جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی طائی زاده مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه خواهران

حوزه/ رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به دومین حضور حوزه‌های علمیه خواهران در اجلاس جامعه‌جهانی اطلاعاتی سال ۲۰۱۶ بیان کرد: اجلاس "وسیس"، تحت نظارت عالی دبیرکل سازمان ملل متحد و با مدیریت تدارکاتی اتحادیه بین المللی ارتباطات مخابرات، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر علی طائی‌زاده گفت: اجلاس وسیس، بر اساس مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل و با مشارکت همه نهادهای مرتبط با این موضوع برگزار شد. در روند برگزاری این اجلاس، همه سازمان‌های بین دولتی مانند مؤسسات بین‌المللی و منطقه‌ای، سازمان‌های غیر‌دولتی و سازمان‌هایی مانند واتیکان یا تشکل‌های مردم نهادِ مختص زنان، نقش فعالی در فعالیت‌های وسیس ایفا می‌نمایند.

وی افزود: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با توجه به ظرفیت خود در فضای مجازی و امکان أثرگذاری در جامعه جهانی با تکیه بر اهمیت زنان و نقش محوری آنان در جامعه دینی اقدام به پیشنهاد پنل‌ اختصاصی به اجلاس نمود که با موافقت مدیریت اجلاس، در روز اول این اجلاس زمانی برای موضوع پیشنهادی تخصیص یافت، که این نکته بیانگر اهمیت این موضوع در جوامع بین‌المللی و تلاش‌ موفق حوزه‌های علمیه خواهران در جلب نظر مدیریت اجلاس، در اختصاص زمان در روز اول و هم عرض با گزارش کشورها است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: گزارش جمهوری اسلامی شامل ارائه گزارش‌های مربوط به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، وزارت اقتصاد و دارایی و گزارش وزارت ارتباطات بود.

وی ادامه داد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، در دومین حضور خود در اجلاس وسیس در کنار مراکز بین المللی گزارش قابل قبولی ارائه داد و این نشان‌دهنده ظرفیت قابل توجه حوزه‌های علمیه خواهران است. این امر نشان‌دهنده نگاه روشن و بلند مرکز و نقش پیشرو حوزه‌های علمیه در توانمندسازی زنان و ظرفیت‌سازی حضور مؤثر آنان در فضای مجازی است.

طائی‌زاده با بیان این‌که اجلاس جامعه جهانی اطلاعاتی سال 2016 با حضور وزرای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای عضو سازمان ملل و نهادهای جامعه مدنی مانند سازمان‌های مردم نهاد و دیگر نهادهای بین‌المللی مستقل جهت دریافت گزارش‌های کشورها در پیش‌برد خط و مشی‌های مصوب و تبادل و همفکری جهت تحقق چشم انداز 2030 از تاریخ 2 تا 6 ماه می در ژنو برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این اجلاس علاوه‌بر گزارش‌های کشوری، پنل‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف مانند حاکمیت اینترنت، حفاظت از کودکان و زنان، ارتقای تولید علم توسط بستر فناوری اطلاعات و مسائل مرتبط با گسترش روز افزون فناوری اطلاعات در پنل‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد: در این اجلاس نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل مانند یونسکو، اتحادیه زنان و... در اغلب جلسات مذکور با هیئت‌های عالی رتبه شرکت داشتند و از جمهوری اسلامی ایران نیز دو پنل در قالب گزارش کشوری و علم الکترونیک برگزار شد که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در هر دو پنل، سخنرانی مرتبط با موضوعات هدف‌گذاری شده را ارائه داد.

وی افزود: در اجلاس وسیس، پروژه‌های کاندید جهت جایزه سال 2016 و مرتبط با هر خط مشی، پس از دریافت و بررسی توسط خبرگان، انتخاب و در پروسه رأی‌گیری در معرض نمایش عموم قرار گرفت؛ و در پایان پروژه‌های برتر توسط خبرگان انتخاب شدند که در سال جاری، شبکه علمی کوثرنت در شاخص علم الکترونیک، حائز رتبه شد و توسط دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات و فناوری اطلاعات، مورد تقدیر قرار گرفت.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات تصریح کرد: حضور پروژه کوثرنت و ارائه گزارش در هر دو بخش ارائه پنل و سخنرانی، بیانگر اهتمام طلاب و استادان حوزه‌های علمیه خواهران به نوآوری در معماری ارتباطات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با هدف ایجاد بستر ارتباطی سالم و پاک در فضای مجازی است.

وی گفت: پرسش‌ها و جلسات جانبی گزارش شده، نگرش دیگر شرکت‌‌کنندگان را نسبت به جامعه زنان ایران به ویژه زنان متدین و حوزوی در توانمند سازی خود و حضور مؤثر در جامعه به واسطه ابزارهای فناوری را برجسته نمود.

نکته قابل ذکر لزوم حضور پایدار و تأثیرگذار حوزه‌های علمیه در نهادهای بین‌المللی و أثرات غیر قابل انکار آن در داخل و هم در خارج از کشور در پیشبرد اهداف عالی حوزه‌های علمیه می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha