پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دانیال عبادی- بازیگر سینما و تلویزیون

حوزه/ برخی جاذبه های فریبنده مادی باعث می شود که عده ای نتوانند در مقابل پیشنهادهای وسوسه انگیز برخی شبکه ها مقاومت کنند، البته آنها از این نکته غافلند که شاید در ابتدا شرایط مادی برای آنها مطلوب باشد، اما مطمئنا بعد از گذشت مدتی شرایط فرق خواهد کرد.

دانیال عبادی، بازیگر جوان سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»درباره حضور بازیگران و عوامل ایرانی سینما و تلویزیون در شبکه های فارسی زبان ماهواره گفت: درباره مهاجرت بازیگر ایرانی به شبکه های فارسی زبان ماهواره من نمی خواهم قضاوتی انجام دهم، چون از شرایطی که  برای کسانی که دست به این اقدام زده اند، آگاه نیستم تا بخواهم نسبت به آنها نظری دهم. برای همین آنچه که می گویم نظر شخصی من است و به هیچ وجه، فرد خاصی را مد نظر سخنانم ندارم.

وی افزود: با توجه به توضیح فوق، باید سنجید که چه شرایطی باعث شده تا یک بازیگر، صدابردار و... دست به این اقدام (مهاجرت) بزند؛ عملی که خود می داند به لحاظ حرفه ای و کیفیت کار برای وی دستاوردی ندارد، تنها باعث می شود هنرمند وجه مردمی خود را از دست بدهد و دیگر آنچنان که باید در جوامع هنری داخل کشور پذیرفته نشود. با این توضیح اولین دلیلی که به ذهنم خطور می کند نبود بازار کار لازم برای این دست افراد است که سبب به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است. این معضل نیز درد کمی نیست که بخواهیم از کنار آن به راحتی عبور کنیم، پس بهتر است بیشتر آن را باز کنیم.

بازیگر فیلم «معراجی ها» ادامه داد: یک بازیگر هم همانند دیگر اقشار جامعه نیازهای اقتصادی خود را دارد. برای همین باید درآمد داشته باشد، برای همین وقتی هنر پیشه ای با داشتن خانواده و فرزند مدتهاست که بیکار است چگونه باید نیازهای خانواده خود را تامین کند؟ آیا برای او دیگر فرق می کند که کجا کار می کند؟ وی تنها در پی این است که به خواست های خانوداه اش جواب مثبت دهد. من این دست هنرمندان را آنچنان مقصر نمی دانم، چون برای تحکیم خانواده خود دست به مهاجرت زده اند؟ در چنین شرایطی بهتر است مسئولان به این سوال پاسخ دهند که چه شده که برخی از هنرمندان حتی فرصت حضور در یک فیلم یا سریال را در طول سال پیدا نمی کنند؟!

وی افزود: جدا از مسئله فوق نمی توان کتمان کرد برخی جاذبه های فریبنده مادی باعث می شود که عده ای نتوانند در مقابل پیشنهادهای وسوسه انگیز برخی شبکه ها مقاومت کنند، البته آنها از این نکته غافلند که شاید در ابتدا شرایط مادی برای آنها مطلوب باشد، اما مطمئنا بعد از گذشت مدتی شرایط فرق خواهد کرد، چون بازیگرانی که در آن شبکه ها حاضر می شوند دیگر امکان کار کردن در داخل را ندارند. برای همین به راحتی با دستمزدهای کمتر حاضر به کار کردن برای آنها می شوند.

عبادی در پاسخ به این سوال که در مواجه با چنین بازیگرانی چه اقدامی باید صورت گیرد؟ گفت: همانگونه که در ابتدای سخنانم گفتم من در مقام قضاوت نیستم که بخواهم درباره آنان تصمیم گیری کنم، اما همین اندازه می دانم که هر کشوری برای خود قانونی دارد که مردم آن سرزمین باید به آن پایبند باشند. برای همین وقتی در کشوری حضور عوامل سینما و تلویزیون در شبکه هایی که مورد تایید نظام نیستند رخ می دهد، حتما کسانی که دست به چنین کاری زده اند فکر عواقب آنجا را هم کرده اند، ولی باز هم تاکید می کنم، امیدوارم شرایط در کشور ما به لحاظ اشتغال به گونه ای باشد که دیگر هیچ یک از عوامل سینما و تلویزیون علاقه ای برای حضور در شبکه های بیگانه نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توضیحات مطرح شده فوق به این معنا نیست که بازیگران ایرانی امکان کار کردن در خارج از کشور را نداشته باشند، زیرا تجربه بین المللی بازیگرانی چون «همایون ارشادی» یا «پیمان معادی» نشان داده که هم می توان به قوانین داخلی پایبند بود هم در آثاری حضور داشت که در آنها به فرهنگ و نظام ما توهینی نمی شود. نکته دیگر اینکه حضور بین المللی هم باید سیر صعوی داشته باشد، یعنی کارهایی که حداقل به لحاظ کیفی از تولیدات داخلی بالاتر باشد، وگرنه فعالیت در شبکه های فارسی زبان ماهواره که هیچ دست آورد مثبتی برای بازیگر ندارد.

این بازیگر جوان در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضورش در شبکه های اجتماعی نیز اینگونه توضیح داد: بسیار شنیده می شود که صفحات بازیگران در شبکه های مجازی یک صفحه شخصی است. من به نوعی هم با این گفته موافق هستم و هم مخالف. موافق از آن جهت که هر فردی در چنین شبکه های با انتخاب اعضای صفحه خود این اجازه را می دهد که افرادی مشخص صفحه وی را ببیند، اما مخالفم از آن جهت که به بهانه شخصی بودن صفحه ما اجازه نداریم که رفتارهای غیر قانونی و عرفی داشته باشیم، چون آن تصویری که ما از خود در صفحات اجتماعی به نمایش می گذاریم ممکن است باعث برخی شبهه ها شود که عواقب آن مطمئنا بازخوردهای بدی در جامعه خواهد داشت.

وی در پایان گفت: برای مثال بازیگری که در فیلم ها و سریال های تلویزیونی نقش یک زن یا مرد مذهبی را ایفا می کند، چگونه می خواهد با رفتاری متفاوت تصورات ذهنی مردم را نسبت به خود خراب کند، حتی این وضعیت ممکن است باعث شود برای آن بازیگر نیز حاشیه به وجود آید برای همین منطقی نیست که بازیگر بخواهد رفتاری غیر معمول از خود نشان دهد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha