جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی صافی در دیدار رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با مراجع و علما

حوزه/متأسّفانه امر به معروف و نهي از منکر در مملکت ما ضعيف شده، بايد اهتمام داشته باشيم که دوباره احيا شود و در این رابطه، ائمّه جمعه وظیفه سنگینی به عهده دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله صافی گلپایگانی امروز در دیدار رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که در دفتر معظم له در قم برگزار شد، نماز جمعه را از امور مهمّ در نظام اسلامی برشمردند و گفتند: مسأله نماز جمعه، اسباب تعظیم شعائر است و مسئولیت مهمّی است که بر عهده  گذارده شده است.

معظم له ادامه دادند: باید این فرصت را غنیمت شمرده و در ترويج دين و تعظيم شعائر و کسب رضايت مردم اهتمام داشته باشند.
ایشان، نماز جمعه را پاسخ به ندای الهی دانسته و افزودند: همان‌طوري که قرآن کریم مي‌فرمايد «إِذَا نُودِي لِلصَّلَوةِ مِنْ يوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللهِ» ندای عظیم الهی، ما را به نماز جمعه دعوت می‌کند و این نشان از عظمت این امر دارد. باید در پاسخ به این ندای الهی، بهترین استفاده‌ها و بهره‌ها را در راستای احیای اهداف و مسائل اسلامی از نماز جمعه ببریم.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از توصیه‌های خود، بیان داشتند: کسانی که عهده‌دار امر اقامه نماز جمعه هستند، باید عظمت و بزرگی این مسئولیت را بدانند که هر چه  نماز جمعه‌ها باعث رونق بیشتر دین و احیای امر اسلام شود، نشان از موفقیت بیشتر آنها دارد.
حضرت آیت الله  صافی در ادامه، با قرائت بخشی از خطبه شعبانیه حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) گفتند: باید ببینیم که پیامبر بزرگوار اسلام و اهل بیت طاهرین(ع) آن حضرت چگونه مردم را به سوی اسلام، دعوت و هدایت می‌کردند.شیعه در بین همه ملل و مکتب‌های دنیا، غنی‌ترین مکتب را دارد. با این همه سرمایه معرفتی از اهل بیت (علیهم‌السّلام) نیازی به حرف‌های دیگر نیست.

ایشان تاکید کردند: دستورات پيغمبر اکرم و ائمّه (علیهم‌السّلام) و مسائل اخلاقی را بايد در خطبه‌ها گوشزد کنيد تا مردم به هدایت‌های آن بزرگواران، راهنمایی و هدایت شوند.
معظّم له، در قسمت دیگری از بیانات خود، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه اصلی ائمّه جمعه دانسته و ابراز داشتند: متأسّفانه امر به معروف و نهي از منکر در مملکت ما ضعيف شده است. بايد اهتمام داشته باشيم که دوباره احيا شود، و در این رابطه، ائمّه جمعه وظیفه سنگینی بر عهده دارند. هر جا ببینم در شهرهای مختلف در نماز جمعه، در مقابل منکری می‌ایستند و از آن نهی می‌کنند، شخصاً تماس می‌گیرم و از آنها تشکّر می‌کنم.
ایشان، با اشاره به ملاک موفقیت در مسئولیت مهمّ امامت جمعه، گفتند: اگر کسی بخواهد متوجه شود که در منصب امامت جمعه موفّق بوده است یا نه،  باید باحرف‌هايي که در خطبه‌ها بیان می کنداسباب رضايت حضرت وليّ‌عصر (عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم کند و مردم را بيشتر متوجه دین نماید. اگر جلب رضایت خاطر مبارک آن حضرت را نمایند و مردم به دین بیشتر هدایت شوند، ثوابی بالاتر از آن نیست و این نشانه توفیق الهی است.

این مرجع تقلید تصریح کردند:همچنین نماز جمعه باید مردمی باشد تا خود مردم با علاقه و اعتماد شرکت کرده و بتوانند بهره معنوی خوبی از این مراسم ببرند.
حضرت آیت الله  صافی در پایان دیدار، ضمن آرزوی توفیقات بیشتر برای حاضران در جلسه، از خداوند متعال، عزّت و عظمت بیشتر اسلام را مسألت نمودند.

خاطر نشان می شود:در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس این شورا، با تقدیر و تشکّر از ارشادات و هدایت‌های همیشگی معظّم له در مواقع و مواضع مختلف، گزارشی از فعالیت‌های این نهاد ارائه داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha