سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با تاکید بر این که انقلابی ماندن جامعه مورد تهدید است، گفت: متاسفانه شیوع اندیشه سکولار در زندگی برخی از مردم عادی شده و این مسئله نشان می دهد مشکلات اخلاقی، اجتماعی و سیاسی ریشه دار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی، در آیین افتتاحیه طرح ولایت حوزه علمیه تهران، با ابراز نگرانی از وجود انواع شبهات انحرافی در جامعه، اظهار داشت: متاسفانه شیوع اندیشه سکولار در زندگی برخی از مردم عادی شده و این مسئله نشان می دهد مشکلات اخلاقی، اجتماعی و سیاسی جامعه ریشه دار است و به این سادگی نیست که با یک جلسه سخنرانی مثلاً با موضوع ولی فقیه، شبهات برطرف شود.

وی افزود: چنانچه در تبیین مسائل دینی به جوانان، تحریک احساسات آنان بدون پشتوانه و خالی از بینش عمیق باشد، اثرش اندک بوده و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. از این رو شگرد عرفان های تقلبی برای جذب جوانان با تحریک احساسات صورت می‌گیرد و با برخی ترفندها که بدون بینش و بصیرت عقلی است، جوانان ناآگاه را به انواع انحرافات فکری، عقیدتی و اخلاقی آلوده می کنند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: چنانچه برای مقابله با این انحرافات برنامه ریزی دقیق علمی و با بینش عمیق صورت نگیرد، نه تنها به انقلابی ماندن جامعه امیدی نخواهد بود، بلکه در انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن حوزه های علمیه نیز دچار مشکل خواهیم شد. ولذا برای نجات جامعه از این آفت لازم است ابتدا حوزه‌ها و طلاب را دریابیم، و برگزاری طرح ولایت نیز در راستای انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن حوزه ها صورت می گیرد.

وی با رد برخی توقعات بی جا از طرح ولایت، بیان داشت: اگر کسی فکر می کند در مدت 40 روز به مقامات عالی معنوی و علمی می رسد، سخت در اشتباه است و قطعاً همچین توقعی از طرح ولایت نیست و چنانچه کسی با چنین طرز تفکری به دوره آمده است این بینش غلط را تصحیح کند.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی یادآور شد: ما ادعا نداریم در این چهل روز مشکلات جامعه را حل خواهیم کرد، اما سعی ما این است که با استفاده از اساتید خبره و متخصص به بهترین نحو این طرح را برگزار کنیم. و مهمترین اولویت ما در این طرح با لحاظ شرایط منطقی معرفی نظامند و دقیق اسلام به شرکت کنندگان می باشد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان اسلام همواره در صدد تضعیف و ایجاد انحراف در باورهای نسل جوان انقلابی بوده‌ و خواهند بود، تصریح کرد: یکی از راهکارهای اصلی مقابله با این توطئه‌ها، توسعه و گسترش معرفت و بصیرت دینی، بر پایه قرآن و مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) برای تقویت قدرت تحلیل منطقی و مستدل در بین قشر جوان، به ویژه طلاب می‌باشد که در همین زمینه، دوره آموزش مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) در نظر گرفته شد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با تبیین برنامه های طرح ولایت، به اولویت های موسسه امام(ره) در این طرح اشاره کرد و افزود: از اهداف اصلی این دوره، معرفی فرهنگ ناب اسلامی، معارف قرآن کريم و اهل‌بیت(عليهم‌السلام) برای طلاب مي‌باشد.

وی همچنین "ارائه نظام صحیح تفکر و دست‌یابی به معرفت دینی در چارچوب نیازهای روز اجتماعی"، "تعمیق، تحکیم و آشنايي بيشتر با مبانی اندیشه اسلامی  و مباحث مرتبط با آن از طریق فضای مجازی"، "تاثیرگذاری فرهنگی و عقیدتی در مراکز علمی، فرهنگی و اذهان عمومی جامعه"، "نقد اندیشه‌های باطل، انحرافی و مورد تعارض با مبانی اندیشه اسلامی با ارائه راهکارهای مورد نیاز و کارآمد"، "تربیت نیروهای متخصص انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از روش‌های نوین و در قالب مبانی اندیشه اسلامی طرح ولایت" و "گسترش اعتقاد نظری و التزام عملی به ولایت فقیه بر اساس مبانی اندیشه اسلامی" را از دیگر اهداف کلان طرح ولایت بر شمرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی در پایان خطاب به طلاب شرکت کننده در طرح ولایت، گفت: از همه شرکت کنندگان عزیز درخواست می کنم، بدون هیچ گونه سستی و با تمام توان و با قدرت در جلسات و کلاس های طرح ولایت حضور جدی و منظم داشته باشید و سعی تان بر این باشد که نهایت استفاده را از این دوره داشته باشید.   42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha