جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر حوزه های علمیه از معاونت آموزش حوزه

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه با بعضی از سخت گیری ها نسبت به تغییر شکل نظام دروس خارج و سطوح عالی موافق نیستم، گفت: ما باید کمترین تصرفی در مسائل شکلی و چارچوب نظام اصلی دروس خارج و سطوح عالی داشته باشیم، چرا که این نظام پیشرو، برآمده از ساز و کار آزاد درون حوزه ای است که بسیار ممتاز می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در نشست با مسئولان معاونت آموزش حوزه های علمیه که در مجتمع شهید آیت الله صدوقی برگزار شد، با بیان اینکه معاونت آموزش پایه و اساس مدیریت مرکز علمی است، اظهار داشت: موضوعاتی نظیر اخلاق، تربیت، تحقیق و پژوهش حول محور آموزش می باشد.

وی بر لزوم عزم جدی تر معاونت آموزش حوزه برای انجام کارهایی که به تدریج در مسیر این معاونت قرار می گیرد، تاکید کرد و گفت: انتظار می رود این معاونت، تحرک مضاعف تری داشته باشد، بدون آنکه به فکر نیرو و بودجه باشد.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه اقدامات و فعالیت معاونت آموزش باید چند برابر شود، تصریح کرد: بحث های ساختمانی نیز باید رفع شود و ان شاء الله ساختمانی متناسب با جایگاه ستاد مرکزی حوزه با تجمیع معاونت ها احداث خواهد شد.

آیت الله اعرافی در ادامه بر لزوم توجه مسئولان معاونت آموزش حوزه به نکات مطرح شده در جلسه تودیع و معارفه، نشست مدیران استانی و دیدار با مدیران حوزه علمیه قم تاکید کرد و افزود: همچنین براساس آنچه در منشور ابلاغ می شود، در معاونت آموزش واگذاری کار و برنامه ریزی صورت گیرد.

* دروس خارج و سطوح عالی سرمایه عظیم حوزه علمیه قم است

وی با تاکید بر اینکه سرمایه عظیم حوزه های علمیه در سطوح عالی و دروس خارج است، اظهار داشت: جایگاه علمی و اساس حوزه علمیه قم در دروس خارج و سطوح عالی است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه با بعضی از سخت گیری ها نسبت به تغییر شکل نظام دروس خارج و سطوح عالی موافق نیستم، افزود: ما باید کمترین تصرفی در مسائل شکلی و چارچوب نظام اصلی دروس خارج و سطوح عالی داشته باشیم؛ چراکه این نظام پیشرو، برآمده از سازوکار آزاد درون حوزه ای است که بسیار ممتاز می باشد.

*لزوم بیشترین بهره مندی از ظرفیت دروس خارج و سطوح عالی

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه باید بیشترین بهره را از این ظرفیت و سرمایه بزرگ حوزه ببریم، گفت: این انتظار از معاونت آموزش وجود دارد که طرح های ناب و مترقی درباره این مسئله تدوین نموده و نگاه کلان راهبردی نسبت به این سرمایه عظیم داشته باشد؛ چراکه حوزه نیازمند تحول بزرگ است.

*معاونت آموزش دروس ناظر به نیازهای روز جامعه تدوین کند

وی تصریح کرد: همچنین معاونت آموزش حوزه، دروسی را با موضوعات ناظر به نیازهای امروز جامعه و گسترش قلمروی دانش فقه، تهیه و تدوین کند.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه معاونت آموزش فصل جدیدی از بهره گیری روزافزون از دروس و تحقیقات سطح بالا را بگشاید، ابراز داشت: در این صورت، تولید علم و پاسخگویی به نیازها افزایش می یابد و زمینه ساز انقلاب علمی در حوزه می شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به برگزاری ۶۰۰ درس خارج، گفت: این سرمایه عظیم در هیچ کجای عالم نیست؛ بدون تردید بخش مهمی از پاسخ به مطالبات رهبری در این عرصه رقم می خورد.

وی با بیان اینکه اساس علم حوزه باید در این فضای پرسابقه و ممتاز حوزه باشد، ابراز داشت: مراکز تخصصی نیز باید در شعاع آن شکل بگیرد.

*نباید به سنت های پایدار دروس خارج و سطوح عالی دست زد

مدیر حوزه های علمیه افزود: برخلاف تصوراتی که نظم ساختاری و شکلی را مهم می شمارند، بنده معتقدم عظمت حوزه در دروس خارج و سطوح عالی است و ما باید بدون آن که که به سنت های پایدار دست بزنیم، معماری راهبردی برای بهره گیری روزافزون از این ظرفیت داشته باشیم.

*لزوم گسترش مرزهای دانش فقه

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه باید مرزهای دانش فقه را به سمت فقه های نوین گسترش دهیم، ابراز داشت: شناسایی نخبگان، راه اندازی ابواب جدید، و توسعه دروس خارج در بحث کلام و فلسفه مضاف می تواند از محورهای این عرصه باشد.

*لزوم تدوین نظام جامع نقشه رشته ای در حوزه

وی یکی از مهم ترین انتظارات خود از معاونت آموزش حوزه را تدوین «نظام جامع رشته ای» عنوان کرد و افزود: کارهای مهمی صورت گرفته؛ اما باید نظام جامع رشته ای داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه همچنین بر لزوم توجه به نظام فناوری و تسهیل آئین نامه ها تاکید کرد و گفت: فناوری اطلاعات و آئین نامه ها پایه روان تر شدن کارها هستند و به نظر می رسد با گذر زمان برخی آئین نامه ها نیازمند پالایش هستند؛ همچنین از بحث فناوری اطلاعات حتما باید پشتیبانی کنیم تا از این پراکندگی خارج شود.

آیت الله اعرافی همچنین بر لزوم تدوین طرح جدید و جامع برای پایان نامه ها تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد، با وجود اینکه موانعی وجود دارد، باید بررسی بخشی از پایان نامه ها را به مراکز تخصصی واگذار کرد.

وی در پایان ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته، خاطرنشان کرد: معاونت آموزش حوزه باید تولید فکر و علم کند تا همه دنیا مقابل آن خضوع داشته باشند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha