جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طلبه شهید جبار رمضانی

حوزه/ از اسلام روی نگردانید و از اهل بیت (ع) جدا نشوید. سعادت دو جهان در مکتب اسلام و اهل بیت (ع) یافت می شود... از روحانیت پشتیبانی کنید و بدانید تنها حامی و حافظ اسلام اینانند.

خبرگزاری «حوزه»، گزیده ای از پروندۀ زندگی شهیدی از دیار فقه و فقاهت را بازخوانی می کند که طلبه شهید جبار رمضانی در تاریخ دوم اسفند سال 1337 در روستای سیا خلک از توابع شهرستان رودبار متولد شد و در آغوش پر مهر پدر و مادرش دوران خردسالی را پشت سر گذاشت.

طلبه شهید جبار رمضانی با توجه به استعداد و شوقی که برای فراگیری قرآن نشان داد از 4 سالگی به فراگیری قرآن در نزد پدر پرداخت و با صوت زیبایی آن را تلاوت می نمود.

شهید رمضانی در حالی که 5 ساله بود به اتفاق خانواده به روستای لیلم از توابع بخش املش شهرستان رودسر هجرت نمود و پایه های اول و دوم ابتدایی را در سال اول ورود به مدرسه و پایه های سوم و چهارم ابتدایی را در سال دوم ورود به مدرسه به صورت جهشی سپری کرد و پایه های پنجم و ششم را در روستای همجوار یعنی در اسماعیل گوابر املش گذراند.

وی آنگاه جهت ادامه تحصیل در دوره متوسطه از روستای لیلم به بخش املش مهاجرت نمود و در شهرستان فعلی املش در خانۀ اجاره ای تا کلاس سوم متوسطه ادامه تحصیل داد.

اشتیاق فراوان شهید به فراگیری دروس حوزوی باعث شد که از املش به شهرستان آستانه اشرفیه مهاجرت کرده و در حوزه علمیه جلالیه آستانه اشرفيه ثبت نام کند. وی روزها مشغول تحصیل دروس حوزوی و شبها نیز تحصیلات کلاسیک را ادامه داد.

شهید رمضانی پس از گذشت دو سال به شهر خون و قیام (قم) هجرت نمود و به ادامه تحصیل حوزوی و کلاسیک پرداخت. وی در خرداد 1357 از مدسه حکیم نظامی در رشته طبیعی دیپلم گرفت و پس از آن تمام وقت خود را برای فراگیری علوم دینی قرار داد.

وی از سال 1356 تبلیغات وسیعی در جهت شناساندن امام خمینی (ره) و اهداف ایشان آغاز نمود و در همین راستا چندین بار توسط مأمورین حکومت ستم شاهی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

شهید رمضانی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در آزمون ورودی مدرسه عالی شهید مطهری تهران شرکت و پذیرفته شد و بدین منظور از قم به تهران هجرت نمود و مدت یک سال مشغول دروس فقهی (الهیات) شد.

با آغاز انقلاب اسلامی و تعطیلی موقت دانشگاه ها مجدد در مدارس فیضیّه و حجتیّه قم مشغول به تحصیل شد.

در تابستان سال 58 جهت تبلیغ و نشر فرهنگ غنی اسلام به مناطق محروم خوزستان اعزام شد و در تابستان 59 نیز به فرمانداری و شهرداری نهاوند اعزام شد و ضمن تبلیغ در فرمانداری نهاوند به کارهای اداری نیز مشغول گردید.

شهید رمضانی با تشکیل بسیج در شهرستان قم به عضویت آن درآمد و در دورۀ آموزشی آن نیز شرکت کرد.

وی در سال 59 از نهاوند به قم مراجعت کرد و ضمن اشتغال به تحصیل، در جهاد سازندگی قم نیز مشغول به کار شد. طی مدت 7 ماهی که با جهاد قم همکاری می کرد، دو بار جهت تبلیغ به مناطق جنگی اعزام شد.

شهید رمضانی از جوانانی بود که سراسر زندگی اش از کودکی تا هنگام شهادت الگوی شایسته ای برای جوانان در کسب فضیلت های اخلاقی، خدمت به جامعه اسلامی و کسب معارف اسلامی و علوم روز بود.

شهید رمضانی در نهم اردیبهشت سال 61 بعد از تقاضای مکرر از جهاد سازندگی قم برای سومين بار عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل شد و در تاریخ 21/2/61 در عملیات بیت المقدس در جبهه شلمچه به دیدار معبودش شتافت.

* قسمتی از وصیت نامه شهید

دوستان و آشنایان! از اسلام روی نگردانید و از اهل بیت (ع) جدا نشوید. سعادت دو جهان در مکتب اسلام و اهل بیت (ع) یافت می شود. از امام خمینی پیروی کنید و گفتار او را ملاک عملتان قرار دهید. از روحانیت پشتیبانی کنید  و بدانید تنها حامی و حافظ اسلام اینانند و اینان تا امروز وارث انبیا بودند و اسلام را به گوش مان رساندند.

منبع: ستاد کنگره سرداران، امیران و 8000 شهید استان گیلان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha