جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدرسه شیخ عبدالحسین تهران

حوزه / شیخ عبدالحسین، متصدی امر قضا درزمان ناصرالدین شاه بسیار متشرع و محکم و از نظر علمی ملای درجه اول بود و در منصب قضا تسلیم عناوین و القاب نمی‌‏شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»،بیست و دوم رمضان سالروز رحلت آیت‌‌الله حاج‌ شیخ‌ عبدالحسین‌ تهرانی «شیخ‌ العراقین»، وصی امیرکبیر در تولیت مدرسه و مسجد ترکهای تهران است.

  شیخ‌العراقین، معاصر شیخ انصاری و متوفای ۱۲۸۶ است. وی استاد حاجی نوری و عالم خیلی بزرگی است.

وصی امیرکبیر

شیخ‌العراقین بسیار متشرع و محکم و از نظر علمی ملای درجه اول بود. وی در منصب قضا هرگز تحت تأثیر شخصیت و مقام دنیوی افراد قرار نمی‌‏گرفت. امیرکبیر، شیخ العراقین را وصی خودش قرار داد. وقتی امیرکبیر کشته شد، تولیت مدرسه و مسجد ترکهای تهران _ که از اوقاف امیر بود _ به شیخ‌العراقین رسید. وقتی میرزا آقاخان نوری روی کار آمد، تصمیم گرفت نام خودش را بر مدرسه و مسجد ترکها قرار دهد. شیخ‌العراقین که وصی امیرکبیر بود، در این جهت با آقاخان اختلاف پیدا کرد و سرانجام طرفین مصالحه کردند که مدرسه و مسجد به نام وصی امیر یعنی شیخ‌العراقین باشد.

همان طور که گفته شد، شیخ‌العراقین تسلیم عناوین و القاب نمی‌‏شد. حتّی اگر ناصرالدین شاه هم با کسی اختلاف ملکی پیدا می‏کرد و به وی مراجعه می‏نمود، مطابق شرع حکم می‏کرد، لذا ناصرالدین شاه مترصد فرصتی برای دور کردن شیخ‌العراقین از مرکز حکومت بود.

شخص قدرت‌مندی بعضی از املاك امیرکبیر در عتبات را تصرف کرده بود و چون شیخ‌العراقین توانایی بازپس‏گیری املاك را نداشت، نامه‏ای به شاه نوشت و از او استمداد کرد.

اطرافیان شاه گفتند که الآن فرصت خوبی است تا شما شیخ‌العراقین را برای رسیدگی املاک به عتبات بفرستید.[1]

ناصرالدین شاه در سال ۱۲۸۷ سفری به عتبات رفت و در کربلا قبر آشیخ عبدالحسین شیخ‌العراقین را زیارت کرد. وی در سفرنامه‏ اش به این مطلب اشاره کرده و نوشته: «سر قبر شیخ عبدالحسین که از طرف ما متصدی رسیدگی به املاک عتبات شده بود، رفتم و فاتحه خواندم».

[1]. الکرام البررة، ج ۲، ص ۷۱۴، ش ۱۳۰۷.

جرعه ای از دریا جلد سوم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha