جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اداره امور بانوان مرکز خدمات استان قم

حوزه/ راه‌اندازی اداره امور بانوان مرکز خدمات استان قم موجب شده است که خانم‌هایی که به مرکز خدمات مراجعه می‌کنند حتی‌المقدور برای انجام امور خود به دیگر بخش‌ها مراجعه نکنند و همه کارهای آنها در همین قسمت و در ارتباط با کارکنان خواهر انجام شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گسترش فعالیت‌های مرکز خدمات حوزه های علمیه و ارائه خدمات متنوع به خواهران طلبه و خانواده روحانیون مرحوم موجب شد که این مرکز به ‌منظور تکریم طلاب خواهر و تسهیل در ارائه خدمات حضوری به آنان اقدام به تأسیس اداره امور بانوان کند. این اداره از سال 85 به‌منظور رسیدگی به مشکلات طلاب پیرامون امور خواهران تأسیس شده و تمام خدماتی که در واحدهای دیگر مرکز خدمات ارائه می‌شود، به جامعه هدف خود ارائه می‌کند.
خانم حاجی علی رئیس اداره امور بانوان مرکز خدمات از سال ۱۳۸۵ریاست این اداره را بر عهده داشته و فعالیت‌های گسترده این اداره موجب شد که مصاحبه‌ای با وی برای بررسی ابعاد گسترده خدماتی که این اداره انجام می‌دهد داشته باشیم.

*واحد امور خواهران استان قم از چه زمانی و با چه رسالتی شروع به فعالیت کرده است؟


مرکز خدمات حوزه های علمیه به ‌منظور تکریم و تسهیل در ارائه خدمات حضوری به طلاب خواهر و خانواده‌های روحانیون از همان سال‌های آغاز به کار، اقدام به تأسیس واحد خواهران کرد و در سال‌های بعد با گسترش فعالیت‌ها و خدمات مرکز، آن واحد به اداره امور بانوان ارتقا یافت و در حال حاضر تقریباً تمامی خدماتی که در واحدهای دیگر مرکز خدمات ارائه می‌شود به جامعه هدف خود ارائه می‌کند. بنده از سال ۱۳۸۱ در این اداره مشغول به خدمت بوده و اکنون این اداره با سه نیرو انجام وظیفه می‌کند.

*لطفاً در مورد فعالیت‌های این اداره توضیحاتی بفرمایید.

هر خدمتی که در مرکز خدمات به طلاب و روحانیون ارائه می‌شود مانند امور پذیرش، تسهیلات صندوق قرض‌الحسنه و فروشگاه، خدمات بیمه‌ای، خدمات فرهنگی و ...  در این اداره نیز آن خدمت ارائه می‌شود.
این اداره در برگزاری همایش‌ها و همچنین دوره‌های آموزشی ویژه خانواده‌ها که توسط مرکز خدمات اجرا می‌شود نیز همکاری دارد؛ به‌گونه‌ای که در دو سه سال اخیر چندین همایش ممتازین تحصیلی به طور کامل توسط این اداره برگزار و حتی تمامی بخش‌های برنامه نیز توسط عوامل خواهر اجرا شد. رسیدگی به نامه‌های ارجاعی، انجام تحقیقات و ارائه گزارش نیز از دیگر فعالیت‌های این اداره است.
با راه‌اندازی سامانه سخا موضوع پاسخگویی به تماس‌های تلفنی طلاب به آن واحد واگذار شده است؛ اما بخش اعظم پاسخگویی به تلفن‌های طلاب خواهر و خانواده‌ها همچنان در این اداره انجام می‌شود.
به‌ تازگی نیز کافی‌نت خواهران البته بدون اختصاص نیروی انسانی، در این اداره راه‌اندازی شده است.
البته بعضی از کارها مانند چاپ دفترچه بیمه که صدور آن توسط شعبه سازمان مربوطه در مرکز انجام می‌شود خانم‌ها ناگزیرند به بخش مذکور مراجعه کنند؛ ولی غیر از این موارد تمام کارها در همین اداره انجام می‌شود.

*میزان استقبال از این قسمت تا چه حدی بوده است؟

طلاب و روحانیون و خانواده‌های مرحومین و معمرینی که به مرکز خدمات مراجعه می‌کنند از راه‌اندازی این اداره و عدم نیاز به مراجعه به آقایان همکار بسیار استقبال کرده‌اند و این استقبال موجب شد که واحد خواهران بیمه تکمیلی نیز در مرکز خدمات استان قم تأسیس شود و اگر در قسمت‌های دیگر نظیر صدور دفترچه نیز این بخش راه‌اندازی شود مطمئناً از آن استقبال خواهد شد.

*برای اطلاع‌رسانی به طلاب خواهر و خانواده طلاب و روحانیون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

تعدادی از ارباب‌رجوعان ما مستمری‌بگیرانی هستند که سال‌هاست با مرکز در ارتباطند و با این بخش آشنایی کاملی دارند. در مورد خواهران طلبه نیز اطلاع‌رسانی‌ها انجام شده است و تقریباً هیچ طلبه خواهری نیست که با این بخش در مرکز خدمات آشنایی نداشته باشد.
در مورد مدارس علمیه نیز سعی شده است که یک نفر رابط بین مرکز خدمات و مدارس از سوی این مدارس معرفی شود که اطلاع‌رسانی‌ها به طلاب از طریق رابطین انجام شود.
حدود 8 هزار طلبه خواهر در استان قم در سطوح مختلف مشغول به تحصیل هستند و اگر همه آنها به مرکز مراجعه کنند هم برای خودشان مشکلاتی به همراه دارد و هم مرکز خدمات نمی‌تواند به خوبی پاسخگوی آنها باشد؛ به همین دلیل رابطین مرکز خدمات در هر مدرسه با حضور در مرکز، کارهای تمامی طلاب آن مدرسه را انجام می‌دهند.
البته رابطین آموزش‌های لازم را دیده‌اند و جلسه توجیهی نیز برای آنها برگزار شده است و تا جایی که امکان داشته باشد امور طلاب توسط آنها انجام می‌شود.
همچنین هر زمانی هم که تغییراتی در مورد خدمات اعمال شده و یا اینکه خدمت جدیدی احتیاج به اطلاع‌رسانی داشته باشد، به رابطین اطلاع داده می‌شود و از طریق رابطین، طلاب نیز از این تغییران آگاه می‌شوند؛‌ البته پیامک هائی که در راستای اطلاع‌رسانی امور مختلف به عموم طلاب ارسال می‌شود، به طلاب خواهر نیز ارسال می گردد.


*اداره امور بانوان مرکز خدمات در امر خدمت رسانی به طلاب خواهر با مشکلاتی رو به رو است؟

این اداره حدود 10 هزار نفر خدمت گیرنده دارد. تمام فعالیت‌هایی که در مرکز خدمات برای طلاب و روحانیون انجام می‌شود در این اداره ویژه طلاب خواهر و خانواده‌های روحانیون انجام می‌شود.
در حال حاضر در کمترین حالت مراجعین حضوری ما بیش از 40 نفر در روز است. از طرفی تنوع کار در این اداره بسیار بالاست و به غیر از فعالیت‌های روزمره هر خدمتی که به خدمات مرکز اضافه می‌شود کارکنان این اداره در برگزاری آن مشارکت دارند؛ بنابراین کمبود نیروی انسانی کاملاً مشهود است.
وجود بخش خواهران در بسیاری از مراکز و شعب دیگر مرکز خدمات ضروری است و باید بیشتر به این بخش اهمیت داده شود. وجود این بخش موجب می‌شود که خواهران طلبه و همسران روحانیون مرحوم در مراجعه به مرکز خدمات راحت‌تر کارهای خود را انجام دهند؛ البته برای رسیدن به این هدف در مرکز خدمات نیازمند آن هستیم که اداره کل امور بانوان در ستاد مرکز خدمات تشکیل شود.
گاهی احساس می‌شود در بخش‌های تصمیم‌گیری کلان مرکز خدمات در مورد خواهران و شرایط آنها آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و شاید نیاز است که در شورای اداری مرکز خدمات یک خانم حضور داشته باشد.
از طرفی با توجه به اینکه سیاست‌های اخیر مرکز بیشتر معطوف به امور فرهنگی و خانواده است  وجود اداره کل امور بانوان ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha