جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام همتیان معاون تهذیب حوزه استان قم

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم گفت: توجه به ایتام و نیازمندان باید به یک فرهنگ عمومی در طول سال تبدیل شده و منحصر به یک هفته و یک ماه خاص نگردد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که وظیفه انسانی و اسلامی ما ایجاب می کند که از حال و روز یتیمان غافل نشویم، اظهار داشت: هم در روایات حضرات معصومین(ع) و هم به خصوص در آیات نورانی کلام وحی تاکید و سفارش بسیاری نسبت به رسیدگی به حال و روز یتیم شده تا مبادا بقیه اعضای جامعه نسبت به این افراد دچار بی تفاوتی و کم تفاوتی شده و نسبت به ایتام ، خدای ناکرده با بی مهری رفتار کنند.

وی همچنین افزود: اهمیت این مساله تا آن جاست که حضرت رسول(ص) می فرماید: "من و آن کسی که عهده دار امور یتیم باشد مثل دو انگشت کنار هم هستیم در بهشت، یعنی نگاه دارنده یتیم و متکفل امور او با پیامبر(ص) در بهشت همنشین و همجوار است و این مقام عجیب نشان دهنده اهمیت رسیدگی به یتیمان می باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: سیره اهل بیت(ع) و به خصوص شخص امیرالمومنین علی(ع) نیز همین گونه بوده، به طوری که یکی از برنامه های جدی آن بزرگواران توجه به ایتام هم از نظر رفع نیازهای مادی و هم برآوردن نیازهای روحی و معنوی بوده است.

وی افزود: در این مساله نکته بسیار ظریف و لطیفی وجود دارد و آن هم این که نباید فکر کنیم که یتیم فقط نیاز به لباس و غذا دارد، بلکه می بایست به رفع خلاها و کمبودهای عاطفی که بر اثر فقدان پدر و مادر در زندگی فرد یتیم حاصل می شود نیز پرداخت، کما این که در سیره مولا علی(ع) مشاهده می کنیم که ایشان با سر زدن به خانه ایتام هم با بچه یتیم بازی می کرد و دل او را شاد می ساخت و هم این که شکم او را سیر می کرد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با بیان این که هفته اکرام ایتام و اطعام نیازمندان بهترین فرصت است که در این قبیل کارهای خیر سهیم شویم، گفت: ماه رمضان و یکی از فلسفه های روزه داری اساساً توجه به همین امر است و انشاءالله که همه ما بتوانیم با حضور در این گونه فعالیت های خداپسندانه از قافله خیر و نیکی عقب نمانیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha