پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه سود برخی از کشورها در حمایت از داعش است، گفتند: اخلاقی که مبتنی بر سود باشد، در حمایت از داعش ظاهر می شود اما اگر پشتوانه الهی داشته باشد هرگز به این سمت وسوی نمی آید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،   حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در چهاردهمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با تبریک میلاد مسعود امام حسن(ع)، اظهار داشتند: ان شالله جوانان در سایه عنایات امام مجتبی(ع) در همه کارها موفق باشند و مشکلات آنها رفع شود.

ایشان در ادامه با بیان اینکه سه نوع پشتوانه اخلاقی مطرح است، گفتند: کسانی که به خدا و آخرت عقیده ندارند و پیرو مکتب مادی گرایی هستند پشتوانه اخلاق مبتنی بر «سودجویی» دارند؛ آنها می گویند اگر ما در مراکز مالی خود با مردم صداقت و محبت داشته باشیم و امانتداری کنیم، مشتریان زیادی خواهیم داشت اما اگر اجناس تقلبی ارائه دهیم و خیانت کنیم شرایط به گونه دیگری رقم می خورد.

معظم له در نقد پشتوانه اخلاقی مبتنی بر سودجویی، گفتند: این نگرش گاهی تبدیل به ضداخلاق می شود چرا که پشتوانه واقعی ندارد؛ گاهی سودجویی در احتکار و انبار کردن اجناس است اگرچه مردم و نیازمندان در شرایط سختی باشند.

این مرجع تقلید همچنین افزودند: گاهی در ترانزیت مواد مخدر، سودهای کلانی مطرح می شود که بدون تردید در این شرایط، اخلاق وارونه و سودجویی مقدم می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان اینکه دومین پشتوانه اخلاقی مطرح مبتنی بر «شخصیت» است، گفتند: افراد معتقد به این نگرش به سمت انسان های شجاع و یا با شخصیت متمایل می شوند اما این مکتب نیز قابل تبدیل شدن به ضد اخلاق است.

ایشان تصریح کردند: افراد دیکتاتور که سرکار می آیند، از افراد ضعیف استفاده می کنند تا آنها گوش به فرمان باشندT چرا که اگر انسان قوی در تشکیلات بیایند به کارهای آنها خرده می گیرند و مقاومت می کنند؛ در این شرایط افراد ضعیف مجبور می شوند، براساس اخلاق مبتنی بر شخصیت به فرد دیکتاتور اعتراض نکنند.

*پشتوانه اخلاق الهی ماندگار است

معظم له، تکیه بر مبانی الهی را سومین پشتوانه اخلاقی مطرح عنوان کردند و گفتند: براساس این نگرش افراد می گویند خداوند دارای تمام کمالات، قدرت، محبت، رحمانیت و علم بی پایان است و بر این اساس ما تلاش می کنیم به سوی این منبع کمال حرکت کنیم.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه اصول اخلاقی متکی به اراده خداوند هیچگاه تغییر نمی کند، افزودند: پشتوانه اخلاق الهی، انسان را به سوی اخلاق، علوم و رحمانیت سوق می دهد و همواره ثابت و پایدار است.

*اخلاق بدون پشتوانه الهی قابل اعتماد نیست

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر پشتوانه الهی نباشد، اخلاق قابل اعتماد نیست، ابراز داشتند: امروز تمام مبانی اخلاقی در دنیا متزلزل شده و در بسیاری از مواقع تبدیل به ضداخلاق شده است.

*سود برخی از کشورها در حمایت از داعش است

ایشان با بیان اینکه سود برخی از کشورها در حمایت از داعش است، گفتند: در جایی که داعش به نفع آنها باشد، این گروه را تقویت می کنند حتی اگر سر افراد بی گناه را ببرد و به آتش افروزی بپردازد و آثار را ویران کند.

معظم له افزودند: اخلاقی که مبتنی بر سود باشد، در حمایت از داعش ظاهر می شود اما اگر پشتوانه الهی داشته باشد هرگز به این سمت وسوی نمی آید.

*پشتوانه اخلاقی رفتار اهلبیت(ع)

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود، رفتار اهل بیت(ع) را مبتنی بر پشتوانه اخلاق الهی عنوان کردند و گفتند: در روایات اشاره شده مردی شامی به مدینه آمد و به سمت جمعیتی که در اطراف امام مجتبی(ع) بودند حرکت کرد و هر کلمه زشتی را که می دانست خطاب به امام(ع) گفت؛ اما امام حسن(ع) براساس اخلاق الهی از وی دلجویی کرده و او را که غریب بود به منزل دعوت کرد؛ آن مرد از شیوه اخلاقی امام(ع) در مقابل فحاشی و بی ادبی خودش تعجب کرد و گفت «هنگامی که شما را دیدم، دشمن ترین افراد نزد من بودید اما اکنون که اخلاق شما را دیدم محبوب ترین افراد هستید».  

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha