جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر

حوزه/ در این زمانه که در مصرف بیت المال دقت لازم انجام نمی گیرد و برخی افراد چندین برابر نیاز خود از آن ارتزاق می‌کنند شاید متن زندگی برخی علما در مراعات کردن مصرف بیت المال جزء داستانهای باور نکردنی باشد، اما حقایقی است که در این دنیا وجود دارد.

آیه ها:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ مومنون/8

و مؤمنین كسانى‌اند كه امانت‌ها و پيمان خود را مراعات مى ‏كنند

آینه:

حکایت؛ یکی از علمای تبریز در عصر زعامت و مرجعیت شیخ محمدحسن نجفی (صاحب جواهر) به نجف آمد، وقتی چشمش به ایشان افتاد گفت: من از برخوردی که در دوران طلبگی صاحب جواهر با وی داشته‌ام او را می‌شناسم؛ زیرا روزی خواستم مبلغی را بین طلاب تقسیم کنم، وقتی بررسی و حساب کردم دیدم به هر طلبه یک تومان می‌رسد، شروع کردم به تقسیم تا آن که به آقا محمدحسن رسیدم به او گفتم: این یک تومان سهم شما است بفرمائید، گفت: نه من نمی‌گیرم. علت را جویا شدم گفت: من برای امروز بیش از دو ریال احتیاج ندارم و برای روزهای آینده از حقوق شرعی چیزی نمی‌گیرم، از کجا معلوم که من بعداً زنده باشم و بتوانم در قبال مصرف آن خدمت کنم.

بالاخره پیش یکی از کفشدارهای حرم رفتیم یک تومان را خرد کردیم و ایشان تنها دو ریال که هزینه بسیار کم برای یک روزش بود برداشت.

آری، چنین بودند مردان پاک و جواهر نویسان، این است شخصیتی که جواهرش بیش از یک قرن است مورد استفاده همه فقها و محور تعلیم و تعلم همه حوزه هاست.1

هم بنوش و هم بپوش اما فقظ                                      شمع بیت المال را خاموش کن

1.     با اقتباس و ویراست از کتاب  سیمای فرزانگان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha