چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسالم احمد مبلغی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: افراد نباید در نظم فردی، خانوادگی، اجتماعی و مدیریتی دچار وضعیت کلیشه ای و بدون تحول شوند؛ بنابراین بر اساس همین اصل باید راهبردها، نگاه ها، استراتژی ها، خط مشی ها و تلاش و فعالیت ها به کار گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی امروز در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: در برخی تعالیم اسلام، آموزه های چند وجهی وجود دارد که در همه ساحت ها و عرصه های زندگی از جمله  سازمان ها، نهادها، مؤسسات، خانواده و جنبه های تربیت معنوی، تأمین و مدیریت اقتصاد قابل استفاده می باشد.

 وی بیان داشت: یکی از اصول مهم مطرح شده در نصوص دینی، اصل مساوی نبودن دو روز است؛ به این معنا که باید هر روز نسبت به روز قبل در زندگی خود پیشرفت و تحولاتی را حاصل نماید.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم (ع) که فرمودند: “مَن استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ گفت: انسان در همه ساحت های زندگی فردی و اجتماعی باید در مسیری تکاملی، تصاعدی و رو به پیش قرار گیرد و بکوشد به درجازدگی، یکنواختی و فسیل شدگی دچار نگردد.

*مفهوم سود و زیان در اسلام

وی با اشاره به مفهوم زیان گفت: زیان مفهومی شناخته شده برای انسان هاست؛ از دست دادن فرصت و سرمایه، زیان است و این مفهومی شناخته شده برای همه انسان ها وجوامع می باشد.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به نظریه سود در اسلام، گفت:  اسلام سود مادی و معنوی را با هم به رسمیت شناخته، و برای آن در تمام زمینه ها حساب باز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: برخی تصور می کنند اسلام تنها سود معنوی را به رسمیت شناخته است؛ در حالی که در اسلام سود مادی هم به صورت جدی و فراگیر (و البته منضبط و چارچوب مند) لحاظ شده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مفهوم غبن، ضرر، خسران و از دست دادن فرصت ها مفاهیم دینی شناخته شده ای هستند، گفت: بخش اقتصاد و معاملات در اسلام  متضمن جدی سود مادی است؛ آنچه اسلام می گوید این است که سودخواهی و سودبری بر پایه عدل استوار گردد.

وی با اشاره به آیه "أحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا" گفت:  قوام بیع و ربا هر دو به سود است؛ ولی قرآن ربا را نفی و بیع را پذیرفته است و اگر سود را به عنوان یک مفهوم دینی پذیرفتم خسران معنا پیدا می کند.

*اصل "حرکت رو به پیش" اصلی فراگیر

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر افراد در نظم فردی، اجتماعی و مدیریتی دچار وضعیت کلیشه ای و بدور از تحول باشند بنا به روایت معروف امام کاظم (ع)، مغبون و زیانکار  هستند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: باید راهبردها، نگاه ها، استراتژی ها، خط مشی ها، تلاش و فعالیت ها در مسیر تحول، پیشرفت و تکامل فرد و جامعه در ساحت های مختلف تنظیم گردد.

 وی گفت: اگر انسان در علم آموزی، مدیریت، فعالیت اداری و سازمانی، تربیت دینی و تقرب به خداند دو روز او مثل هم و مساوی باشد مغبون است؛ متاسفانه گاه آینده انسان ها نسبت به گذشته فراتر از مشکل برابر بودن، تنزل هم پیدا می کند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه این روایت مهم در مورد مدیریت های اداری و سازمانی مصداق پیدا می کند، گفت: در مدیریت مؤسسه ها از حیث ارائه کالاهای فکری، مادی و خروجی های مفید در روند تولید، نباید حالت توقف و عدم تحول در کار باشد.

*مراقب باشیم دچار وضعیت کلیشه ای و بدون تحول نشویم

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: افراد نباید در نظم فردی، خانوادگی، اجتماعی و مدیریتی دچار وضعیت کلیشه ای و بدون تحول شوند؛ بنابراین بر اساس همین اصل باید راهبردها، نگاه ها، استراتژی ها، خط مشی ها و تلاش و فعالیت ها به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: در همه ساحت های زندگی فردی و اجتماعی تمام توان خود را باید به کار بگیریم که مسیر  تکامل در پیش گرفته شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در پایان اظهار داشت: در برخی مؤسسات و سازمان ها گاه در نگاه کلان نه تنها حرکت رو به پیش وجود ندارد که گاه عقب گرد و تنزل هم می کنند که این بر اساس تعالیم دینی مطلوب نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha