پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتاب "جرم سیاسی

حوزه/ کتاب"جرم سیاسی" در قلمرو بررسی ماهوی و شکلی و یا به عبارتی در ماهیت و ویژگی ‌های جرم سیاسی در حقوق و فقه و همچنین آثار و دادرسی جرم سیاسی، بحث شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، کتاب "جرم سیاسی" اثر حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا پیوندی در قلمرو بررسی ماهوی و شکلی و یا به عبارتی در ماهیت و ویژگی ‌های جرم سیاسی در حقوق، فقه و همچنین آثار و دادرسی جرم سیاسی بحث شده است و در حال حاضر چاپ دوم آن وارد بازار نشر شده است.

براى بررسى جرم سياسى در تحقيق حاضر، سعى شده است كه به مباحث مهم جرم سياسى اعم از ماهوى و شكلى و موضوعات مرتبط با آن در حد امكان پرداخته شود. همچنين سعى شده است كه با رویكرد به مباحث فقهى اماميه و اهل سنت در اين زمينه، تا حد ممكن نظرات فقهى كه از مبانى اصلى قوانين جزايى ما مى ‏باشد، مطرح گردیده و جرم سياسى از ديدگاه فقهى و حقوقی به صورت تطبيقى مورد بررسى قرار گيرد. همچنين، مسائل شكلى نظير صلاحيت محاكم و هيأت منصفه و آثار جرم سياسى مانند امتيازات مجرمين سياسى نيز مورد بررسى و مطالعه قرار گرفته است.

کتاب جرم سیاسی دارای دو بخش است. در بخش اول ابتدا واژه های مرتبط با موضوع بحث از قبیل جرم، سیاست، انگیزه سیاسی، قدرت سیاسی و تاریخچه جرم سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه، بررسی ماهوی جرم سیاسی در حقوق - موضوع در حقوق فرانسه و برخی از کشورهای عربی - آورده شده است که در کشورهایی که در قوانین خود به صورت کامل تر به موضوع جرم سیاسی پرداخته اند، دیده می شود.

بعد از آشنایی با جرم سیاسی در حقوق موضوعه، جرم بغی در فقه اسلام با مطالعۀ تطبیقی فقه اهل سنت مورد بررسی قرار گرفته که به عقیده برخی از حقوق دانان اسلامی، همان جرم سیاسی حقوق موضوعه است و به عقیدۀ برخی این گونه نیست، و تنها موضوعی است که در فقه اسلامی مرتبط با خصوصیات جرم سیاسی است. در ادامه در مبحث جداگانه ای وجوه اشتراک و افتراق بغی در فقه اسلام و جرم سیاسی در حقوق موضوعه بیان شده است.

در بخش دوم، آثار، آیین دادرسی و مجازات جرم سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. موضوعات بحث دوم عبارتند از: آثار جرم سیاسی در مراحل قبل از محاکمه، زمان رسیدگی در دادگاه، امتیازات مجرمین سیاسی بعد از محکومیت به مجازات؛ بررسی مبانی عدم استرداد مجرمین سیاسی با مطالعه تطبیقی در قانون فرانسه، قوانین برخی از کشورهای عربی و مجازات های پیشنهادی برای مجرمین سیاسی ارائه شده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha