سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کتاب «آیا خداوند خالق قرآن و انجیل است؟»

حوزه/ کتاب «آیا خداوند خالق قرآن و انجیل است؟» اثر مشترک رئیس دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیک فرانسه و حجت الاسلام سعید جازاری، در پاسخ به انکارکنندگان آسمانی بودن وحی در اسلام و مسیحیت منتشر شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کتاب «آیا خداوند خالق قرآن و انجیل است؟» به قلم هنری دولهوگ، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیک فرانسه و حجت الاسلام والمسلمین سعید جازاری، استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه منتشر شد.

این اثر علمی توسط انتشارات سالوادور از ناشرین مهم و مشهور نشر آثار علمی مسیحیت به چاپ رسید و مورد استقبال محققین و جراید فرانسوی زبان قرار گرفت.

در این کتاب، تلاش نویسندگان بر آن است که حقیقت وحی را از دو منظر اسلام و مسیحیت معرفی و تبیین نمایند و ضمن آشکار کردن ماهیت آسمانی و مقدس وحی، پاسخی به آن دسته از نویسندگان و مغرضین که وحی را شالوده تفکر و تصورات بشری می دانند داده شود.

* این کتاب از حقانیت اصل دین و نبوت انبیاء الهی دفاع کرده است

نویسندگان بر آن  شده اند تا  ضمن دفاع از حقانیت اصل دین و نبوت انبیاء الهی (صلوات الله علیهم) و با قبول اختلافات موجود در بین ادیان ابراهیمی همچون یهودیت و مسیحیت و اسلام، حقایق مشترک و اصول فطری دین را در بین این ادیان بزرگ به نمایش گذارند.

شاید بتوان گفت که مهترین اثر و نتیجه روشن این کتاب، که در غرب تجلی یافته آن است که تشیع در کنار مسیحیت، به عنوان دو مکتب مهم دارای مبنا و اساس مدون و نظام منطقی و معتدل به نمایش گذاشته شده و هر خواننده‌ای به راحتی به ویژگیهای خردمحوری، تعامل پذیری و معنویت گرایی در مذهب شیعه پی می برد.

پروفسور پیر لوری، اندیشمند و اسلام شناس بزرگ غرب، که از چهره های برجسته جهان امروز در شناخت متون مقدس و عرفان در اسلام و مسیحیت به شمار می رود ، مقدمه ای قابل توجه بر این کتاب نگاشته است که بر وزن و ارزش این اثر از نظر مطالعات علمی و پژوهشی افزوده و توجه بسیاری را در دانشگاههای فرانسوی زبان به سوی این کتاب جلب نموده است.

 

* مطابق نظر قرآن و تمامی ادیان ابراهیمی، وحی منشا آسمانی و الهی دارد

شیوه کار این دو مولف بر این است که نخست تعریفی را از اصطلاحات مورد نظر در کتاب مانند توحید، کتاب آسمانی، پیامبران ، وحی و اقسام عام و خاص آن ، الهام ارتباط خالق و مخلوق را به زبان ساده ارائه می نمایند. تاکید بر این حقیقت که "وحی مطابق نظر قرآن و تمامی ادیان ابراهیمی ، منشا آسمانی و الهی دارد و کلام مبارک خداوند به شمار می رود" رکن اصلی بحث دکتر جازاری  در این کتاب است.

دکتر جازاری با اشاره به افرادی که در مسیحیت و اسلام وحی را به شخص انبیا منسوب می نمایند می نویسد: امروز که دنیای ادیان به حقیقت وحی رو آورده اند و آن را سخن نورانی و مبارک خداوند بر می شمردند، جای تعجب است که برخی غفلت زدگان در دل تشیع و دیگر مکاتب می کوشند تا وحی را از جایگاه آسمانی و ملکوتی خود به حیاتی خاکی و خیالی تنزل دهند و آن را  تصویر و تصور رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه و مخلوق ذهنیات او معرفی نمایند!

این کتاب از سه فصل تشکیل شده است. فصل نخست مطالبی در رابطه با حضرت محمد صلوات الله علیه و حضرت عیسی علیه السلام و متون دینی مقدس آن دو در بر دارد. پروفسور دولهوگ در این بخش به سوالاتی مهمی در رابطه با جایگاه حضرت عیسی و مفهوم تثلیث در مسیحیت امروز و نیز نقش و نظر حواریون پاسخ می دهد.

در فصل دوم این دو نویسنده به تعریف و تبیین موضوعات مهمی مثل نگاه مسیحیان به اسلام در طول تاریخ از ژان دمسن تا توماس دکوئن و موضع امروز، جریان مسیحیت نسبت به اسلام و مسلمانان، نگاه مسلمانان به مسیحیت در طول تاریخ در دو  منظر فقه و کلام اسلامی می پردازند.

 در آخرین فصل نیز به اختلافات عقیدتی دو دین اسلام و مسیحیت و عناصر این تمایزات دینی و اندیشه ای و پاسخ به آنها می پردازند.

* اسلام و مسیحیت در نبوت و وحی نگاه مشترکی دارند

در پایان نیز این دو نویسنده نتیجه گیری خاص خود را دارند که کلیت آن در چند موضوع اصلی تبیین می گردد: حقیقت وحی موضوع غیر قابل انکار است و مصدر و اساس آن در ادیان ابراهیمی همان کلمات الله است که به صور مختلف در ادیان تجسم و تحقق یافته است. این حقیقت که بین خداوند و پیامبران بزرگ او تداوم داشته است، به نوعی تجلی انوار الهی در میان بشر بوده و واسطه فیض و رحمت الهی بر نوع بشر می باشد. اسلام و مسیحیت علی رغم وجود اختلاف های غیر قابل انکار، در اصول مهم و مبنایی همچون نبوت و وحی نگاه مشترکی دارند و این نگاه مشترک می تواند محور محکم و شایسته ای در دوستی میان ادیان توحیدی قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha