پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
استهلال

کارشناس استهلال گفت: هلال شوال ۱۴۳۷در غروب روز ۱۵ تیر۱۳۹۵ برابر با ۲۹رمضان، در اکثر نقاط جهان با چشم عادی قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سهرابی از  کارشناس استهلال، در یادداشتی به وضعیت رویت هلال ماه شوال 1437 پرداخته است که بدین شرح است.

قبل ازبیان وضعیت رؤیت‌پذیری هلالشوال المکرم 1437(در روز15 تیر1395برابر با 29رمضان 1437)، در این‌جا به طور خلاصه چند نکته یادآوریمی‌شود تا مفاد جدول‌ و نقشه‌ای که در ادامه می‌آیند، روشن‌تر گردد:
ـ جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید: زاویه‌ای که رأس آن، چشم ناظر است و دو ضلع آن از مرکز دو جرم سماوی ماه و خورشید می‌گذرد.
ـ مکث ماه:در روز آخر ماه قمری،مدتی که طول می‌کشد تا پس از غروب خورشید، ماه غروب کند، مدت مکث ماه یا مکث ماه نامیده می‌شود.
ـ سن ماه:مدت زمان گذشته از زمان مقارنۀ ماه و خورشید (هنگامی که طول دایرة البروجی ماه و خورشید یکی است)، سنّ ماه نام دارد.
ـ ارتفاع هلال: کمترین جدایی زاویه‌ای ماه از لبۀ افق.
ـ درصد روشن سطح ماه: درصد نسبت روشن سطح قرص ماه به کل قرص.
ـ ضخامت هلال: جدایی زاویه‌ای دو لبۀ مرکز هلال.
ـ اختلاف سمت ماه و خورشید: زاويه‌ای است که رأس آن چشم ناظر و دو ضلع آن از دو نقطۀ محل عمود ماه و خورشيد بر روی افق می‌گذرد. به عبارت دیگر، مقدار جدایی زاویه‌ای دو نقطۀ برخورد عمود ماه و خورشيد بر روی افق، اختلاف سمت ماه و خورشید است. از دید ناظر، اگر ماه در سمت راست خورشید واقع شود، مقدار اختلاف سمت ماه و خورشید با علامت مثبت و در صورتی که در سمت چپ خورشید قرار گیرد، با علامت منفی نشان داده می‌شود.
ـ فاصلۀ ماه از زمین: فاصلۀ طولی بین مراکز ماه و زمین.
ـ در نقشۀ رؤیت هلال که در پی می‌آید، چگونگی رؤیت‌پذیری هلال در مناطق متعارف زمین از نظر اوقات شرعی (مناطقی که در آن‌جا وضعیت اوقات شرعی عادی است)، به طور تقریبی نشان داده شده است. مفهوم رنگ‌های به کار رفته برای نواحی مختلف چنین است:
 

در غروب روز15 تیر1395 برابر با 29رمضان 1437، به عنوان نمونه برای تهران، مشخصات رؤیت‌پذیری هلال چنین است:
 

همچنین نقشۀ مناطق رؤیت‌پذیری هلال در روز 15 تیرمطابق شکل زیر است:
 

نتیجه:هلال شوال 1437در غروب روز 15 تیر1395 برابر با 29رمضان،در اکثر نقاط جهان با چشم عادی قابل مشاهده است. این هلال در عربستان و بخش اعظم آفریقا با چشم غیر مسلح به سهولت مشاهده خواهد بود. هلال مذکور در شرایط مناسب جوی، در بیشتر نواحی ایران (خصوصاً نیمۀ جنوبی)، نیمۀ جنوبی پاکستان و افغانستان، عراق، سوریه و نواحی مجاور آنها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. در صورت وجود غبار در ایران، امید به رؤیت با ابزارهای نوری برای غلبه بر این مانع، همچنان باقی است. بنابر این، إن شاء اللّه روز 16 تیر1395 اول شوال (عید فطر) خواهد بود.
مهدی سهرابی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha