جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدویت

حوزه/ مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران با تأکید بر اینکه این مرکز، نگاهی متعالی و متفاوت در پژوهش‏‌های مهدوی دارد، گفت: در تلاش هستیم با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه پژوهش، به گفتمان سازی مهدویت بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر سید مجید مطهری‌نژاد ضمن تبریک فرارسیدن سالروز بنای مسجد مقدس جمکران به امر مبارک امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، اظهار کرد: با توجه به فضای تاریخی مسجد مقدس جمکران و دستور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) که مردم به این مسجد مقدس رغبت کنند و آن را عزیز بدارند، فضای گفتمانی در مسجد مقدس جمکران نیز باید مبتنی بر همین دستور باشد.

وی ادامه داد: در احادیث و روایات به آخرالزمان و فتنه‌ها اشاراتی شده که قم و حواشی آن در این وقایع نقش مهمی دارند؛ از این احادیث مشخص است که شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران، مورد توجه اهل بیت(علیهم السلام) بوده است.

مدیر مرکز پژوهش‌های مقدس جمکران با اشاره به اینکه این مرکز از سال گذشته تشکیل شده و نگاهی متعالی و متفاوت در حوزه مهدویت دنبال کرده است؛ گفت: آنچه به نظر می‌رسد مجموعه فعالیت‌هایی که از سوی نهادهای دیگر در این راستا شکل گرفته، بیشتر روایی، تاریخی و کلامی بوده است، ولی نگاهی که مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران در حوزه مهدویت در پیش گرفته، افزون بر بحث‌های روایی، تاریخی و کلامی و در حوزه معرفتی است.

مطهری‌نژاد با تاکید بر اینکه باید مبنای قرآنی در رأس پژوهش‌های مهدوی و دیگر مطالعات حوزه معرفتی شکل بگیرد، ابراز کرد: پژوهش‌های مربوط به مهدویت همواره از یک مسأله جدی رنج می‌برد؛ متأسفانه این مطالعات و پژوهش‌ها در حوزه متن متوقف شده و ما سعی داریم که این مطالعات را در یک فضای تمدنی و راهبردی به کارگیری کنیم.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران به دنبال تمدنی زمینه ساز است و مسؤولان باید به گونه ‏ای در این مباحث وارد شوند که موضوع مهدویت، شاخص و مورد اهمیت قرار گیرد تا براساس آن، مسیر مشخص ‏تری در پیوند انقلاب و مهدویت تبیین کنیم.

مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران با بیان این که باید محتوای کلان معرفتی تغذیه مناسبی برای جامعه باشد، اظهار کرد: در این راستا در حوزه فرهنگ و هنر، هنر و رسانه و تعلیم و تربیت، گروه‌های مطالعاتی تشکیل شده و باورمان این است که این مسجد مقدس، با وجود چند عنصر ویژه، باید مهم‌ترین پایگاه مهدویت شناخته شود.

مطهری‌‌نژاد گفت: نخستین عنصر این است که این مسجد مقدس به دستور مستقیم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) بنا شده و از همین منظر است که باید برنامه ریزی کلان و وسیعی داشته باشیم تا آحاد جامعه را شامل شود و از سوی دیگر احادیث و روایات، نقش قم را در آخرالزمان پررنگ کرده و با توجه به تحولات منطقه و حوادثی که در حال رخ دادن است، گویا در آستانه این واقعه تاریخی قرار داریم.

وی ادامه داد: گروه‌های مختلف اجتماعی با نگاهی حسی و معرفتی به مسجد مقدس جمکران، از این مکان مقدس استقبال می‌کنند و می‌توان گفت که در سراسر جهان مکانی با این ویژگی که زائران در مکانی منصوب به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) حضور مداوم داشته باشند، وجود ندارد.

مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران در پایان با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند مسجد مقدس جمکران باید به بحث‌های پژوهشی ورود کند، خاطرنشان کرد: این بیانات ما را به انجام یک وظیفه جدی در حوزه گفتمان سازی وا داشته است؛ از سوی دیگر ظرفیت بزرگ مراجع تقلید، علما و حوزه علمیه در شهر مقدس قم، می‌تواند در دست یابی به یک گفتمان کلان مهدوی به ما کمک کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha