شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حق و باطل

حوزه/ عالمان دین در طول تاریخ اسلام، همواره نقش کنترل و مهار حاکمان به سود مردم را بر عهده داشته ‏اند. فهرست پرشمار عالمان مصلِح، مُجاهد، شهید و مبارز، گواه این حقیقت است که حوزه‏ ها، مراجع و عالمان بیدار، سدّی در برابر دشمنان بودند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همیشه این سؤال مطرح بوده که: به ‏راستی دین باید در خدمت سیاست باشد یا سیاست در خدمت دین؟؛ آیا دولت باید تسلیم دین باشد یا بالعکس و یا اینکه راه سومی وجود دارد که معقول و مقبول قرآن و امت اسلامی است؟

* دین در خدمت سیاست یا سیاست در خدمت دین؟!

رابطۀ دین و دولت، دین و سیاست و پیوند روحانیّت با حکومت، در قالب های گوناگون، از گذشته‏ های دور مورد توجه اندیشمندان و سیاستمداران بوده است، این موضوع برای عالمان، فقیهان، مبلّغان و دانشوران اجتماعی نیز حساس و سرنوشت ‏ساز است؛ حیات و مرگ سیاسی قدرتمندان و رجال دولت به دین ارتباط دارد! و همیشه این سؤال مطرح بوده که: به ‏راستی دین باید در خدمت سیاست باشد یا سیاست در خدمت دین؟؛ آیا دولت باید تسلیم دین باشد یا بالعکس و یا اینکه راه سومی وجود دارد که معقول و مقبول قرآن و امت اسلامی است؟

در پی این سؤالات، سؤال دیگری مطرح می ‏شود و آن اینکه: اندیشۀ تفکیک‏ دین از سیاست، چقدر ارزش منطقی و اجتماعی دارد؟ و آیا این اندیشه بر اساس موازین اسلامی قابل پذیرش است؟

در اینکه جامعۀ بشری به هر دوی آنها (دین و دولت) نیاز دارد، جای تردید نیست؛ هیچ جامعه ‏ای بدون دین نبوده و نیست و هیچ ملت و کشوری هم بدون دولت و حکومت و نظام مدیریتی وجود ندارد و هیچ جمعیتی بدون حاکم و رئیس و زمامدار به زندگی اجتماعی خود ادامه نداده و نمی ‏دهد.

امیرمؤمنان علی(علیه السلام) به همین نکته اشاره کرده و می ‏فرماید: «لَابُدَّ لِلنَّاسِ‏ مِنْ‏ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛[1] ناچار برای مردم امیری لازم است، خواه نیکوکار باشد یا بدکار.»

دین و دولت هر دو لازمة زندگی اجتماعی هستند، ولی غالباً در طول تاریخ این دو عنصر مهم و مورد نیاز، در برابر یکدیگر صف ‏آرایی و مبارزه کرده‏ اند!.

اکنون باید دید حق با کدام یک از آنهاست و میزان حق و باطل در پیشگیری از انحراف ها، «دین» است یا «قانون»؟ و به تعبیر دیگر آیا دین باید بر اساس قوانین دولت ها و حکومت ها دستخوش تغییر شود یا قوانین و دستورات حکومتی در ترازوی احکام الهی سنجیده می ‏شود.

* عالمان دینی و پاسداری از دین

هدف تمام نهضت های اسلامی از عصر نبوی(صلی الله علیه و آله) تا دوران ظهور حضرت ولی عصر(علیه السلام) این بوده که قدرت ها و قوانین بشری، خود را با دین هماهنگ کنند و آموزه ‏های دینی را در جامعه عملی سازند؛ در حالی که برخی سرمایه‏ داران و قدرتمندان عالم، سپاه دین و قوانین دینی را در جهت نیل به اهداف شوم خود به کار می ‏گرفته ‏اند!.

روحانیّت آگاه و انقلابی تشیّع، بر اساس آن هدف بلند و آرمانی (هماهنگ ‏سازی قوانین بشری با آموزه‏ های دینی)، هیچ گاه در خدمت غارتگران بیت‏ المال و حقوق محرومان عالَم قرار نگرفته و نخواهد گرفت. شاید در ادیان انحرافی، مالکان و ملّاهای آنها دست در دست یکدیگر به غارت بیت ‏المال و ستمگری بر محرومان پرداخته ‏اند؛ ولی روحانیت پارسای شیعه، «گرسنگی» را بر «هم‏ کاسگی» با ستمگران داخل و خارج ترجیح می ‏دهد.

در ادیان انحرافی زر و زور و تزویر، یار و یاور همدیگر بوده و هستند و در برابر تودة مردم قرار دارند؛ ولی در جامعة اسلامی پاسداران دین همیشه مهارکنندگان سلطه‏ گران سیاسی و اقتصادی و سلاطین و سرمایه‏ داران رباخواران بوده ‏اند.

عالمان دین در طول تاریخ اسلام، همواره نقش کنترل و مهار حاکمان به سود مردم را بر عهده داشته ‏اند. فهرست پرشمار عالمان مصلِح، مُجاهد، شهید و مبارز، گواه این حقیقت است که حوزه‏ ها، مراجع و عالمان بیدار، سدّی در برابر زورمندان و حاکمان ستمگر بوده‏ اند؛ از عصر حضور که ائمه (علیهم السلام) این نقش جهادی را ایفا می ‏کردند تا عصر شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، علامه حلّی و حتی دوران مبارزات میرزای شیرازی، سید جمال، قیام مشروطه و مشروعه، آیت الله کاشانی، فدائیان اسلام، قیام امام خمینی(ره) و مواضع رهبری انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ‏ای(حفظه الله) همه و همه نشان می ‏دهد عالمان دینی در سه جبهه با دشمنان دین در حال نبرد و قیام بوده‏ اند:

* جلوگیری از بدعت ها و تحریف های وارد شده به دین که منجر به شهادت بسیاری از بزرگان و عالمان دینی شده است؛

* تلاش در جهت اجرای احکام دین که مبارزات و تلاش های زیادی از سوی اندیشمندان دینی در این راه صورت گرفت؛

* دفاع از حقوق فقیران و محرومان جامعه که در پی آن عالمان دین به استقبال فقر، زندان، تبعید و شهادت رفتند.

بنابراین بر همۀ پیروان آموزه‏ های دینی به ‏ویژه مبلّغان و تلاشگران عرصۀ دین و فرهنگ لازم و ضروری است تا با تأسّی به ائمۀ اطهار(علیهم السلام) و عالمان و مبارزان دینی، به نقش جهادی خود توجه نمایند و در این مسیر از هیچ تلاش و کوششی دریغ ننمایند.

اکنون که سال همدلی دولت و ملّت است، باید به رابطۀ این دو از نگاه قرآن و عترت و وظایف و اختیارات هر کدام و نیز موانع ایجاد همدلی میان دولت و ملّت پرداخت و جایگاه هر کدام را از منظر آموزه‏ های دینی بررسی کرد.

محمود مهدی پور

پی نوشت ها:

[1]. نهج ‏البلاغه، سید رضی، تصحیح: صبحی صالح، نشر هجرت، قم، 1414ق، ص82، خطبه 40.

منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره192.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha