جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 امام حسن مجتبی(ع)

حوزه/ حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به تدبیر حکیمانه امام حسن مجتبی(ع) در صلح خود، گفت: بخشندگی و لطف ایشان به حدی بود که در طول عمر بابرکت خود، سه بار تمام اموالشان را وقف نیازمندان جامعه نمودند .

حجت الاسلام ابوالفضل سلیمانی، امام جمعه چادگان اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در اصفهان، با اشاره به پانزدهم رمضان، سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، گفت: سرتاسر زندگی آن حضرت الگویی برای جامعه امروزی ماست.

وی با تاکید بر لزوم تحلیل و بررسی و عبرت آموزی از شرایط سیاسی حاکم بر دوران زندگی آن حضرت، گفت: امام حسن(علیه السلام) با توجه به شرایط سیاسی آن زمان به یک صلح تحمیلی تن دادند، شاید برای بسیاری از مردم از جمله جوانان ما این سوال پیش بیاید چرا امام حسن مجتبی(ع) قیام نکردند، پاسخ به این سوال  در این بیان پیامبر(ص) نهفته است، که فرمودند: "الحسن و الحسین امامان قاماّ و قعدا" یعنی: " حسن و حسین(علیهما السلام) امام هستند، خواه قیام و خواه دست از قیام بردارند".

استاد حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: لذاً ما اگر توجه داشته باشیم، همه ائمه(ع) نور واحدی هستند، و در واقع تفاوتی با هم ندارند اگر ما تفاوتی در ظاهر و عمل ایشان می بینیم آن تفاوت به شرایط و مقتضیات سیاسی و احتماعی و تاریخی زمان حاکم بر زندگی ایشان بر می گردد.

امام جمعه چادگان با اشاره به شرایط سیاسی زمان امام حسن مجتبی(ع)، بیان داشت: در آن زمان شرایط سیاسی به گونه ای بود که نفاق و دسیسه چینی معاویه و اطرافیانش بر جامعه سایه افکنده بود، لذا برای مقابله با این شرایط  مسموم، ضرورت داشت برخورد مناسبی صورت پذیرد.

وی افزود: در صورتی که امام حسن(ع) رو به شرایط جنگی می آوردند و علیه معاویه قیام می کردند، به نتیجه مناسبی دست نمی یافتند و حتی شهادت شان مثمر ثمر نبود، زیرا نفاق موجود و تبلیغات مسموم معاویه و اطرافیانش بسیاری از یاران امام را از ایشان دور کرده و از طرفی لشکریان اسلام خسته از جنگ های سالهای گذشته و بسیاری اقوام شان کشته شده بودند، همچنین حاکم شدن ارزش های دنیایی و  مادی گرایی و دنیا پرست بودند، همه باعث شده بود امام به شدت تنها شوند و شرایط برای قیام و مقابله نظامی با دشمن فراهم نباشد.

حجت الاسلام سلیمانی، خاطر نشان کرد: رهبر در صورتی می تواند قیام کند که همراهانش هم مطیع محض او باشند، لذا امام حسن مجتبی(ع) همراهان مطیع اندکی داشت.

وی با تاکید بر ضرورت عبرت آموزی از دوران امام حسن مجتبی(ع) گفت: امروز نیز اگر خدای نکرده ما رهبر دینی و سیاسی خود را تنها بگذاریم، قدرت دست فتنه گران می افتد، همان گونه که خداوند در قران می فرماید: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم".

وی تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم مسایل دنیایی و قدرت طلبی، منجربه تنهایی ولی فقیه شود، بنابراین باید بدانیم بیداری و بصیرت دینی مردم و درس گرفتن آنها از تاریخ، مانع از تکرار تاریخ می شود و دشمنان را ناکام می سازد.

استاد حوزه علمیه اصفهان در بیان دلیل نامیدن امام حسن مجتبی به کریم اهل بیت(ع) گفت: امام حسن(ع) دارای عطوفت و مهربانی بی اندازه ای بودند و همیشه همانند پدر بزرگوارشان امام علی( ع) از ایشان به عنوان یار و یاور مظلومان و بی پناهان جامعه نیز یاد می شد.

وی با اشاره به این که امام حسن مجتبی(ع) سبط اکبر خاندان رسول الله(ص) محسوب می شوند، افزود: بخشندگی و لطف ایشان به حدی بود که در طول عمر بابرکت خود، سه بار تمام اموالشان را وقف نیازمندان جامعه نمودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha