جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
موسوعه الحدیث النبوی

حوزه / گروه حدیث بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به تازگی پنجمین جلد از کتاب "موسوعة الحدیث النبوی عقیده و شریعه و خُلقاً" را منتشر و روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از مشهد، این اثر از احادیث پیامبر بزرگ اسلام(ص) نقل شده است. ایشان راستگوترین و صادق ترین بشر بوده و برترین خلق و بالاترین تواضع را داشتند. این موسوعه به بحث های عقاید و اصول دین، احکام دینی و اخلاقیات که مشتمل بر سلوک، تعاملات و عادات سیره نبوی است، می پردازد.

جلد پنجم این اثر به بیان 3 اصل از  اصول دین یعنی عدل، امامت و معاد و بحث های عقاید، احکام دینی و اخلاقیات که مشتمل بر سلوک، تعاملات و عادات سیره نبوی است، می پردازد. همچنین در این کتاب موضوع عدل که سومین اصل از اصول دین است در 11 موضوع، امامت، چهارمین اصل از اصول پنج گانه دین در 16 موضوع و معاد، آخرین اصل از اصول دین در 24 موضوع بیان شده است.

اسلام و توجه آن به امر الهی در روز غدیر، اطاعت از ائمه هدی(ع) اطاعت و فرمانبرداری از خدای سبحان است، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) فرزندان رسول خدا(ص)، امام حسین(ع) سید شباب اهل الجنه و... برخی از موضوعاتی است که در اصل امامت عنوان شده است.

نهر کوثر در بهشت، اصحاب جهنم و دوزخیان، محرومان از بهشت، عبادت کنندگان واقعی در روز حساب، رحمت الهی را درک می کنند، سریع ترین حساب گر، حکیم ترین حاکم در روز قیامت خداوند سبحان است و... از دیگر مباحث مطرح شده در اصل معاد است.

محمدرضا سیبویه، محمدحسن زبری‌قاینی، زین‌العابدین خراسانی‌ دارابی، عبدالحسین انصاری و کاظم مدیرشانه‌چی از نویسندگان و پدیدآورندگان این اثر ارزشمند هستند. این کتاب در شمارگان یک هزار نسخه و در قطع وزیری تدوین شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

جلد چهارم این کتاب نیز در بردارنده هزار و 900 حدیث از رسول گرامی اسلام(ص) است و علاوه بر بیان این احادیث احوالات 25 نفر از انبیاء و صالحین از جمله حضرت آدم(ع)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، اسحاق، یعقوب، ایوب، یحیی و... مطرح و به ذکر برخی از صحابه آنان نیز اشاره شده است.

لازم به یادآوری است، کتاب حاضر در گروه حدیث بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، به زبان عربی تهیه و تنظیم شده است. این گروه در سال 1364 به ‌منظور اهتمام در امر حدیث شیعه و علوم وابسته به آن تأسیس شده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha