چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نادرشاه افشار

حوزه/ در این دنیا دو مسیر وجود دارد، یکی رفتن سراغ زیبایی‌ها و لذائذ فانی دنیا و فروختن آخرت، دیگری دست کشیدن از زینت‌های زودگذر و آماده کردن توشه برای سرای باقی؛ با کمی تأمل هر عاقلی راه دوم را می‌پسندد، اما بسیاری در عمل پا پس می‌ کشند.

آینه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَ ما أُوتيتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ زينَتُها وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقي‏ قصص/60

آنچه به شما داده‌شده، متاع زندگی دنیا و زینت آن است و آنچه نزد خداست بهتر و جاودانه‌تر است

آینه:

حکایت؛

وقتی نادرشاه افشار با دو هزار لشکر وارد نجف اشرف شد، لشکریان را در خارج شهر قرار داده بود، ولی لشکریان گروه گروه وارد شهر شده و مردم شهر را اذیت می‌کردند و با تعدی و تجاوز به بعضی از اشخاص موجبات ناراحتی آن‌ها را فراهم می‌کردند.

عده‌ای از اهالی نجف نزد سید هاشم حطاب شکایت بردند، پس سید سوار الاغش شد و به‌سوی شاه حرکت کرد، همچنان سواره با الاغ آمد و در خیمه‌ای که نادر در آنجا بود پیاده شد و شکایت مردم را به شاه رسانید.

شاه دستور داد به احترام سید هاشم کسی به اهالی نجف متعرض نگردد و از سید تجلیل و احترام زیادی به عمل آورد و امر کرد کیسه زری آورده و در خدمت سید نهادند، سید عصای خود را به کیسه زد و فرمود: این مال فراوان برای کیست؟

اگر برای من است که من از این‌ها بی‌نیازم، چون مخارج یک روزم را دارم و اگر برای الاغ من است که او از من بی‌نیازتر است، چون غذای او طلا و نقره نیست بلکه کاه و یونجه است، بعلاوه من کفیل خرج او هستم بنابراین به کسی نیازی ندارد! آن‌وقت شاه گفت: چه قدر این سید زهد اختیار کرده و ترک دنیا کرده
سید در جواب گفت: کار تو بزرگ‌تر و زاهدانه‌تر است چون تو ترک آخرت جاودانه را کرده‌ای ولی من ترک دنیای فانی کرده‌ام!1

به نان خشک قناعت کنیم و جامه دلق                           که بار محنت خود به که بار منّت خلق 2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در دنیای عمل
  2. سعدی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهارلو IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    دروغی بیش نیست اگه نادرشاه دست به شمشیر نمی برد ایران از چندجهت مورد تجاوز غارت قرار گرفته بود،دولت عثمانی،ازبک،روس ایران را بین خود تقسیم کرده بودن ولی نادرشاه همه را پس گرفت و دوباره عزت و احترام را به ایران برگرداند
  • بهارلو ع IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    خوب سید هاشم همت میکرد خودش غارتگران ناموس ایرانیان ثروت و شرافت ایران را از متخاصمان میگرفت،التماس مطالعه تفکر