جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میر احمدرضا حاجتی اهواز

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، تقویت روحیه پرسشگری، انجام فرایض مستحبی، احترام به استاد و والدین و همچنین تبلیغ در تابستان را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که طلاب باید به آنها جامه عمل بپوشانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، امام‌جمعه موقت اهواز، در جمع طلاب اهوازی، با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم(ص)، مبنی بر «العِلمُ خَزائنُ ومَفاتِیحُهُ السُّؤالُ»، اظهارداشت: طلبه‌ای که اهل سؤال کردن نباشد، تقریباً 60 درصد از راه طلبگی را اشتباه رفته؛ چراکه طلبه، طلبه‌ای است که گنجینه علم را در خودش تقویت کند.

وی با بیان این‌که داشتن روحیه پرسش گری در پرورش طلاب نخبه، بسیار مؤثر است، تصریح کرد: اساتید مدارس علمیه باید این روحیه را در طلاب تقویت کنند که این مهم آنان را پژوهشگر، محقق و اندیشمند می‌کند.

استاد حوزه علمیه خوزستان، در ادامه با بیان این‌که طلاب باید خود را به انجام فرایض مستحبی، مقید کنند، گفت: فرق یک طلبه با مردم عادی، در علم و روحیه معنوی او می‌باشد، پس برای اینکه خداوند متعال به زندگی و علم شما برکت ببخشد، باید مستحبات، برای شما همچون واجبات مهم باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، تقید به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص)را بسیار گره‌ گشا خواند و بیان داشت: ذکر مقدس صلوات برای تقویت ذهن و برآورده شدن حاجت بسیار اثرگذار است و شما را گشاده‌رو می‌کند.

امام‌جمعه موقت اهواز، با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) «برکة العلم فی تعظیم الاستاذ و بقاء الایمان فی تعظیم الله و لذة العیش فی برالوالدین و النجاة من النار فی ترک ایذاء الخلق»، اظهار داشت: در این حدیث آمده است که خداوند متعال چهار چیز را در چهار چیز قرار داده و آن بدین شرح است که «برکت علم را در تعظیم استاد»، «بقای ایمان را در تعظیم خداوند»، «لذت زندگی را در نیکی کردن به والدین» و «رها شدن از آتش را در ترک آزار خلق».

استاد حوزه علمیه خوزستان، احترام به استاد را یکی از الزامات طلبگی خواند و تصریح کرد: یک طلبه بیش از هر چیز دیگری که در حوزه می‌آموزد، باید احترام به استاد و بزرگ‌تر را بی آموزد، چراکه احترام به استاد پیش مقدمه طلبگی است.

وی با بیان این‌که عبادت و سلوک طلبه، از مهم‌ترین ارکان بعد معنوی طلاب است، اذعان داشت: باید سیر و سلوک معنوی در مدارس علمیه جریان داشته باشد که برای عملی شدن این مهم، معاونان تهذیب مدارس علمیه باید همت گماشته و بدین عمل اهتمام ویژه ورزند.

امام‌جمعه موقت اهواز، در پایان سخنان خود، با بیان این‌که روزهای تابستان نزدیک بوده و طلاب باید به انجام فعالیت‌های تبلیغی نگاه ویژه‌تری داشته باشند، گفت: پیشنهاد می‌کنم که در این ایام دو چیز را از فیش‌های تبلیغی خود حذف نکنید اولین آن «احترام به پدر و مادر» و دیگری «عدم آزار رساندن به دیگران» است، پس تا می‌توانید نسبت به این دو مورد، بنا بر آیات و روایات اهل‌بیت(ع)، مطلب جمع‌آوری کرده و به مردم منتقل کنید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha