جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مباحثه طلاب

حوزه/ مسئول آموزش مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان شوط گفت: یکی از راه‌های احیا، حفظ و تداوم سنت حسنه مباحثه، اطلاع رسانی است تا در پرتو آن طلاب جدید با اهمیت، فواید و ثمرات آن آشنا شوند.

حجت الاسلام جواد عاشوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره به اهمیت مباحثه‌های درسی اظهار داشت: یکی از این روش‌های پیشرفت طلاب محصل مباحثه و گفتگوی علمی است، سنت نیکو و پسندیده‌ای که نه تنها از قدیم الایام در حوزه‌های علمیه رایج و مرسوم بوده است بلکه از امتیازات حوزه نیز به شمار می‌آید و یکی از راه‌های احیا، حفظ و تداوم این سنت حسنه، اطلاع رسانی است تا در پرتو آن طلاب جدید با اهمیت، فواید و ثمرات آن آشنا شوند.

وی افزود: همانگونه که آیینه به منظور نشان دادن و نمایان ساختن آلودگی‌ها و ناآراستگی‌های ظاهری وجود دارد تا انسان از طریق آن، ظاهر خود را آراسته و یا پیراسته نماید؛ مباحثه نیز ابزاری برای پی بردن به کاستی‌ها و نقصان‌های فکری و علمی است.

مسئول آموزش مدرسه امام صادق(ع) شوط خاطرنشان کرد: در حقیقت مباحثه معیاری است که دانشجوی علم، در پرتو آن میزان یادگیری خویش را می‌سنجد و همچنین با نقاط قوت و ضعف خود آشنا می‌شود در نتیجه اگر ضعف یا ابهامی را مشاهده کرد در صدد رفع آن بر می‌آید.

وی بیان داشت: مباحثه در صورتی ثمربخش خواهد بود که طرفین با قصد استفاده و بهره‌مندی از افکار و اندیشه‌های یکدیگر و به منظور کشف حقیقت و دستیابی به نکات تازه و جدید، به گفتگوی علمی مبادرت ورزند و اگر رذایلی همچون برتری طلبی و خود نشان دادن در هدفِ آنان نفوذ نماید، نه تنها بحث آنان مثمر ثمر نخواهد بود بلکه این امر پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت که ریزش محبت و دوستی و رویش عداوت و دشمنی از جمله آنها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha