پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 کتاب روش های تربيت اخلاقی در الميزان

حوزه / این رساله، در الگویی که ارائه می کند، ابتدا روش ها را به سه بخش ،شناختی ، انگیزشی و عملی و سپس هر بخش را به زمینه سازی، ایجابی و رفع موانع تقسیم کرده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» کتاب روش های تربيت اخلاقی در الميزان  اثرحجت الاسلام سيد احمد فقيهي که از سوی موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)  چاپ و منتشر شده، در همایش کتاب سال حوزه  در گروه علمی:  علوم تربيتي و روانشناسي به عنوان اثر شایسته تحسین معرفی شده است.

این رساله در پی آن است که «رو شهای تربیت اخلاقی قرآن در المیزان » را به دست آورد. به باور نگارنده، روشهای تربیت اخلاقی، راهکارهای تحقق تربیت اخلاقی هستند و تربیت اخلاقی، فرایند زمینه سازی و به کارگیری راهکارهای شناختی، انگیزشی و عملی و از میان بردن موانع آنها برای رشد و شکوفایی و رسیدن انسان به قرب الهی است.

این رساله، در الگویی که ارائه می کند، ابتدا رو شها را به سه بخش ،شناختی ، انگیزشی و عملی و سپس هر بخش را به زمینه سازی، ایجابی و رفع موانع تقسیم کرده است.

در رو شهای زمینه ساز شناخت، کنترل قوه خیال، صیانت از قلب، خروج از غفلت، معاشرت با صالحان و در رو شهای ایجابی شناخت، انسان و خداوند و موانع آنها بحث شده است. در رو شهای زمینه ساز شکوفایی میل ها، نقش علم و در رو شهای ایجابی، انذار و تبشیر و محبت و شناخت حقیقت دنیا مطرح و موانع آن، تعارض میل ها و افراط در بهره مندی از لذتهای مادی بیان شده است.

در رو شهای زمینه ساز عمل، به شناخت، طلب توفیق ، مرابطه و بهره گیری از وسائط فیض پرداخته شده و در رو شهای ایجابی، عبادات جوانحی و جوارحی ، توبه، صداقت، تقوا، تطبیق کلیات بر امور جزئی و صبر ارائه و از موانع آنها یاد شده است.

نتیجه ای که از این رساله حاصل شده آن است که در تربیت اخلاقی، به ترتیب منطقی، باید از رو شهای شناختی، سپس انگیزشی و در نهایت عملی استفاده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha