جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رضا توکلی بازیگر

حوزه/ تولیدات مناسبتی سیما با پیامشان موجب می شوند بسیاری از بزهکاری های اجتماعی بر ملا شوند و اخلاق اسلامی در جامعه رواج پیدا کند.

رضا توکلی بازیگر سریال «برادر» در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره حضورش در این سریال مناسبتی سیما گفت: خوشحالم به عنوان بازیگر، بار دیگر در کاری از جواد افشار حضور دارم، فیلمسازی که کارهایش بسیار دلنشین و دوست داشتنی است. دلیل این امتیاز مثبت نیز از آنجا نشأت می گیرد که کارگردان به آنچه می سازد، باور دارد و اصطلاحا با ایمان و اعتقاد کار را جلوی دوربین برده است؛ برای همین اگر درباره انقلاب سریالی تولید می کند، نتیجه آن همچون سریال «کیمیا» مطلوب خواهد شد، یا اگر موضوع مد نظر دینی و اخلاقی باشد، کارخوبی نظیر «برادر» تولید می شود.

وی افزود: این گفته نیز تنها ادعای من به عنوان بازیگر نیست، بلکه بسیاری از کسانی که من با آنها حرف زده ام، چنین اعتقادی دارند. جدا از این موضوع سریال «برادر» به نظرم یکی از کارهای خوب ماه رمضان است که با دیدی خوب تولید شده و توانسته مخاطب را هم از خود راضی نگاه دارد، به ویژه اینکه گروهی که برای کار انتخاب شده اند، همگی به کار علاقمند بوده و انرژی خود را برای بهتر شدن کار صرف می کنند.

*پایان سریال برای تماشاگر قابل پیش بینی نیست

وی در پاسخ به این سوال که داستان این فیلم بارها تکرار شده، پس چگونه ادعای خوب بودن قصه را دارد؟ گفت: مهم نیست در سینما و تلویزیون یک قصه چند بار تکرار می شود، بلکه آنچه که اهمیت دارد، این است که چگونه قصه بیان می شود. این اتفاق را به وضوح در بسیاری از تولیدات سینمای جهان می توان مشاهده کرد، اما آنچه مورد نظر می باشد، کیفیت کار  است. با این توضیح معتقدم «بردار» توانسته قصه را روان پیش برد، همچنین تماشاگر را تا انتها پای گیرنده نگاه دارد. نکته حائز اهمیت نیز اینجاست که داستان به گونه ای پیش می رود که تماشاگر نمی تواند پایان آن را پیش بینی کند.

*پایان بندی سریال نباید شکل غربی داشته باشد

وی ادامه داد: البته ممکن است برخی بگویند مشخص است که در انتها شخصیت های بد رسوا می شوند و خیر به پیروزی می رسد. در جواب باید گفت، این نکته که خیر به پیروزی می رسد و شر رسوا، کاملا مشخص است، چون غیر از این نباید انتظار داشت، اما اینکه این پایان بندی چگونه باشد، بحث مد نظر ما است. مطلب دیگر اینکه ما یک کشور اسلامی هستیم. برای همین نباید انتظار داشت رویکرد به موضوعات شکلی غربی داشته باشد، چون در آنجا اگر شر بر خیر فائق آید، اهمیتی ندارد، ولی ما به چنین نگاهی در تولیدات خود باور نداریم.

*رهاورد تولیدات مناسبتی ترویج اخلاق اسلامی است

وی در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم، این که تولیدات مناسبتی سیما علاوه بر اینکه با پیامشان موجب می شوند بسیاری از بزهکاری های برملا و اخلاق اسلامی در جامعه رواج پیدا کند، دست آورد خوب دیگری نیز به همراه دارند. یعنی در ساعاتی که مردم پای سریال های ایرانی سیما می نشیند، به نوعی جلوی تبلیغات شبکه های معاند ماهوراه نیز گرفته می شود. در کلامی دیگر، ما با تولیدات نمایش به نوعی در مقابل هجمه های ماهوراه ای ایستاده ایم، پس بیاییم به جای تخریب این قبیل تولیدات با حمایت خود به رشد کمی و کیفی سریال های ایرانی کمک کنیم.

*نقاط قوت «برادر» بارزتر از ضعف هاست

وی درباره کیفیت بازیگری و کارگردانی در سریال «برادر» گفت: نمی خواهم زیاد به روی مسائل فنی وارد شدم، چون جز اختیارات من به عنوان بازیگر نیست، اما همین اندازه می دانم این کار به لحاظ استانداردهای تلویزیونی از ارزش های لازم سود برده است. موضوع دیگری که باید به آن تاکید داشته باشم، به این امر بر می گردد هر کاری برای خود نقاط ضعف و قوت دارد، اما در «برادر» نقاط قوت به شدت بارزتر از ضعف هاست. درباره کارگردانی و بازیگری هم بدون جانبداری باید بگویم که مجموعه، از یک تیم خوب حرفه ای سود برده است.

*هنرنمایی در سریال های رمضانی برای من لذتبخش است

این بازیگر در بخش پایانی سخنان خود گفت: من در کارهای متعددی بازی کرده ام، اما هنرنمایی در سریال های ماه رمضان برای من لذت دیگری دارد، چون جدا از سختی هایی که به واسطه تعجیل و فشردگی در کار وجود دارد، لذت با کار همراه است و نمی شود آن را فراموش کرد، به ویژه که عوامل با زبان روزه در مجموعه حاضر هستند و همین موضوع به روی فضای حاکم بر کار تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha