین هستند، چون از جایی حمایت می شوند، اتفاقی که حداقل برای جشنواره ما رخ نداده و ما برای برگزاری این رویداد با سختی های متعددی مواجه شدیم. اتفاقی که جای سوال دارد؟ زیرا مگر می شود، رویدادی با این محوریت (امام) در سینما برگزار شود، اما در بحث بودجه آن جشنواره با کمبودهای بسیاری مواجه باشد؟!

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha