جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهران رجبی

حوزه/ سال ها است درباره تعجیل در ساخت تولیدات ماه مبارک رمضان حرف زده می شود تا از کیفیت بالایی برخوردار باشند اما بازهم در سال بعد اتفاقی نمی افتد، البته امسال به شکل کمی رخ داد اما متاسفانه تغییری در کیفیت آثار مشاهده نشد.

مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» درباره جایگاه تولیدات مناسبتی در سیما گفت: در کشور ما مناسبت های زیادی وجود دارد که درباره هر کدام برنامه های خاصی از رسانه ملی پخش می شود. برای مثال در دهه فجر، تولیدات انقلابی روی آنتن می رود، یا در دهه محرم کارهایی با محوریت عاشورا پخش می شود. در ماه رمضان نیز چنین شرایطی وجود دارد، یعنی تولیدات نمایشی و غیر نمایشی، عموماً با رویکرد دینی و مذهبی روی آنتن می روند.

*کسب دستاوردهای حرفه ای در عین سختی کار

من به شخصه در کارهای متعددی بازی کرده ام که بسیاری از آنها برای ماه رمضان تولید شده بودند. عموم آن کارها نیز توانسته مورد توجه مردم واقع شود، اما درباره این تولیدات دو دیدگاه دارم، ابتدا اینکه این قبیل آثار معمولاَ تماشاگران زیادی دارند، چون هر شب روی آنتن می روند، همچنین بعد از افطار، بهترین زمان برای دیدن سریالهاست. برای همین حضور در اینگونه فیلم ها برای بازیگران دست آورده های حرفه ای به همراه خواهد داشت. جدا از نکات مثبت برخی حواشی نیز در این قبیل کارها وجود دارد که از آن نباید غافل شد. از آن جمله می توان به انرژی که این قبیل کارها از عوامل می گیرد، اشاره کرد.

*اهمیت دادن به کیفیت کارهای مناسبتی اولویت اول رسانه ملی

سالهاست درباره تعجیلی که در ساخت تولیدات ماه رمضان می شود، حرف می زنند، اما باز هم می بینیم همان اتفاق در سال بعد رخ می دهد، البته ممکن است برخی نبود بودجه را دلیل این مسئله عنوان کنند که در جای خود نیز مقبول است، اما می شود از کمیت کم کرد و به نوعی بر کیفیت افزود. برای مثال به جای پخش 4 سریال مناسبتی، دو سریال ساخته شود، اما کیفیت آنها مطلوب باشد. اتفاقی که امسال به شکل کمی رخ داد، اما متاسفانه تغییری در کیفیت آثار مشاهده نشد!

*همخوانی محتوای فیلم های مناسبتی با رویداد مورد نظر

وی با بیان اینکه کارهای مناسبتی باید از فیلمنامه و مفهومی غنی بهره مند باشند، اظهار کرد: سریال «پرده نشین» در این ماه مبارک پخش نشد، اما به عقیده من همخوانی بالایی با آموزه های این ماه داشت. درضمن کیفیت خوبی هم در متن و داستان داشت، اما آیا دیگر تولیدات ماه رمضان هم چنین ویژگی دارند؟ مسلما جواب خیر است، چون تنها اینکه یک برنامه ای ساخته شود تا آنتن خالی نباشد انگیزه ساخت آن تولیدات است، و الا با یک برنامه ریزی خوب می شد از نویسندگان خبره در نگارش فیلمنامه این دست کارها بهره برد.

بازیگر فیلم «زیر نور ماه» تصریح کرد: یک سریال مناسبتی به صرف اینکه داستانش در ماه رمضان اتفاق می افتد سریالی دینی محسوب نمی شود، اما ممکن است سریالی در ماه رمضان داستانش نباشد، اما کاملا رویکردی دینی داشته باشد. برای همین توصیه می کنم که مسئولان سیما زیاد روی این موضوع تاکید نکنند، بلکه توجه خود را به روی متن و سازنده ای که برای این کارها انتخاب می کنند متمرکز کنند. مثال های بسیار خوبی هم در این حوزه وجود دارد که دیگر همه از آن مطلع هستند، اما اینکه آیا ما خواهان سرمایه گذاری به روی کارهای خوب هستیم جای سوال دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوعات ماورایی یکی از تولیدات پر مخاطب سیما در سال های گذشته بود، گفت: تا چند سال پیش موضوعات ماورایی یک از گونه های جذاب و پر مخاطب سیما بود، اما متاسفانه به دلیل تکرارهای زیاد این ژانر باعث شد تا به حاشیه رانده شوند. این موضوع نیز ضعف همیشگی سیمای ماست، زیرا وقتی یک کار با مخاطب فراوان مواجه می شود به هر بهانه ای داستان های مشابه ساخته می شود و به نوعی آن موضوع را ضایع می کنند. بهترین مثال سریال «اغما» است که داستانی واقعا زیبا داشت و به لحاظ ساختار نیز از کارگردانی خوبی بهره می برد، اما بعد از این کار موفق داستانهای تکراری این موضوع را در سیما لوث کردند! درصورتیکه در سینما و تلویزیون جهان به ویژه آمریکا این دست موضوعات مورد توجه جدی تولیدکنندگان قرار دارد.

*فروش سریال ها فرقه ای انحراف در خیابان های تهران

وی متذکر شد: نکته حائز اهمیت آنجاست که در تولیدات ماورایی غربی در پس داستان، بسیاری از اندیشه های باطل نیز تبلیغ می شود. به ویژه عرفان های کاذب و شیطان پرستی و... از جمله این توجهات است که به روی آن سرمایه گذاری زیادی شده است، اما متاسفانه ما چشم خود را به روی این هجمه بسته ایم، درصورتیکه "دی وی دی" های این گونه سریال ها به وفور در کنار خیابان های تهران فروخته می شود و مشتریان قابل توجهی نیز دارند!

این بازیگر سریال های طنز در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: فیلم های طنز نیز از آن گونه هایی است که معمولا نگاه جدی به آن نمی شود به نحوی که انگار این گونه آثار کارهای سطحی هستند که تنها برای پر کردن آنتن باید تولید شوند، درصورتی که از نگاه من جدی ترین و دشوار ترین گونه در تولیدات نمایشی همین کارهای طنز هستند که اگر با دقت کارشناسی شود دست آوردهای آن از دیگر فیلم ها هم بیشتر خواهد شد، همچنین جذابیتی که این تولیدات دارند، قابل مقایسه با دیگر اشکال کارهای نمایشی نیست.

*سیمای جهادی مانع رونق فیلم های ماهواره ای می شود

وی در پایان بیان کرد: مخاطبان این روزهای سیما دیگر تنها چند انتخاب محدود پیش رو ندارند، زیرا می تواند همزمان کارهای بسیار دیگری را نیز تماشا کنند، برای همین وظیفه صدا و سیما، بسیار پررنگ و خطیر می شود، چون کارهای خوب ما را به سمت تولیدات داخلی هدایت خواهد کرد و کارهای ضعیف نیز تماشاگران را به سمت برنامه های ماهوراه خواهد برد. برای همین فعالیت در سیما باید شکلی جهادی داشته باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha