پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آل خلیفه

حوزه/ افزایش تنش زایی و جنون آل خلیفه فقط دو ماه پس از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به بحرین صورت می گیرد و این پرسش را در اذهان ایجاد می کند که آیا تمام این اقدامات با موافقت آمریکا صورت می گیرد یا اینکه مسئولان نظام بحرین این کارها را با اجتهاد خود انجام می دهند؟

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مردم بحرین از سال 2011 تا کنون انقلابی را آغاز کرده اند که در آن با روش کاملا مسالمت آمیز، اعتراض خود را به نظام پادشاهی حاکم در کشور خود اعلام کرده اند و خواستار رسیدن به حقوق اساسی خود مانند آزادی بیان، ایفای نقش در تعیین سرنوشت، مدیریت سیاسی کشور خود، رفع تبعیض ها و اجرای عدالت در بحرین هستند که این خواسته های بر حق مردم که با مسالمت همراه بوده از همان آغاز با رفتار تند و خشن و سرکوبگرانه آل خلیفه همراه بوده و در این زمینه جوانان زیادی به خاک و خون کشیده شدند و انقلابیون زیادی زندانی و مورد شکنجه و آزار قرار گرفتند.

در این میان علما و روحانیون بحرینی به خاطر جایگاه ویژه ای که در رهبری مردم بحرین بر عهده داشتند بیش از سایر گروه ها هدف حمله آل خلیفه قرار گرفتند. در راستای همین حملات بود که شورای علمای بحرین تعطیل و به تازگی نیز جمعیت الوفاق بحرین و برخی جمعیت های دیگر منحل شدند. زندانی شدن شیخ علی سلمان و تشدید حکم زندان وی و زندانی شدن شمار زیادی از روحانیون انقلابی بحرین اقداماتی است که همگی در راستای حمله به روحانیت و محود ساختن این قشر تاثیر گذار در بحرین صورت گرفته و می گیرد.

این اقدامات در حالی است که نظام بحرین فعالیت سیاسی روحانیون را نیز با صدور قانون جدیدی محدود کرد و پس از آن نیز به سراغ خمس به عنوان یکی از احکام شرعی رفت و اعلام کرد که دریافت و مصرف خمس توسط روحانیون بحرین باید زیر نظر نظام صورت بگیرد که با مخالفت علما نیز روبرو شد.

آخرین اقدام آنها نیز سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین است که مردم بحرین از همان آغاز انقلاب خود ایشان را به عنوان یکی از خطوط قرمز خود معرفی کرده بودند و از این رو نزدیک شدن آل خلیفه به این خطر قرمز و حملات پیشین آنها به روحانیون انقلابی پرسش هایی را درباره عوامل تنش زایی و فرار آل خلیفه از راه حل سیاسی در اذهان پدید می آورد. پایگاه المنار لبنان در یادداشتی به تحلیل این رفتار نظام آل خلیفه پرداخته که ترجمه متن آن بدین شرح است:

* بررسی زمان بندی جنون آل خلیفه

اقدام مسئولان بحرین در سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم را می توان اوج اقدامات تنش زای آنها در روزهای اخیر دانست که پس از تصمیم آنها مبنی بر منع روحانیون از فعالیت همزمان سیاسی و دینی، بستن دفتر الوفاق، التوعیة، الرسالة، تشدید مجازات زندان شیخ علی سلمان، بازداشت نبیل رجب از فعالان حقوق بشر و احضار تعدادی از روحانیون برای تحقیق و بازجویی صورت گرفت و این نشان می دهد که تصمیم گیرندگان منامه بنا ندارند دست از رفتارهای تنش زای خود و بحرانی کردن اوضاع بردارند.

این رفتارها علامت های سؤال زیادی را در مورد زمان بندی این اقدامات پدید می آورد که چرا نظام بحرین در این روزها و با این روش جنون آمیز چنین تصمیم های را می گیرد و اکنون هم تصمیم گرفته تمام خطوط قرمز مردم بحرین و رهبران سیاسی و دینی را زیر پا بگذارد؟ به ویژه اینکه این رفتارها فقط دو ماه پس از سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به بحرین و مشارکت او در نشست شورای همکاری خلیج فارس صورت می گیرد و این پرسش مطرح می شود که آیا تمام این اقدامات با موافقت صریح یا ضمنی آمریکا صورت می گیرد یا اینکه مسئولان نظام بحرین این کارها را با اجتهاد خود انجام می دهند و آیا صرف محکوم کردن این اقدامات توسط آمریکا باعث می شود انگشت اتهام از آمریکایی ها برداشته شود؟

* دستور این رفتارها از کجا می آید؟

از آنجا که ریاض مهم ترین حامی و ارباب منطقه ای نظام آل خلیفه است این پرسش مطرح می شود که عربستان چه نقشی می تواند در این اقدامات داشته باشد؟ و اینکه ایا این اقدامات آل خلیفه با هماهنگی عربستانی ها انجام شده یا اینکه عربستان خود به صورت مستقیم خواستار این رفتارهای نظام با اکثریت مردم بحرین شده؟ و آیا می توان پذیرفت اتفاقات اخیر بحرین بدون چراغ سبز آمریکایی ها صورت گرفته است؟

یکی از رهبران جریان الوفاء الاسلامی بحرین در این رابطه می گوید: این تشدید عملکرد نظام در درجه اول با دستور عربستان و آمریکا صورت می گیرد؛ چراکه آنها می خواهند از این اهرم برای جبران شکست های خود و به عنوان اهرم فشاری برای پیشبرد پرونده های دیگر در عراق و یمن و سوریه استفاده کنند به ویژه با توجه به اینکه عربستان به تازگی شکست های سنگینی را در فلوجه و حلب تحمل کرده و نظام عربستان ولو به صورت موقت در لیست نظام های ناقض حقوق کودکان در یمن نیز قرار گرفت.

این منبع افزود: این تنش زایی آل خلیفه با موضع رسمی عربستان و امارات هماهنگ و همسو است و البته در این میان آمریکا و انگلیس رفتاری فریبکارانه از خود نشام می دهند، چون هر دو طرف از اتفاقات بحرین اظهار نگرانی کرده اند؛ در صورتی که در طول این سال ها حتی یک بار هم نظام بحرین را به خاطر این رفتارها محکوم نکرده اند و در گذشته هنگام ورود نیروهای درع الجزیره عربستان به بحرین، از این اقدام حمایت هم کردند و ورود این نیروها را کاملا قانونی دانستند و علاوه بر این نیروهای امنیتی آل خلیفه سال ها در این دو کشور آموزش دیده و سلاح دریافت کرده اند.

* چرا آل خلیفه اصرار دارد چنین رفتار نابرابری با مردم داشته باشد؟

تحلیلگران مسائل بحرین بر این باورند که جنایت نظام در سلب تابعیت بحرینی از آیت الله شیخ عیسی قاسم و تهدید به اخراج ایشان از کشور روش جدیدی نیست و استمرار جنایت ها و پروژه آمریکایی آل خلیفه در جنگ علیه هویت مردم، از بین بردن فرهنگ، زندانی کردن و اخراج علما، جدا کردن دین از زندگی مردم، تضعیف اقتصادی آنها و دور ساختن آنها از منابع قدرت در کشور می باشد که مسئولان بحرین این کارها را با دستور و مدیریت آمریکا و انگلیس انجام می دهند.

اما مهم ترین سؤال این است که حال که مردم بحرین اعتراض خود را با روش کاملا مسالمت آمیز انجام می دهند و از هرگونه خشونت و تحریک طایفی و مذهبی پرهیز می کنند، چرا نظام بحرین همچنان به دنبال خشونت و افزایش تنش است؟ به یژه با توجه به اینکه هرچقدر خشونت و تنش زایی نظام افزایش یافته، رهبران انقلاب مردم و پیشاپیش آنها آیت الله عیسی قاسم و شیخ علی سلمان مردم را به مسالمت و حفظ آرامش فرا خوانده اند؛ پس چرا باز هم نظام اصرار دارد که چنین رفتار نابرابری با مردم داشته باشد؟

در پاسخ به این پرسش یکی از منابع وابسته به جریان الوفاء الاسلامی می گوید: تحولات بحرین پیام مهمی دارد مبنی بر اینکه آل خلیفه قصد دارد از مردم بحرین انتقام بگیرد و تمام اقدامات کنونی آنها در راستای انتقام جویی از مردم و انقلاب آنها توجیه پذیر است به گونه ای که نظام بحرین و حامیان آن بیش از پیش عزم خود را جزم کرده اند که تا بیشترین حد ممکن به آزار و شکنجه و تبعید مردم بپردازند تا مبادا کسی به این گمان بیفتد که نظام بنا دارد به خواسته های مردم یا راه حل سیاسی در کشور فکر کند و اکنون پس از تعرض نظام به آیت الله عیسی قاسم اوضاع سیاسی و امنیتی بحرین به وضعیت پیچیده ای رسیده است.

* هدف جنایت های آل خلیفه درگیر کردن ایران با کشورهای منطقه است

این منابع همچنین یکی دیگر از اهداف اصلی جنایت های آل خلیفه را بر هم زدن امنیت منطقه دانستند، چون آمریکا و انگلیس به دنبال فرصتی هستند تا ایران را با کشورهای منطقه درگیر کنند و تمام تلاش آنها این است که این اتفاق در منطقه رخ دهد تا از این طریق پایگاه های نظامی آنها در منطقه باقی بماند و قراردادهای خرید سلاح از آنها ادامه یابد و منطقه به جای توسعه و پیشرفت، سرگرم فتنه و جنگ شود.

تردیدی نیست که تمام اقدامات سرکوبگرانه نظام بحرین نخواهد توانست به بحران این کشور خاتمه دهد؛ چراکه نظام بحرین هنوز از چاله در نیامده به چاله دیگر می افتد و اشتباه دیگری را مرتکب می شود و این رفتارهای بی خردانه نظام نمی تواند او و حامیانش را به هدف خود برساند؛ چراکه مردم بحرین رهبری شجاع و آگاه همچون آیت الله شیخ عیسی قاسم دارند و از این رو برای نظام بهتر این است که از خردمندی مردم بحرین و رهبران آنها استفاده کند و اندکی بیندیشد که چگونه می تواند از این گردنه خارج شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha