شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب  مبانی تفسير روايی

حوزه / تبیین مبانی، قواعد و اصول بهره مندی از روایات تفسیری، ضرورتی بود که مؤلف را برانگیخت با نگارش کتاب «مبانی تفسیر روایی » به این نیاز پاسخ دهد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب  مبانی تفسير روايی  اثر علمی حجت الاسلام والمسلمین محمد فاكر ميبدي درگروه علمی، تفسير و علوم قرآن که ازسوی  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده  است در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

روایات، یکی از منابع مهم تفسیر قرآن به شمار می رود؛ منبعی که شمار آن در آثار شیعه، به بیش از 15000 روایت می رسد. این روایات، به لحاظ بیان، تبیین و کارکرد یکسان نیستند؛ همچنان که سند، صدور و جهت صدور آنها در یک رتبه قرار ندارند. بنابراین، تبین مبانی، قواعد و اصول بهره مندی از روایات تفسیری، ضرورتی بود که مؤلف را برانگیخت با نگارش کتاب «مبانی تفسیر روایی » به این نیاز پاسخ دهد.

ساختار این اثر مرکب از چند بخش است. هر بخش، از چند فصل و هر فصل، از مبحث های مختلف تشکیل شده است.

بخش اول، به مباحث تمهیدی اختصاص دارد؛ از جمله: مفهوم شناسی مبانی و تقسیم آن، مفهوم شناسی تفسیر روایی و عوامل تنویع و تعریف آن، مفهو م شناسی روایت و واژگان مربوط، گستره تفسیر روایی و ماهیت آن، تاریخچه تفسیر روایی.

برخی عناوین بخش دوم بدین شرح است: تحلیل مبانی صدوری و عوامل احراز صدور دلالی، مبانی دلالی، ظهورات، اقسام ظهور، شناخت گونه های روایت، احراز جهت صدور، مبانی احراز حجیت، حجیت سنت نبوی و سخن ائمّه در تفسیر، جایگاه كلام صحابه و تفسیر تابعین در تفسیر، حجیت خبر واحد در تفسیر.

بخش سوم این اثر که به کارایی روایات در تفسیر قرآن اختصاص دارد، این مباحث را ارائه داده است: اصل تعامل روایات با قرآن، كاربردهای تقنینی و تشریعی، بنیان گذار ی گرایش ها و گونه های تفسیر ی در روایات، بنیا نگذاری علوم قرآن و مبان ی تفسیر در روایات، كاربردهای تشریعی و تشریح ی روایات.

بخش چهارم، با آسیب شناسی روایات تفسیری، آسیب های سندی، متنی و ذاتی را برشمرده و معیار نقد و تشخیص را نشان داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha