پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سعید بهمنی

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شاکله وجود بزرگانی چون حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری را معارف ناب قرآنی تشکیل می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت ایام سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) ابراز داشت: حضرت امام(ره) بیش از آن که مجاهد و عالم باشد یک عارف است ، کما این که می دانیم ایشان کسی است که در حدود 24 سالگی کتاب شرح دعای سحر با آن مضامین بلند را می نویسد.

وی با اشاره به این که ایشان را به هیچ وجه نمی توان از خاستگاه عظیم معنوی و فرهنگی شان جدا ساخت، گفت: بزرگانی چون مرحوم امام و مقام معظم رهبری ، شخصیت های ممتازی هستند که شاکله وجودی این ها را قرآن و تعالیم ناب کلام وحی تشکیل می دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در واقع این بزرگواران در کنار هر حادثه و رویدادی گزاره معرفتی از قرآن دارند، چنان که معروف است درباره حضرت امام که اولین آیاتی که ایشان درباره جهاد به تفسیر آن می پردازند، آیه 46 سوره سبا است که اشاره به قیام برای خدا به صورت انفرادی و یا جمعی می کند.

وی افزود: در واقع این آیه انسان را دعوت به قیام فردی و اجتماعی می کند برای این که انسان تفکر کند و همین موضوع نیز حاکی از اهمیت اندیشه و تفکر از نگاه حضرت امام در مسیر قیام و انقلاب است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: دقیقاً از همین منظر است که می گوییم شخصیت هایی مثل حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری ، هر روز زندگی شان با قرآن درآمیخته و یکپارچه وجودشان با قرآن و کلام اهل بیت(ع) عجین شده است.

وی افزود: از این حیث ، شیفتگان و پیروان این بزرگواران باید حرکتشان این طور باشد و هر کاری که می کنند باید خطی از قرآن بگیرند چه آن که قرآن باید تجویز کند که کجا حرکت کرده و کجا حرکت نکنیم.

این محقق حوزه اضافه کرد: در این منظومه فکری، حرکت با ایمان شروع می شود و به بندگی و قرب الهی ختم می شود و آن چه در این بین است وسیله رسیدن به این هاست، اعم از تجهیزات و تکنولوژی و حکومت که نقش ابزاری برای آن هدف متعالی بر اساس آموزه های قرآن دارد؛ مثل حکومت که برای هدایت جامعه و مدیریت آن به سمت تعالی یک هدف میانی و البته ضروری است

حجت الاسلام و المسلمین بهمنی در ادامه با اشاره به اهتمام ویژه حضرت امام (ره) در زندگی روزانه خود به قرائت و تدبر در قرآن گفت: همان طور که  معروف است ایشان دست کم روزانه 8 بار قرآن تلاوت می فرمودند و اساساً خود قرائت قرآن به شرط آن که مستمر باشد باعث می شود که ذهن و فکر و روح انسان با کلام وحی هماهنگ شود

وی افزود: البته در کنار این موضوع اگر تدبر و تعمق در آیات نورانی قرآن باشد بیش از پیش عامل هدایت می شود و کسی که با کلام وحی مانوس شود ، تاثیرات عمیقش را در زندگی روزانه خود مشاهده خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha