شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌ راد، رئیس انستیتوی علوم انساني و اسلامي آلمان

حوزه/ رئیس انستیتوی علوی انسانی و اسلامی آلمان گفت: غرب، به لحاظ آمادگی پذیرش حرف حق و اندیشه برتر به مراتب بکرتر و آماده‌تر از حتی آفریقاست؛ انسان غربی برای تغییر فکر خویش هیچ ملاحظه‌ای فراروی خود نمی‌بیند و برای انتخاب یک سبک زندگی و فرهنگ مانعی پیش روی خود ندانسته و هنوز هم تغییر دین به مراتب از تغییر کفش راحت تر است

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌راد، رئیس انستیتوی علوم انساني و اسلامي آلمان امروز  در نشست «بررسی آخرین تحولات فکری و فرهنگی در غرب» که در مؤسسه علوم وحیانی اسراء برگزار شد، گفت: غرب شناسی مقدمه اصلی داوری غرب است؛ به همین دلیل باید بتوانیم بر اساس واقعیت، دیگرشناسی و غرب‌شناسی کنیم.

وی افزود: اگر غرب را در جاده‌ای یکطرفه و آن طور که می‌خواهیم تصویر، نقاشی و داوری کنیم، چیزی در خارج محقق نخواهد شد و اتفاقی رخ نخواهد داد؛ این نوع نگاه سبب می‌شود که تصور کنیم وضع و حالمان خوب است و شیک‌ترین نظام فکری را داریم و اول دنیا و آخر دنیا ما هستیم و چنین تفکری، منجر به این مسئله می شود که بگوییم مگر مریض هستیم و بیکاریم که حرکت کنیم و نیازی به شناخت درونیات و اطراف داشته باشیم.
رئیس انستیتوی علوم انساني و اسلامي آلمان با ذکر این مطلب که باید از دیگران یاری گرفت، گوش شنوا داشت و بدانیم که در دنیای امروز تحولات زیادی رخ داده است، گفت: باید پای درس و مباحث آنان بنشینیم و رشد پیدا کنیم؛ امروز جهان به دو دسته مدرن و غیرمدرن و عاقل و جاهل تقسیم نمی‌شود و حتی در غرب نیز پی برده‌اند به اینکه «انسان غربی درجه اول باشد و دیگران درجه دوم»، نمی‌تواند مبنا باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل آنها در آفریقا نیز ردپای اندیشه های تمدنی را یافتند و مبنای برخی رشته‌های فلسفی در غرب آن است که حقیقت در انحصار من و ما نیست و می‌تواند در دیگران نیز وجود داشته باشد؛۳۰ سال پیش سخن از فلسفه آفریقا حرف مضحکی بود و می‌گفتند مگر در آفریقا حرف فلسفی پیدا می‌شود، ولی امروز غربی‌ها در این مسئله تجدید نظر کرده‌اند، لذا اعتراف به توانمندی‌های احتمالی دیگران هم موجب رشد خود انسان است وگرنه درجا می‌زنیم و احساس هم می‌کنیم که همه چیز در دست ماست.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی راد اظهار کرد: غرب انسان را موجود زمینی و مادی صرف تعریف می‌کرد و تمام توانمندی‌های خود را به خدمت گرفت تا این انسان را با این شاکله تامین کند، ولی به یک حقیقت معترف است که این انسان با این همه رشد صنعتی، انسان راضی و ممنون و سیر و آرام نیست و کسی وجود ندارد که خود را در ساحل آرامشی از احساس خشنودی و رضایت حس کند و این نا آرامی به شدت در چهار دهه اخیر به رخ جامعه بشری کشیده می‌شود.
وی ابراز کرد: اتفاقی که در غرب رخ داده است، این بود که نیم نگاهی را به سبک زندگی آلترناتیو داشتند که بتواند او را به آرامش برساند و اگر ما به عنوان تفکر اسلامی، نیروهای توانمندی داشتیم، می توانسیتم با سوار شدن بر این امواج بهره‌برداری خوبی داشته باشیم؛ ولی نتوانستیم از این فرصت بهره ببریم.

رئیس انستیتوی علوم انساني و اسلامي آلمان عنوان کرد: آلترناتیو جدی در این مسئله اسلام بود که عدم هوشیاری ما از یک طرف و زیرکی غرب از طرف دیگر سبب شد چهره اسلام تا جایی که ممکن است وارونه و خشن و سخیف جلوه داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی راد گفت: با وجود همه این اتفاقات، غرب، به لحاظ آمادگی پذیرش حرف حق و اندیشه برتر به مراتب بکرتر و آماده‌تر از حتی آفریقاست؛ انسان غربی برای تغییر فکر خویش هیچ ملاحظه‌ای فراروی خود نمی‌بیند و برای انتخاب یک سبک زندگی و فرهنگ مانعی پیش روی خود ندانسته و هنوز هم تغییر دین به مراتب از تغییر کفش راحت تر است.
حجت الاسلام والمسلمین رضوی راد با اشاره به اینکه عصر و زمانه تولید حرف گذشته است، خاطرنشان ساخت: امروز انسان غربی به فردی بدل شده که به گوشش اعتماد ندارد، ولی چشمش را باور دارد و می خواهد به جای حرف خوب، خوب را ببیند و ما اگر می خواهیم جایگزینی ارائه کنیم، باید خروجی ها را به رخ او بکشیم؛ نه حرف‌ها  را.
حجت الاسلام والمسلمین رضوی راد بیان کرد: دوره میزهای گفت و گو و کرسی‌های نظریه‌پردازی صرف سپری شده و حتی غربی ها نیز برای این کار وقت نمی‌گذارند؛ آنها بر این باور هستند که معتقدند ما از عصر مدرنیته عبور کرده و وارد پسامدرن شده ایم که اصلی‌ترین پایه آن روی عنصری به نام زمان است و گفت و گو و مشاجرات علمی پشت میز را به هدر رفتن زمان تعبیر می‌کنند.
وی اظهارکرد: آنها معتقدند که هر کس تفکری دارد و باید بر اساس آن خروجی عملی ارائه دهد و مردم با دیدن خروجی ها، قضاوت کنند؛ بنابراین اگر کسی می خواهد در اندیشه بین‌المللی افکار و اندیشه درست و منطقی ارائه کند، لزوما باید سراغ گام‌هایی با نسبت منطقی و طولی برود و نه حرکت از صفر.

رئیس انستیتوی علوم انساني و اسلامي آلمان با بیان این مطلب که فاصله میان انسان مدرن و غیرمدرن، فاصله عمیق و زیادی نیست، تصریح کرد: غرب متوجه شده که انسان آفریقایی هم محروم از اطلاعات نیست، بنابراین باید با پدیده‌ای اسمی و نه حرفی سراغ انتقال اندیشه برتر برویم که در صنعت، تکنولوژی و ... نیز همین گونه است و اگر ما صنعت برتری به آنان نشان دهیم، تردید نکنید در برابر ما کرنش خواهند کرد؛ وگرنه با ماندن در صنعت ملی با حرف ره به جایی نمی‌بریم.

وی بر لزوم ترجمه قابل فهم قرآن برای مردم جهان تاکید کرد و گفت: منظور از ترجمه زمینی، ترجمه واژگانی نیست که هنوز هم ما در این مسئله مشکل داریم و ترجمه بی عیبی نداریم، بلکه مراد ترجمه عینی اندیشه قرآنی است و اگر این اتفاق بیفتد ما حرف برتر را در دنیا خواهیم داشت.
این فعال تبلیغی بین الملل بیان کرد: قرآن کریم به شدت به ارائه خروجی معتقد است و پیش از آن که سخن عرضه کند، ابتدا نمونه و الگوی بی نظیر ارائه داده، سپس پشتوانه این خروجی را هم عرضه می کند، لذا یکی از تاکیدات پررنگ روی بحث الگوسازی است و الان هم در حوزه تربیت و رشد اخلاقی و علمی هیچ روشی بهتر از الگو نیست.
حجت الاسلام والمسلمین رضوی راد افزود: در تفکر وحیانی اسلام اگر گفته شده امت واحده یک راهبرد اساسی است، باید این امت واحده از سوی دیگران دیده شود و باید جلوه‌های عینی این وحدت را نشان دهیم و با آن لفاظی و بازی نکنیم؛ این مباحث، اندیشه‌های بنیادی قرآنی است که باید محقق کرده؛ انسان‌های بزرگوار و کریم را در جامعه شناور نموده و دیگران این بخشش، عفو، گذشت و کرامت را در جامعه مشاهده کنند.
این فعال تبلیغی بین الملل، تصریح کرد: تبلیغ ساکت، بهترین نوع تبلیغ است و باید خیابان و نمادهای رفتاری تولید کنیم که با توریست‌ها حرف بزنند، وگرنه با حرف شیک و نشان دادن انسان نازیبا به دیگران ره به جایی نمی بریم.
حجت الاسلام والمسلمین رضوی راد با بیان این مطلب که کار تبلیغ امروز بسیار سخت‌تر شده و باید روش‌های جدیدی را ایجاد کنیم، اظهار کرد: یکی از کارهایی که ما در آلمان کردیم این بود که ۷۲ نفر از دانشجویان را با شاخه گل و بروشور سراغ مردم فرستادیم تا عاشورا را تبیین کنند و نتایج خوبی گرفتیم؛ به هر حال معتقدم اگر برنامه تعریف شده‌ای در نهادهای داخلی برای کار در عرصه بین‌المللی داشته باشیم، می‌توانیم حرف‌های زیادی در دنیا بزنیم؛ از این رو نباید در مباحث اندیشه‌ای صرف متوقف شده و حرکت نکنیم‌.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عباسی IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 0
    ینام خدا احسنت بسیار متین و استوار بود نظرات ایشان ولی مشکل در غرب این است که گوش شنوا بیدا نمیشود ابتدا باید گوش شنوا را بیدا کرد و بعد سراغ تغییر و تحول رفت تشکر فراوان