جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه «فطرت» و «بعثت انبیاء» دو رکن هدایت عام هستند، گفتند: اگر انسان از هدایت عام بهره گیرد، هدایت خاص به روی او گشوده می شود در غیر این صورت دچار ضلال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه شنبه در نوزدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه «خدا هرکس را بخواهد گمراه و هرکس را بخواهد هدایت می کند»، اظهار داشتند: در ذهن برخی افراد این مسئله شکل گرفته که اگر واقعا ضلالت و هدایت در دست خداوند است، بنابراین انسان در روز قیامت مسئولیتی نخواهد داشت.

ایشان در پاسخ به این پرسش به تبیین دو نوع هدایت عام و خاص پرداختند و گفتند:    خداوند دونوع هدایت دارد؛ اگر این دو نوع هدایت را از یکدیگر تفکیک کنیم، معنای این آیه مشخص می شود.

معظم له با بیان اینکه «فطرت» و «بعثت انبیاء» دو رکن هدایت عمومی هستند، تصریح کردند: خداوند در همه انسان ها حتی ظالمان، گرایش به خداوند و درستی را در فطرت بشر نهاده است.

این مرجع تقلید، به نقش بعثت انبیاء به عنوان دومین رکن هدایت عمومی اشاره داشتند و گفتند: پیامبران به عنوان آموزگاران اسلامی، برای هدایت بشر به بعثت رسیده اند تا همه را به سوی خداوند دعوت کنند.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: اگر بشر به ندای فطرت و انبیاء پاسخ داد و راه هدایت را برگزید، توفیق استفاده از هدایت خاص را خواهد داشت اما اگر از آن بهره نبرد، هدایت خاص وجود نخواهد داشت.

ایشان یادآور شدند: اگر قرآن می فرماید «خدا هرکس را بخواهد گمراه و هرکس را بخواهد هدایت می کند» به معنای هدایت دوم است؛ اگر انسان از هدایت عام بهره گیرد، هدایت خاص به روی او گشوده می شود در غیر این صورت دچار ضلال می شود.

معظم له افزودند: منظور از اضلال خداوند، اضلال ابتدایی نیست بلکه اضلال ثانویه است که کیفیت اعمال انسان آن را تعیین می کند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 13 سوره مائده «فَبِما نَقْضِهِمْ ميثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً»، گفتند: قرآن در این آیه اشاره می کند دل های جمعیتی که پیمان شکنی کردند، سخت کردیم و ایمان نیاوردند؛ این ضلالت ثانویه نتیجه «پیمان شکنی» است.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: همچنین قرآن در آیه دیگری می فرماید «هنگامی که آنها لغزیدند و از هدایت بهره نگرفتند، خدا هم قلوب آنها را از هدایت(دوم) محروم می سازد».

ایشان در پایان به آیه 3 سوره انسان «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» اشاره داشتند و گفتند: قرآن در این آیه نیز می فرماید « ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد يا كفران كند».

انتهای پیام/313/33

  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha