شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیخ طبرسی

چه بسیار است قضایایی که به ظاهر خوش‌آیند ما نیست، ولی در واقع آن کار به مصلحت ماست و چه بسا کارهایی که به ظاهر زیباست، اما به ضرر ماست؛ در همه مقدرات الهی حکمتی نهفته است که ما از آن بی اطلاعیم، لذا به مصلحت ماست آنچه رقم می‌خورد راضی باشیم که خیر نیز در آن است.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

عَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّكُمْ/  بقره 216

چه بسا شما از چیزی کراهت داشته باشد درحالی‌که خیر شما در آن است

آینه:

حکایت؛ مشهور است مرحوم طبرسی سکته کرد و به گمان اینکه وفات کرده او را غسل داده،  کفن و دفن نمودند،  چون به هوش آمد خود را در میان کفن و در قبر دید، متوجه شد، سکته کرده و او را اشتباهاً دفن کرده‌اند، راه نجاتی نداشت تا خود را از این گرفتاری نجات دهد نذر کرد اگر خداوند قادر متعال از این بند نجاتش دهد، یک دوره تفسیر قرآن بنویسد.

 اراده خداوند چنین تعلق گرفت که یک نفر دزد معروف به این فکر افتاد شب موقعی که همه خوابند و قبرستان هم خلوت است، بیاید قبر طبرسی را بشکافد و کفنش را بردارد، وقتی‌ آمد قبر را شکافت رسید به لحد و روی لحد را برداشت کفن را باز کرد، ناگاه شیخ دست او را گرفت، آن مرد از دیدن این حال بسیار ترسید، شیخ شروع کرد به حرف زدن با او،  وحشت کفن دزد زیادتر شد. شیخ فرمود: نترس من مرده نیستم، بلکه زنده‌ام به علت سکته مرا آورده‌اند دفن کرده‌اند، اکنون به هوش آمده‌ام، خداوند تو را وسیله نجات من قرار داد. آن شخص از حرف‌های آن مرحوم اطمینان خاطر پیداکرده و قلبش آرام گرفت و چون شیخ از شدت ضعف نمی‌توانست راه برو، مرد او را به دوش گرفته به منزل شیخ آورد. شیخ خلعت و مال زیادی به آن مرد داد کفن دزد به دست شیخ توبه کرد و آن کار قبیح را ترک نمود.
پس از آن شیخ به نوشتن مجمع‌البیان مشغول شد الحق، تفسیر خوبی نوشته است، خداوند مسبب‌الاسباب، آن دزد را وسیله نجات شیخ از آن گرفتاری عجیب قرار داد، شیخ نیز وسیله و اسباب توبه کفن دزد شد که به این وسیله از عمل شنیع دزدی و نباشی خلاص شده و عاقبت امرش ختم به خیر شد. 1

هر چه برتو آن کراهیت بود                       چون حقیقت بنگری رحمت بود2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل
  2. مولوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منصور تقسیمی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    هر وقت خداوند بخواهد کسی را عاقبت به خیر کند این طوره واقعا داستان عجیبی است که یک کفن دزد عاقبت به خیر بشود روی این حساب نباید از رحمت خداوند ناامید شد ان دزد کفن حتما یک حسن خوبی در وجودش بوده که خداوند عاقبت به خیری را براش رقم زده الله اکبر وافعا هیچ کس سر از کار خداوند در نمی اورد باید به رحمت خداوند امیدوار باشیم و بعصی مواقع می بینی یک نفر که علامه و صاحب نطر میشه عاقبتش ختم به شر می کند باید توکل بر خداوند داشت
  • م۶ IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    الله اکبر
  • عبد الله IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    حیف است سایتی که مربوط به حوزه علمیه است حکایات بدون استناد را بنویسد به صرف این که "مشهور است" در حالی که ضرب المثلی در میان علماست و نویسنده این حکایت از آن بی اطلاع است که: "ربّ مشهور لا اصل له" خصوصا که در یکی دیگر از صفحات خبرگزاری حوزه همین حکایت بی سند را با تخیلات کودکانه و شاخ و برگ های بی مورد آورده بود . و چنین رویه ای در چنین مجموعه به ظاهر علمی باعث تأسف است.
  • حقوردی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    0 0
    شیخ در زیر آنهمه خاک تا شب هنگام و آمدن کفن دزد چگونه تنفس می‌کرد!!؟ ؟