چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: انسانی که اهل محاسبه باشد، عیوب خود را می شناسد و با آگاهی از گناهان، از آنها دوری می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) شب قدر را شب احیای قرآن و اهل بیت(ع) معرفی کرد و گفت: در بهترین شب سال، باید به بهترین نعمت های الهی که قرآن و عترت هستند، تمسک جست.
وی فراگیری علم را بالاترین اعمال در شب های قدر عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین ارزش ها در شب های قدر، علم آموزی است، از این روست که علما و بزرگان دینی، در این شب ها، در کنار استغفار و توبه، کارهای علمی خود را انجام می دادند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به نکات فراوان در قرآن کریم گفت: از جمله اصولی که در قرآن بیان شده است، اصل اختیار و اراده و سرنوشت است. سرنوشت هر انسانی بر گردن خود اوست؛ برخی برای فرار از مسئولیت همه امور را به گردن خدا انداخته و اشتباهات خود را با این تفکر توجیه می کنند.
وی ادامه داد: دومین اصلی که از قرآن کریم برداشت می شود، اصل حسابرسی است. در روز قیامت تمامی اعمال و رفتار و گفتار انسان ها ثبت می شود؛ انسان باید پیش  از این که در روز قیامت اعمال انسان را بررسی کنند، در دنیا اعمال خود را بررسی و حسابرسی کند تا اگر اشتباهی انجام داده، در همین دنیا آنها را جبران نماید.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، اصل دیگر را اصل تغییر و هدایت نام برد و گفت: هدایت و ضلالت در اختیار انسان هاست که خود انسان با اختیاری که دارند، آنها را انجام می دهند.
وی اصل چهارمی که از قرآن کریم گرفته می شود را اصل مسئولیت پذیری معرفی کرد و گفت: خداوند کسی را به گناه دیگری مجازات نمی کند؛ هر کسی خود مسئول گناهان خود است. البته در عرصه گناه اجتماعی، کسانی که موجبات گرفتاری انسان های دیگر را فراهم می کنند، در گناهان آنها نیز سهیمند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: اصل برائت، از دیگر اصولی است که از قرآن کریم بر می آید. ممکن است کسی در محلی دور افتاده از هدایت های پیامران الهی باشد، این فرد که از هدایت بی بهره مانده، مورد عذاب الهی قرار نمی گیرد.
وی در ادامه، یکی از مهم ترین وظایف انسان ها قبل از توبه و استغفار را محاسبه اعمال برشمرد و گفت: مردم سه دسته هستند، دسته ای در زندگی خود رشد و تکامل می یابند، گروهی راکد و گروهی در زندگی پس رفت می کنند؛ حساب رسی به انسان کمک می کند که ببیند در کدام دسته از این گروه ها قرار دارد تا در پایان دچار خسران نشود.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روایتی از امام علی علیه السلام گفت: بر اساس روایت امام همام، انسانی که اهل محاسبه باشد، عیوب خود را می شناسد و با آگاهی از گناهان، از آنها دوری می کند. انسان باید پیش از این که در روز قیامت اعمالش محاسبه شود، در دنیا آن را محاسبه کند، چراکه در قیامت فرصتی برای جبران اشتباهات نیست ولی در دنیا این فرصت در اختیار ما قرار دارد.
وی افزود: یکی از نعمت هایی که در اختیار شیعه قرار دارد، شب های قدر است که جمعیت دور هم جمع شده و با ذکر و دعا، در پیشگاه حضرت حق استغفار و توبه می کنند؛ باید از فرصت های موجود در این شب حداکثر استفاده را ببریم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha