شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام حسن علیه السلام

حوزه/ استاد حوزه خراسان جنوبی بارزترین ویژگی امام حسن(ع) را سخاوتمندی ایشان عنوان کرد و گفت: بخشندگی بسیار و دستگیری این امام همام از مستمندان و یتیمان به بهانه های مختلف به قدری بود که شخص نیازمند تا مدت ها بی نیاز می شد.

حجت الاسلام هاشمی در گفتگو با خبرنگار «حوزه»، در بیرجند با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) و اشاره به جایگاه و ویژگی های خاص اهل بیت(ع) اظهار کرد: سیره اهل بیت(ع) الگوی زندگی اسلامی می باشد زیرا که ازهمه نظرتایید شده خداوند هستند.

استاد حوزه  با اشاره به حدیث " الحسن و الحسين سيدا شباب اهل الجنة و ابوهما خير منهما "  افزود: امام حسن (ع) و امام حسین(ع)، سرور و سید جوانان اهل بهشت اند و پدر آنها بهتر و افضل از آنها مي باشد که نشان از والابودن شرافتشان هم از نظر نسبی و هم از نظر حسبی است.

وی با بیان زندگی 47 ساله امام حسن (ع) تصریح کرد:زندگی امام حسن (ع) در سه  دوره زمانی قابل بیان است، اولین دوره درک دوران پیامبر ، دوره دوم قبل از امامت حضرت و دوره سوم بعد از امامت ایشان می باشد.

استاد حوزه با اشاره به هفت سال زندگی  دوران کودکی امام حسن(ع) در کنار پیغمبر گفت:  آن حضرت در دوران کودکی از خصوصیات معنوی و الهامات الهی جد بزرگوارش بهره برده اند که می توان از آن به نقطه عطف حیات  ایشان در صبرو استقامت در برابر نامهربانی یاران اشاره کرد.

وی با بیان دوران دوم که قبل از امامت ایشان هست اظهار کرد: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در پیروزی جنگ ها و وقایع حکومت پدر بزگوارشان امام علی(ع) نقش کلید و مهمی داشتند که حتی در جنگ جمل و صفین حضور آنان منجر به پیروزی در این جنگها شد.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به دوره سوم زندگی امام حسن(ع) گفت: جنگ نهروان بعد از شهادت امیر المومنین (ع) شروع شد دوره ای ده ساله از 40 تا 50 هجری قمری  مقابله با گروه حیله گر و مکار معاویه  بود که سرداران امام حسن(ع)، ایشان را تنها گذاشتن و به تعبیری تنها ترین سردار  شدند.

وی ادامه داد: ایشان فقط به خاطر حفظ ولایت شیعیان صلح تحمیلی که معاویه با مکر و حیله زمینه سازی کرده بود را پذیرفت.

استاد حوزه با اشاره به سه ویژگی خاص اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) تصریح کرد:  ایشان در سه شاخصه سخاوتمندی، عبودیت، و صبر وبردباری سرآمد بودند.

وی بارزترین ویژگی امام حسن(ع) را سخاوتمندی عنوان کرد و افرود: بخشندگی بسیار و دستگیری از مستمندان و یتیمان به بهانه های مختلف به قدری بود که شخص نیازمند  تا مدت ها بی نیاز می شد.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به انقاق مال خود برای رسیدن به کمال اظهار کرد: امام حسن(ع) دوبار همه دارايى خويش و سه بار نصف مال خود را در راه خدا انفاق کرد كه منحصر به فرد و از فضائل اختصاصى ایشان بود.

وی با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) که فرمودند: جد بزگوارم - امام حسن(ع) - عابدترین مردم در زمان خود بودند گفت: امام حسن(ع) بيست و پنج بار پياده به زيارت كعبه رفتند، مسافت پانصد كيلومتر در زير آفتاب سوزان و روى سنگريزه‏هاى داغ از عشق و دلدادگی ایشان به خداوند حکایت دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha