شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام مهدی

حوزه/ مشاور پژوهشی تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر این که نباید نگاهمان را به ساخت چند اثر مهدوی و آخرالزمانی محدود کنیم، گفت: باید به دنبال این باشیم که تمام هنر به مفهوم عام و هنر سینما به مفهوم خاص مهدوی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام سیدمحمد حسین هاشمیان در آیین افتتاحیه نخستین دوره سالانه فیلم منجی با عنوان «پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان» که ظهر امروز به همت بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران و با حضور جمعی از طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه، هنرمندان و هنرپژوهان در تالار آیه مدرسه اسلامی هنر در قم برگزار شد، اظهار کرد: ما باید دو نسبت متفاوت بین سینما و هنر از یک سو و مهدویت و آخرالزمان از سوی دیگر قائل شویم.

وی ادامه داد: یک نسبت این است که مهدویت هم عرض سوژه‌های دینی و غیردینی دیگر دست‌مایه‌ای می‌شود برای یک هنرمند و فیلمساز که با آن فیلمی را به تصویر بکشد یا اثر هنری تهیه کند.

مشاور پژوهشی تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: اگر از این موضع به سینما نگاه کنیم که سینماگر می‌خواهد از یک امر قدسی اخبار کند این کار الزاماتی دارد و باید تبیین شود چه هنرمندی با چه ویژگی‌هایی می‌تواند در این عرصه ورود کند.

حجت‌الاسلام  هاشميان با اشاره به دعایی از زبان امام رضا(عليه السلام) در حق امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) بیان کرد: در فرازهای پایانی این دعا که در مفاتیح‌الجنان آمده، ویژگی‌هایی برای افرادی که می‌خواهند برای حضرت قدم بردارد بیان شده است که این ویژگی‌ها در مورد هنرمندان نیز صدق می‌کند.

وی در تبیین این ویژگی‌ها گفت: در این دعا از خدا می‌خواهیم سه ویژگی کسالت، تنبلی و این که اولویت جدی برای کارمان قائل نشویم را از ما دور کند و طلب می‌کنیم این بدنی و ورودی که ما داریم را از شک، شبهه و ریا خالص کند تا جز رضای خدا را طلب نکنیم.

مشاور پژوهشی تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: این ویژگی‌ها به هنرمندی که می‌خواهد از عالم حس، زمان و مکان بگذرد و به عالم معنا وارد شود و آن را در قالب اثر هنری ارائه کند کمک زیادی خواهد کرد.

حجت الاسلام هاشمیان با تاکید بر اینکه نباید نگاهمان را به ساخت چند اثر مهدوی و آخرالزمانی محدود کنیم، تاکید کرد: باید به دنبال این باشیم که تمام هنر به مفهوم عام و سینما به مفهوم خاص مهدوی باشد، چرا که تمام معارف از آدم تا خاتم در وجود حضرت مهدی(عج) جمع شده و ایشان حلقه اتصال عالم ماده و معنا هستند و آیا می‌شود چنین وجودی هیچ اثری در عالم هنر و سینما نداشته باشد؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید این سئوال مطرح شود که اگر سینمای مهدوی بخواهیم چه کار باید بکنیم، نه این که در چند اثر معارف مهدوی را بازنمایی کنیم. اگر به این عرصه ورود پیدا کنیم، ظرفیت هنر بیش از آنچه هست در خدمت ترویج معارف مهدوی قرار خواهد گرفت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha