شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام احمد عابدی - مدیر حوزه فارس

حوزه/مدیر حوزعلمیه استان فارس با اشاره به سیره عملی و رفتاری امام حسن(ع) گفت: تلفیق علم و عمل درس بزرگ امام حسن(ع) برای مبلغان است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی، مدیر حوزعلمیه  استان فارس در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت میلاد با برکت دومین اختر تابناک امامت و ولایت ، بیان کرد: امام حسن مجتبی(ع) همان شخصیت پرورش یافته در دامان رسالت است كه پیامبر اكرم(ص) در مورد وی فرموند: "حسن پسر من است ،او از من است. او نور چشم من و روشنائی قلب من است او میوه جان من است، او سید و آقای جوانان اهل بهشت است. او حجت خدا بر امت من می‏باشد. دستورات او دستورات من و سخن او سخن من است، كسی كه از او پیروی كند او از من است و كسی كه با دستورات او مخالفت كند از من نیست."

وی افزود: از موفق ‏ترین شیوه ‏های تربیتی، تشویق و ترغیب افراد به رفتارهای مناسب دینی است که کریم اهل البیت (ع) به خوبی آن را رعایت می کرد که د این زمینه  انس بن مالك می‏ گوید: یكی از كنیزان امام حسن(ع) شاخه گلی را به حضور آن حضرت هدیه نمود، امام حسن(ع) آن شاخه گل را با كمال میل پذیرفته و به او فرمود: تو را در راه خدا آزاد كردم. من به عنوان اعتراض گفتم: در مقابل اهداء یك شاخه گل او را آزاد كردی؟ امام فرمود: خداوند در قرآن کریم  به ما چنین دستور داده و راهنمایی کرده و فرموده است: هرگاه كسی به شما تحیت گوید پاسخ آن را بهتر از آن بدهید سپس امام فرموند: پاسخ بهترما هم همین آزاد كردن این کنیز بود.

این پژوهشگر حوزوی گفت : با مروری كوتاه به سیره عملی امام مجتبی(ع) بهره‏ گیری از این شیوه های برخورد اجتماعی با مردم زمان خود را به روشنی مشاهده خواهیم كرد كه تمام كمالات اخلاقی و معنوی و انسانی در سراسر زندگی آن حضرت به چشم می‏خورد. عفو و گذشت، حلم و بردباری، تواضع و فروتنی، عبادت و راز و نیاز كرامت و بخشش و سایر خصلت‏های ویژه انسانی در زندگی آن حضرت مشهود بوده است .

وی ادامه داد: مبلغان دین خصوصا در این ماه پربرکت،شیوه زندگانی و تبلیغی کریم اهل البیت (ع) را سرلوحه کارهای خود قرار دهند .

حجت الاسلام و المسلمین عابدی ادامه داد: از یک مبلغ دینی انتظار می رود در کنار فهم صحیح و درست، به آنچه که می گوید اعتقاد و التزام عملی و رفتاری داشته باشد.

مدیر حوزه  علمیه فارس درپایان با اشاره به حدیث" النّاسُ فِي دارِ سَهْوٍ وَ غَفْلَةٍ يَعْمَلُونَ وَلا يَعْلَمُونَ فَاِذا صارُوا إلى الآخِرَةِ صارُوا اِلى دارِ يَقينٍ يَعْلَمُونَ وَ لا يَعْمَلُونَ"  از امام حسن (ع) با این مضمون که "پیروزی و سعادت انسان منوط به عالم و عامل بودن انسان دارد" ، خاطرنشان کرد: علم بدون عمل، یا عمل بدون علم هرگز کافی نیست. بدین جهت امام حسن (ع) می  فرمایدمردم در دنیا که خانه سود و غفلت است ، جاهلانه و غافلانه زندگی را سپری می کنند یعنی عمل منهای علم ، وقتی به دار آخرت می رسند علم هست اما دیگرجای عمل نیست، لذا امیدواریم میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام ، میلادی در جهت توام شدن علم و عمل دوستان اهل بیت (ع)عصمت و طهارت باشد که این همان هدف اصلی حوزه های علمیه است .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha