پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام مختاری

حوزه/ رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: شب های احیاء در ماه مبارک رمضان به عنوان مهمترین و حیاتی ترین فرصت بندگی و عبودیت و تغییر سبک وزندگی روزمره برای هر انسان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن مختاری، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به منزلت و جایگاه شب های قدر پرداخت و گفت: این شب ها از شرافت و عظمت ويژه ای برخوردار است؛ شب قدر؛ شبی است که از هزار ماه بهتر و به اندازه يک عمر طولانى و پر برکت ارزش دارد؛ لذا تمام بندگان باید با درک این شب عظیم در مسیر دریافت انوار حقیقت تلاش نمایند.

وی اظهار داشت: باید اذعان نمود که شب قدر از رتبه ای بی نظیر برای دریافت انوار گوناگون از حقیقت الهی برخوردار است؛ انواری که در هزار ماه امکان دریافت و عمل به آن وجود ندارد؛ لذا در لیالی قدر حقائق به صورت اجمالی بر بندگان نازل می شود؛ همانند قرآن کریم که در شب قدر به صورت اجمال نازل گردید؛ لیکن در مدت 23 سال به صورت تفصیل در آمد.

* نقش آموزه های شب های قدر در ارتقاء سبک زندگی اسلامی

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی به نقش آموزه های شب های قدر در ارتقاء سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: شب های احیاء در ماه مبارک رمضان به عنوان مهمترین و حیاتی ترین فرصت بندگی و عبودیت و تغییر سبک وزندگی روزمره برای هر انسان می باشد؛ لذا ظهور استعدادهای درونی یک فرد در درگاه خداوند برای تحولات بنیادین در زندگانی فردی و اجتماعی و نقش آن در مولّفه های مادی و معنوی می تواند در رشد و تعالی فراگیر جامعه به ویژه در ارتقای سبک زندگی اسلامی مؤثر واقع گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری ادامه داد: لکن بهره گیری از این ضیافت عظیم الهی به تناسب آمادگی و ظرفیت های افراد متغیر است و برخی بیشتر و عده ای نیز کمتر از این فرصت معنوی بهره می گیرند که ترمیم این نقصان با تقویت آموزه ها و مؤلفه های مرتبط با  سبک زندگی اسلامی در ماه مبارک رمضان امکان پذیر است.

وی یادآور شد: لذا در این مهمانی الهی که از سوی احیاء کنندگان شب های با اهمیت قدر، روح خداپرستی و نیز بذل محبت و بخشش برای آحاد جامعه در دیگر خواهی و هم نوایی با درد و رنج  اقشار آسیب پذیر در قالب ادعیه های نورانی و سرشار از آموزه های زندگی  و نیز اعمال و رفتار الهی به اوج می رسد، در عمل، ظرفیت های عظیم لیالی قدر در رشد و تعالی آموزه های زندگی اسلامی را آشکار می سازد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ابراز داشت: بی تردید تغییرات ایجاد شده در شخصیت و رفتار مؤمنان، تحولات شگرف و رشد و تعالی در نظام و سبک زندگی روزمره را ایجاد خواهد کرد؛ تغییراتی ارزشمند که در طول سال در زندگی روزانۀ آدمی آشکار خواهد شد.

*اهمیت شب زنده داری مؤمنان در شب های قدر

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در ادامه به اهمیت شب زنده داری مؤمنان در شب های قدر اشاره و خاطرنشان ساخت: بیداری برای احیاء شب های قدر که به نوبۀ خود می تواند فصل نوینی از سبک زندگی اسلامی را برای ارتقاء نشاط و شادابی معنوی در جامعه و نهاد خانواده فراهم سازد، مقوله ای حیاتی است که تجربه معنوی آن در طول سال برای خانواده و جامعه به ندرت اتفاق می افتد؛ لکن بیداری شب و سحر در شب های متعدد ماه مبارک رمضان به ویژه لیالی قدر، انسان ها را به سمت قرب و فراگیری  آموزه های الهی در متن زندگی روزمره سوق خواهد داد.

وی تصریح کرد: بنابراین شب های قدر در ارائه الگوی کامل برای بهره گیری مستمر از فرصت های طلایی در مقولۀ شب زنده داری در نوع خود گزاره های کامل عبادی را تقویت خواهد کرد و اینگونه شاخصه های دینی در سبک زندگی اسلامی به شدت ارتقاء خواهد یافت.

* نقش کلیدی آموزه های ناب شب های قدر در سبک زندگی اسلامی

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی به تبیین این روایت که «شب های قدر سرنوشت یک سال انسان را رقم می زند» با نگاه ارتقاء سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: در تبیین نقش کلیدی آموزه های ناب شب های قدر در سبک زندگی اسلامی باید این پرسش را مطرح نمود که به راستی آیا تاکنون به ارتباط ذاتی رقم خوردن سرنوشت یک سال آدمی با اصل توبه، استغفار و پشیمانی از رفتار و کردار ناشایست و تأثیر بی بدیل آن در ارتقاء سبک زندگی اسلامی در همۀ ایام سال اندیشیده ایم؟ مگر نه این است که بنابر فرموده مقام معظم رهبری «سبک زندگی مادی شهوت آلود و گناه آلود، هویت زدا و ضدمعنویت و دشمن معنویت» است؛ حال برای تحقق سبک زندگی اسلامی، "گناه زدایی" باید به عنوان اصل مهم در رشد معنوی جامعه مورد توجه قرار گیرد که اهمیت و عظمت توبه و استغفار در ترک  گناه به ویژه در لیالی قدر غیر قابل انکار است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری افزود: از این رو ترمیم گزاره های رفتاری، عبادی و اعتقادی در زندگی روزمره انسان ها از جمله آثار و برکات شب های قدر است که در واقع شالودۀ کلیدی برنامه ها و سبک و سیاق زندگی که قرار است در طول یک سال مورد اهتمام قرار گیرد، از این طریق در شب قدر منعقد می شود.

*تفاوت سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی مکاتب دیگر

وی در پاسخ به این سوال که چه تفاوت هایی میان سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی مکاتب دیگر وجود دارد، بیان داشت: باید دانست در عالم مدرن به علت وجود گزاره های فرد انگارانه و عدم تعلقات ارزش مدارانه به خانواده و جامعه، اقتصاد و پول، مسئله اصلی انسان می‌شود؛ بدین معنا که سبک زندگی مدرن، پول محور است؛ لذا دلبستگی و تعلقات شدید به مواهب مادی نقش اساسی در سبک زندگی غربی ایفا می کند؛ در حالی که در آموزه های اسلامی استفاده از مواهب مادی در حد نیاز نه تنها اشکالی ندارد؛ بلکه ضرورت و مقتضای تداوم حیات مادی است؛ ولی هرگونه دلبستگی و توجه افراطی بدان، مورد نکوهش واقع شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت: حال با این تفاسیر می توان دریافت که دلبستگی و تعلقات به دنیا در واقع یکی از مهم ترین و جدی ترین موانع برای درک شب قدر می باشد که اجتناب قلب انسان از تعلقات مادی و حجاب های درونی و صعود به سمت توحید خالص به عنوان مهمترین راه کار در برون رفت از این چالش مطرح می باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین مختاری با بیان این مطلب که برخی از مدعیان دین داری با رعایت آداب ظاهری این شب عظیم باز هم از درک شب قدر عاجز و نتیجه مطلوب را دریافت نمی کنند، ابراز داشت: دلبستگی و تعلقات دنیایی و تعمیق آموزه های زندگی غربی جان و دل این افراد را فریفته است؛ لذا در روز قیامت که آنها را در دادگاه عدل الهی حاضر می سازند، با ظلمت زندگی در دنیا به قیامت وارد می شوند؛ چراکه از افرادی می باشند که به خاطر استیلای دنیا بر آنان، نتوانستند در شب قدر از نزول ملائکه و روح برای خود بهره ای دریافت نمایند؛ لذا در مسیر وصول به توحید دچار تزلزل گردیده اند؛ زیرا در قلب و اعمال خود به توحید نظری نداشتند تا حقایق عالم غیب بر آنان تجلی پیدا کند.

وی خاطرنشان ساخت: باید دانست فرق اساسی سبک زندگی اسلامی با نوع زندگی در غرب این است که تفکر غربی انسان محور است و می خواهند انسان را جایگزین خدا قرار دهد.

*انسان در اندیشه غرب

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی تصریح کرد: اندیشه غرب انسان را موجودی صاحب علم و قدرت می داند که توانایی دارد صلاح و سلامت خود را تشخیص داده و در مقام قانون گذاری بر آید؛  اما در سبک زندگی اسلامی ذات خداوند متعال محوریت دارد و اندیشه اسلامی همه چیز را در فضای دنیایی و مادی نمی بیند و در نوع زیستن، سعادت دنیا و آخرت را در نظر می گیرد؛ از این رو اشکال کار در این است که ما هنوز باور نکرده ایم که می توان با حضرت معبود ملاقات نمود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با اشاره به آیه 110 سوره کهف، بیان داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: « فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَ لَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا/ هرکس که می‌خواهد با پروردگارش ملاقات کند، باید عمل صالح انجام دهد و هیچ‌ کس را در عرض پروردگارش قلمداد نکند».

وی اظهار داشت: بر اساس آیه مذکور، انسان علاوه بر انجام اعمال شرعی همچون رعایت حرام و حلال الهی، باید محوریت همۀ امور را پروردگار متعال قرار داده و هیچ چیز دیگر را در میان نیاورد که در آن حال، خداوند را در منظر جان خود خواهد یافت و بهترین جائی که می توان راه رجوع به مقصد و لقاء پروردگار را پیدا نمود، هنگامی است که قلب ما بنا دارد بگوید «الهی العفو»؛ لذا آیۀ آخر سورۀ کهف به ما چگونگی اعمال و معیار رویکردهای موجود در شب قدر را به همۀ آرزومندان لقاء خداوند بیان می دارد تا در شب قدر بتوانیم «الهی العفو» را با همراهی قلب بر زبان و دل خود جاری و ساری نماییم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ابراز داشت: اینگونه است که تحقق سبک زندگی اسلامی تحت آرمان عالی عبودیت قرار دارد؛ چون شخصی که عبودیت و بندگی را مقصد حیات خود می بیند، نمی تواند نسبت به چگونگی زندگی خود بی تفاوت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری خاطرنشان ساخت: حال می توان ادعا کرد که تمام زندگی انسان ها همانند شب قدر است؛ بر خلاف قیامت که روز است و در قرآن نیز با لفظ «يومُ‌ القيامة» به آن اشاره شده است.

وی یادآور شد: در آیه 17 سوره تکویر، دنیا با جملۀ «وَ الَّيْلِ إذَا عَسْعَس/ سوگند به شبی که ناپايدار و «عَسْعَس» است، دائماً مي‌رود»، ذکر شده است؛ لذا می توان شب قدر را به دنیا تشبیه نمود که باید تمام سعی و تلاش بندگان این باشد با درک حقایق اجمالی این شب به خداپرستی و تحقق زندگی توحیدی برسند که این رویکرد توحید محور در انتهای حیات بشری به فجری منتهی خواهد گردید که دارای تفصیل کامل است که همان ظهور امام زمان (عج) خواهد بود و جهان بشری با این تفصیل مبارک و با تحقق آرمان شهر و سبک زندگی  مهدوی سعادتمند خواهند گردید که این سعادتمندی بهشت را برای انسان ها به همراه خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha