جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرحوم حاجی کلباسی

حوزه/ یکی از صفات مذموم محتاج دیگران بودن و درخواست از غیر خدا کردن است که موجب ذلت انسان می‌گردد، اما مگر خواهش و خواسته از خالق یکتا باشد خداوند وعده اجابت بندگان را داده است.

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

آیه:

ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ غافر/60

مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم

آینه:

حکایت؛ مرحوم حاج ملا اسماعیل سبزواری نقل می‌کند: یادم می‌آید در زمان مرحوم حاجی کلباسی یک سال باران نیامد و منوچهر خان معتمدالدوله آمد و خدمت حاجی عرض کرد: مردم استدعا می‌کنند به دعای باران تشریف ببرید، حاجی متعذر شدند که من پیرم و قوت رفتن ندارم. معتمدالدوله عرض کرد تخت روان برای شما می‌فرستم در آن بنشینید و تشریف بیاورید.

آن مرحوم فرمودند: آخر با تخت غصبی برای دعای باران رفتن و طلب باران نمودن چه مناسبت دارد، آیا خداوند آن دعا را مستجاب می‌کند؟! آقا محمدمهدی پسر مرحوم حاجی عرض کرد خودمان تخت برای شما می‌سازیم و چوب هم در خانه داریم آقا فرمود؛ در این صورت عیبی ندارد، نجار آمد و تختی را ساخت، در میان شهر جار کشیدند روز شنبه مردم روزه بگیرند تا با حال روزه به همراه حاجی به دعای باران برویم.

پس مردم روزه گرفتند، در محل موردنظر اجتماع کردند. حاجی بر روی تخت نشست، اطراف تخت را گرفتند و به‌طرف تخت فولاد بردند، از آن‌طرف ارامنه اصفهان هم آمدند، صف کشیدند و کتاب‌های انجیل را باز کردند از طرف دیگر یهودی‌های اصفهان هم تورات را برداشته و آمدند، مرحوم حاجی برگشت نگاهی کرد، دید ارامنه یک طرف صف‌کشیده‌اند و یهودی‌ها از یک سمت، سرش را برهنه نموده به‌سوی آسمان بلند کرد و عرض کرد: خدایا ابراهیم محاسنش را در اسلام سفید کرده امروز مرا پیش یهودی‌ها و نصاری‌ها خجالت مده یک‌دفعه ابر آمد و در همان ساعت باران شروع به باریدن کرد و مسلمانان همه روسفید شدند.1

بنده مومن تضرع می کند                                          او نمی‌داند به جز تو مستند2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل
  2. مولوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    سلام علیکم. خسته نباشید. با توجه به اینکه مطالب خوب و ارزشمندی در سایت قرار می دهید چرا در پائین خبر قسمتی برای ارسال خبر وجود ندارد؟!! اگر برخی از این اخبار را بخواهیم برای کسی بفرستیم چه باید انجام دهیم؟