جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پیشرفت همه امور با اخلاق گره خورده است، گفتند: اگر دولت به ملت دروغ بگوید و ملت نیز به دولت خیانت کند مملکت از هم پاشیده می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در پانزدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، یکی از موضوعات بسیار مهم مباحث اخلاقی را تعریف رابطه آزادی با اخلاق عنوان کردند و اظهار داشتند: برخی افراد تصور می کنند اخلاق جلوی آزادی انسان را می گیرد و آن را محدود می کند و اجازه پیشرفت نمی دهد.

ایشان تصریح کردند: این افراد، تصور نادرستی از آزادی دارند چرا که اگر معنی واقعی آزادی را درک کنیم این اشکال پیش نمی آید که اخلاق با آزادی در تضاد است.

معظم له در بیان تعریف واژه آزادی، گفتند: منظور از آزادی این است که انسان آزاد باشد از اسباب تکامل و پیشرفت در جهت تعالی مادی و معنوی استفاده کند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: بذرهای نباتات به طور ذاتی استعداد رشد دارند؛ هنگامی که این بذر زیر نظر باغبان قرار می گیرد، با هرس کردن و سم پاشی جلوی رشد شاخه های اضافی و آفات آن گرفته شده و آزادی برای رشد آن فراهم می شود.

*خطوط قرمز مانع پیشرفت نیست

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: اگر باغبان، درختان را هرس نکند، بعضی درختان میوه نمی دهند و این مسئله نشان می دهد که خطوط قرمز مانع پیشرفت نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه آزادی بدون خطوط قرمز، انسان را به نقطه مطلوبی نمی رساند، گفتند: اگر خطوط قرمز رانندگی نظیر منع عبور از چراغ قرمز و ممانعت از سرعت زیاد وجود نداشته باشد که نمی توان در خیابان رانندگی کرد.

ایشان با بیان اینکه هیچ برنامه پیشرفتی بدون خطوط قرمز امکان پذیر نیست، ابراز داشتند: اخلاق با آلودگی هایی که سبب سقوط و انحراف انسان می شود، مقابله می کند و زمینه ساز پیشرفت می شود.

*یکی از بدبختی های دنیا تزلزل مبانی اخلاقی است

معظم له در ادامه یکی از مهم ترین مشکلات و بدختی های دنیای امروز را تزلزل مبانی اخلاقی عنوان کردند و گفتند: هنگامی که مبانی اخلاقی متزلزل شود همه مسائل نظیر اقتصاد، سیاست، خانواده و بازار نیز متزلزل می شود چرا که اصول اخلاقی سبب حفظ همه امور است.

*دولت به ملت دروغ بگوید مملکت پاشیده می شود

این مرجع تقلید تصریح کردند: اگر دولت به ملت دروغ بگوید و ملت نیز به دولت خیانت کند مملکت از هم پاشیده می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: اگر امانت و صداقت رعایت نشود و دولت و ملت به حق خود قانع نباشند وهرکدام بخواهند یکدیگر را بدوشند، دیگر زندگی وجود نخواهد داشت چرا که پیشرفت همه امور با اخلاق گره خورده است.

*توصیه دائمی به مسئولان

این مرجع تقلید در ادامه یکی از توصیه های همیشگی خود به مسئولان را تقویت بنیان های اخلاقی جامعه عنوان کردند و گفتند: بنده همواره به مسئولان گوشزد می کنم خیال نکنید مسائل اخلاقی فقط برای نجات روز قیامت است، بلکه برای نجات این دنیا هم هست؛ اگر ارزش ها و اصول اخلاقی حاکم نباشد، امنیت و پیشرفتی وجود نخواهد داشت و در مقابل دشمن ناتوان خواهیم شد.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: باید ارزش های دینی و اخلاقی را زنده نگاه داریم تا بتوانیم به پیشرفت خود ادامه دهیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با انتقاد از آزادی های نادرستی که بوجود آمده است، گفتند: براساس آزادی بیانی که در غرب وجود دارد، افراد حق دارند هرتوهینی که می خواهند به مقدسات مسلمانان کنند؛ مشخص است که با کاریکاتور و توهین به مقدسات مسلمانان، بذر عداوت به وسیله آزادی بیان در همه دنیا پاشیده می شود و این ثمره آزادی بدون خط قرمز است.

ایشان افزودند: ثمره آزادی دخالت و تعیین تکلیف در امور داخلی کشورها همین کشت و کشتاری است که امروز در دنیا مشاهده می کنیم.

معظم له با بیان اینکه قرآن در آیات مختلف به بیان خطوط قرمز در مقابل آزادی ها پرداخته است، تصریح کردند: قرآن در آیه 275 سوره بقره می فرماید در فعالیت اقتصادی و تجاری آزاد هستید اما ربا حرام است.

این مرجع تقلید به آیه 31 سوره اعراف نیز اشاره داشتند و گفتند: قرآن در این آیه می فرماید در استفاده از مواهب الهی حلال آزاد هستید اما اسراف نکنید چرا که خداوند اسراف کاران را دوست ندارد.

این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان به آیه 56 سوره عنکبوت اشاره داشتند و تصریح کردند: قرآن خطاب به بندگان با ایمان می فرماید اگر به شما اجازه زندگی آبرومند نمی دهند، هجرت کنید و زمین من گسترده است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha