جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 نمایشگاه «سیلک اسکرین» از تجربیات زنان مسلمان در تورنتو

حوزه/ نمایشگاه هنر «سیلک اسکرین» زنان مسلمان توسط مرکز بهداشت اجتماعی جنوبی ریوردیل و با هدف مقابله با اسلام‌هراسی، در موزه گاردینر برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه  نمایشگاه هنر «سیلک اسکرین» زنان مسلمان در هفته جاری توسط مرکز بهداشت اجتماعی جنوبی ریوردیل با نام رسپکت، در موزه گاردینر برگزار شد. هدف از راه‌اندازی این نمایشگاه در کانون توجه قرار دادن اسلام هراسی و سرزنش‌هایی است که زنان مسلمان هر روزه در کانادا با آن روبرو هستند.

برپایه این گزارش به نقل از torontoist.com، گورپرت کاریر از مددکاران این مرکز که غیرمسلمان بوده و در راه اندازی این نمایشگاه فعالیت داشته‌ می‌گوید: ما در شگفتی بودیم که چگونه زنان مسلمان در چنین شرایط و جوی زندگی کرده و فرزندانشان را بزرگ می‌کنند. ما سعی داشتیم شیوه‌ای به کار بگیریم تا آن‌ها درباره مشکلاتشان صحبت کنند. در ابتدا کار ساده‌ای نبود و آن‌ها می‌گفتند که همه چیز خوب است  است. اما زمانی که ما تجربیات خود را با آن‌ها در میان می‌گذاشتیم، درد دلشان باز می‌شد و درباره اسلام‌هراسی، و گاها توهین‌های زبانی که با آن‌ها روبرو بودند سخن می‌گفتند.

صالحه الشووادی یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه که پیش از این هنر سیلک اسکرین کار نکرده است می‌گوید: من نمی‌دانستم که آیا حرفی برای گفتن دارم یا نه. بسیار نگران بودم و فکر نمی‌کردم که کسی به حرف‌های من توجه کند.

فاطیما خان دانشجوی 20 ساله دانشگاه رایرسون که مادرش سال گذشته در فاز نخست این پروژه شرکت کرده بوده می‌گوید: من و دوستانم اغلب راجع به اتفاقاتی که در جهان در حال وقوع هستند و اینکه مسلمان بودن در کانادا چه احساسی دارد صحبت می‌کنیم. اما پیش از این هرگز فرصتی نداشته‌ایم که آشکارا و خارج از اجتماع اسلامی سخن بگوییم.

خان در ادامه گفت: وقتی سال گذشته حملات تروریستی در پاریس اتفاق افتاد مادرم از من خواست مدتی سر کلاس حاضر نشوم زیرا نگران بود که همه مردم مسلمانان را برای این اتفاق سرزنش کنند.

هنر سیلک اسکرین چیست؟

واژه «سیلک اسکرین» در معنای لغوی «توری ابریشمی» ترجمه می‌شود. چاپ سیلک‌اسکرین، چاپ اسکرین یا سری‌گرافی، اسلوبی است که بر روش تکثیر با استِنسیل مبتنی است. در این اسلوب از پارچه توری ظریف (اغلب ابریشم)، به عنوان سطح تکیه‌گاهی برای ورقه استنسیل استفاده می‌شود. ورقه استنسیل را روی پارچه می‌چسبانند. مرکب غلیظ را با ابزاری تیغه مانند بر سطح استنسیل می‌گسترانند، که از بخش‌های نفوذپذیر توری به سطح دیگری در زیر کلاف می‌رسد. بدین ترتیب، نقش مورد نظر را می‌توان با رنگ‌های مختلف بر روی سطوح مستوی یا غیر مستوی چاپ کرد. تصویر چاپ شده با این اسلوب اغلب دارای لبه‌های تیز است. از این خاصیت توسط هنرمندان برای خلق آثار بدیع به کار استفاده می‌شود. چاپ سیلک اسکرین در جهان سابقه‌ای 200 ساله دارد و حدود 50 سال است که در ایران نیز به صورت سنتی وارد شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha