جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صدوق

حوزه/ این کارشناس مسائل نظام اسلامی در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم سفارش رهبر انقلاب را بر پایه نظام اسلامی تأمین کنیم، از کجا باید شروع نماییم، گفت: باید خانواده را به جای شرکت که در نظام سرمایه داری وجود دارد، قرار دهیم و مباحث فرهنگی و سیاسی تولید کرده و سپس به مباحث اقتصادی برسیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین صدوق امروز در سلسله نشست های گفتمان انقلاب اسلامی که در مصلای قدس شهر قم برگزار شد، به موضوع منزلت زن در نظام اسلامی پرداخت و گفت: در جلسه گذشته سه نوع برخورد با زنان که در جامعه با آن روبرو هستیم را بیان کردیم، نوع اول متداول و عمومی است که در رسانه ها و تلویزیون قابل مشاهده بوده که همان نگاه ادبیات حوزه و ادبیات ارزشی ماست، بعبارت دیگر نگاهی شرعی، ارزشی و غیرجامعه شناسی به این موضوع بوده و به دنبال آن است که احکام اسلام و توصیه های معصومین(ع) نشر پیدا کرده و چالش های پیش روی نظام جمهوری اسلامی درباره نظام خانواده را از طریق آگاهی و روشن نمودن جوانان و مردم رفع نماید.

وی ادامه داد: نگاه دیگر، نگاه مدیران نظام اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونت های گوناگون ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... است که آنها نیز ارزشی بوده؛ نگاه حوزه را داشته و به دنبال آن هستند تا از نظام ارزشی که دین به آن پرداخته، پاسداری نمایند؛ اما با زنانی که وارد جامعه شده و در اجتماع و موضوعات گوناگون حضور دارند، مواجه هستند.

این کارشناس مسائل نظام اسلامی اظهار داشت: مسئولان کشور به دنبال آن هستند میان مسئولیت های اجتماعی بانوان و مدیریت خانه جمع کنند و این مسئله نیازمند بررسی های گوناگون، قانون و ... می باشد که در این راستا قانون هایی نیز به تصویب رسانده اند.

حجت الاسلام والمسلمین صدوق ابراز داشت: نگاه سوم، نگاه رهبر معظم انقلاب است که در قله قرار داشته و حساسیت خاصی نسبت به این مسائل دارند.

وی با اشاره به اینکه حوزه نسبت به حضور زنان در جامعه نگاه حقوقی و دانشگاه نگاه جامعه شناسی نسبت به رابطه میان زن و مرد دارد، خاطرنشان ساخت: رهبر معظم انقلاب نسبت به مسائل زنان نگاه حوزه را که به صورت ارزشی مطرح است، قبول داشته و مسئولیت اصلی آنان را مادری می دانند؛ اما نسبت به حضور زنان در صحنه اجتماعی آن را به عنوان مسئولیت دوم و فرعی برای زنان پذیرفته و آن جامعه شناسی را که مدنظر دانشگاهیان هست را قبول ندارند.

این کارشناس مسائل نظام اسلامی در پاسخ به این سوال که این گزاره را از کجای فرمایشات رهبر انقلاب می توان استفاده کرد؟ تصریح کرد: ایشان در سخنان خود فرمودند که خانواده باید سلول جامعه شده و جامعه شناسی دانشگاهی را قبول ندارند؛ لذا کلید واژه ای که در فرمایشات ایشان هست، همین گزاره می باشد و البته پیرامون آن توضیحات بیشتری نداده و عملا مانند دیگر سخنان، سفارش نخبگانی شده که این مقوله را استخراج نموده و به دست بیاورند.

حجت الاسلام والمسلمین صدوق در ادامه به راه حل سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان گذار فرهنگستان علوم اسلامی )اشاره و اظهار داشت: وی تحقیقات 30 ساله ای در این راستا داشته و در پژوهش های خود آورده که ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مقابل یک جامعه شناسی مادی از تمدن مدرنیته قرار گرفته که نگاه مادی به مسائل زن و مرد داشته است.

وی ابراز داشت: در نظام سرمایه داری برای این که عزت یک نظام به تولید ثروت باشد، سرمایه را تئوریزه می کنند؛ به این معنا که همه حیات یک جامعه را پول و سرمایه قرار می دهند.

این کارشناس مسائل نظام اسلامی ادامه داد: مسئولان نظام سرمایه داری، شئونات اقتصادی کشور را از طریق به ثبت رساندن شرکت هایی که نسبت به موضوعات گوناگون درگیر تولید، توزیع و مصرف هستند قرار داده و این شرکت ها همانند سلول یک بدن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صدوق در پاسخ به این سوال که این سلول ها چگونه تبدیل به اندام می شوند، خاطرنشان ساخت: بانک ها در این سیستم، سلول ها را تبدیل به اندام کرده و آنان را قاعده مند می کنند.

وی ادامه داد: حال این سلول ها و اندام ها نیاز به مغز و قلب دارد تا این مجموعه را به حرکت در بیاورد که این دو مقوله در برنامه های توسعه دیده می شود که بانک مرکزی در جایگاه قلب این سیستم بوده و موازنه ارزی و پایه پولی کشور را انجام داده که این روابط ارزی می تواند به تمام اندام، قضا برساند و سازمان برنامه و بودجه محل عقلانیت این بدنه و مجموعه پیکری نظام سرمایه داری است.

این کارشناس مسائل نظام اسلامی تصریح کرد:باید گفت هستی نظام سرمایه داری به سلول که شرکت ها می باشند، بر می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین صدوق در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم سفارش رهبر انقلاب را بر پایه نظام اسلامی تأمین کنیم، از کجا باید شروع نماییم، اظهار داشت: باید خانواده را به جای شرکت که در نظام سرمایه داری وجود دارد، قرار داده؛ مباحث فرهنگی و سیاسی تولید کرده و سپس به مباحث اقتصادی برسیم.

وی ابراز داشت: تفکر امام رحل(ره) و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع استوار است که خانواده باید سلول اصلی جامعه شده و بر اساس آن برای اداره کشور ساز و کار تولید کرد.

این کارشناس مسائل زنان خاطرنشان ساخت: در نظام اسلامی، دستگاه ولایت فقیه جای قلب را در این مجموعه گرفته و عقلانیتی که برای این جامعه برنامه ریزی کرده و حیات نظام اسلامی را به جلو می برد، تفقه خواهد بود که حوزه های علمیه و دستگاه فقاهت می باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha