پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محمدی ری شهری

حوزه/ رئیس موسسه دارالحدیث علم واقعی را علمی نورانی دانست که با کنار زدن حجاب های دل بدست می آید و دل کندن از دنیا از وسایل اصلی آن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری  سه شنبه در مراسم رونمایی از آثار ترویجی و بین المللی موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در این موسسه گفت: در دعای ابوحمزه ثمالی بیان شده است، ای خدا کسی که به سوی تو می آید، سالک الی الله است و راه او نزدیک است؛ اگر سالک الی الله به مقصد رسیده باشد، حجابی در دل او نخواهد بود.

وی افزود: بسیاری از ما مدعی هستیم که همه کارهای مان برای رضای خداست و همیشه قرب الی الله را پیش از افعال خود بیان می کنیم، زیرا این قرب ما را برای رسیدن به مقصد یاری می کند، ولی اگر کسی عمری در راه باشد و به مقصد نرسد باید در نوع طی مسیر خود دقت کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر دل کسی حجاب داشته باشد قطعا به مقصد نرسیده است؛ اهل علم حقیقی کسی است که این حجاب ها را از دل زدوده باشد، نه اینکه صرفا به مطالعه چند کتاب از علم رسمی بسنده کند؛ آنچه خدا آن را علم می داند، نور علم است نه علم رسمی.

وی گفت: علمی که حجاب است، علمی است که انسان را از خودبینی نجات نمی دهد؛ این گونه افراد با هر بار تحریر کتاب من بزرگتری پیدا می کنند و برای خود شان های کذایی تعریف می کنند.

مدیر موسسه دارالحدیث بیان کرد: آخوند خراسانی از مرحوم نخودکی نقل کرده است که ایشان در نصیحتی بیان کرد،‌ مومن نباید برنجد و برنجاند؛ ایشان در زمینه نرنجیدن بیان کرده است که کسی خود را حساب نکند تحمل بسیاری از امور برای انسان آسان می شود.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسینی اظهارکرد: اگر علم در مسیر آن نور قرار نگرفت، قطعا علم حقیقی نیست و اگر مقدمه آن علم نشد قطعا مشکل زا خواهد بود؛ پیامبر اکرم (ص)در زمینه چگونه فهم رسیدن به مفهوم اصلی علم و کنار رفتن حجاب ها، فرمود، مومن باید ظرفیت قلبی خود را افزایش دهد و این افزایش ظرفیت از نور الهی است.

وی افزود: این نور به قدری ظرفیت پیدا می کند که اگر تمام دنیا را در قلب او بریزند این ظرفیت پر نمی شود، زیرا مومن در این مرحله به شرح صدر دست پیدا می کند؛ وقتی نور می آید ، ظرفیت قلب انسان باز می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند، علامت دل نورانی این است که دل انسان از دنیا کنده می شود؛ در واقع این عمل را تجافی گویند که همیشه آماده برخواستن و رخت بستن از دنیا است زیرا به دنیا و زندگی در آن بی میل می شود.

وی گفت: در سحرگاه ماه رمضان باید از خدا بخواهیم که دل ما را از این دنیا بکند و اتفاقی روی دهد که هیچ عنصر جذابی در این دنیا مانع و حجاب انسان شود؛ اگر این حجاب ها کنار رود از جمله عالمان نورانی خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha