شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نادر شاه

حوزه/ همه چیز و همه کس در این جهان محتاج غیر است و فقط قادر بی‌همتاست که بر همه چیز تسلط دارد، پس چه بهتر است که شخص گرفتار، به جای کمک خواستن از بندگان، به خالق یکتا رجوع کند.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ طلاق

هر کس بر خدا اعتماد کند، خداوند برای او بس است                                                     

آینه:

حکایت؛ یکی دیگر از علمای معروف در علم، زهد و تقوا مرحوم سید هشام حطاب است و او را با نادرشاه افشار حکایتی شنیدنی دارد که بر شدت زهد او دلالت می‌کند.

وقتی که نادرشاه به قصد زیارت حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) وارد نجف اشرف شد، پس از زیارت مرقد شریف آن حضرت، به قصد زیارت علمای مشهور نجف به خانه آنان می‌رفت و چون به خانه سید هاشم حطاب آمد، دید سید بر روی حصیری نشسته و زندگی بسیار ساده و بی آلایشی دارد. شاه وقتی خواست از خدمت سید مرخص شود، عرض کرد: من نادرشاهم و قدرت در دست من است، هر نیازی دارید امر کنید تا انجام دهم و به این خدمت مرجوعه افتخار کنم، سید در جواب گفت: بلی، من از شاه می‌خواهم که جلو این پشه‌ها را بگیرد که مرا اذیت نکنند، چون این‌ها نمی‌گذارند من راحت بخوابم. شاه گفت: من به دفع آن‌ها قادر نیستم چیزی از من بخواهید که من قادر به آن باشم، مانند مال دنیا و پول که برای شما نفعی داشته باشد، سید در جواب فرمود: من آن‌ها را از کسی می‌خواهم که بر همه چیز قدرت دارد نه آنکه فقط بر اموال فانی دنیا تسلط دارد، پس شاه حرکت کرد و رفت.(۱)

ای برادر کن توکـــــل بر خــــــــــدا       کو نباشــــــد هرگز از بنـــــــــده جدا (۲)   

1.     با اقتباس و ویراست از کتاب  مردان علم در دنیای عمل

2.     فتح‌الله آقاجانی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha