جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بشناسي فهارسِ دستنويس هاي اسلامي كتابخانه هاي جهان

حوزه / كتا بشناسي فهارسِ دستنويس هاي اسلامي كتابخانه هاي جهان در كتابخانه بزرگ مرحوم آيت الله العظمي مرعشي نجفي کاری ماندگاردر شناسایی نسخه های خطی است که به جامعه علمی تقدیم شده است .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، این مجموعه، اثر حسين متقي که از سوی کتابخانه عمومی  آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) چاپ و منتشر شده، در همایش کتاب سال حوزه  در گروه علمی: کتب مرجع به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شده است.

 نسخ خطي، يکي از منابع مهمّ مطالعاتِ و پژوهش هاي بنيادي هستند. بر پايه آمارهاي رسمي، حدود پنج ميليون دستنويس به زبانهاي عربي، فارسي، ترکي، کردي، اردو و... در جاي جاي اين کره خاکي، پراکنده اند.

براي معرّفي تنها بیست درصد اين آثار کهن، تا کنون بيش از پانزده هزار فهرست، در قالب کتاب، مقاله و پايان نامه دانشگاهي، به زبا نهاي متنوّع، در کشورهاي مختلف، طي حدود دويست سال، نگارش يافته است.

اين فهرست ها، در حقيقت کليدِ ورود به کتابخانه ها و گنجينه هاي تراثي جهان به شمار مي روند. باقي نسخ خطّي، هنوز در بسیاری از کتابخانه ها و مجموعه ها، گمنام و بدون فهرست نگاري مانده و از دسترس محققان وجویندگان دانش، دور افتاده اند.

كتا بشناسي فهارسِ دستنويس هاي اسلامي كتابخانه هاي جهان در كتابخانه بزرگ حضرت آيت الله العظمي مرعشي نجفي(ره)کاری ماندگار در شناسایی نسخه های خطی است که به جامعه علمی تقدیم شده است.

مجموعه چهار جلدي کتا بشناسي فهارس، اثري نسبتاً جامع در معرّفيِ روشمندِ فهرست هاي نسخ خطي اسلامي کتابخانه هاي جهان است. این اثر، در چندين زبان، به صورتِ الفبايي کشورها، شهرها، کتابخانه ها و فهرست ها و به ترتيب تاريخ انتشار است. نگارش این کار، از سال 1380 آغاز شدکه جلد نخست آن، در سال 1386 چاپ شده و شامل معرّفي فهارس دستنويس هاي آذربايجان تا بوسني و هرزگوئين است. در جلد دوم آن که سال 1393 انتشار یافت، فهارس دستنويس هاي پاکستان تا دانمارک معرّفي شده اند. جلد سوم، که هم اکنون در دست انتشار است، شامل فهارس دستنويس هاي روسيه تا عمان است. جلد چهارم این اثر در دست نگارش است و معرّفي فهارس دستنويس هاي فرانسه تا يونان را در برخواهد گرفت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha