پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید احمد زرگر - ستاد امر به معروف

حوزه/ رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: همواره قانون اساسی اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر را بصورت متقابل میان دولت و مردم توصیه می کند و خواستار مهیا ساختن زیرساخت ها از سوی دولت و اجرای آن بدست مردم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد زرگر رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور ظهر امروز در نشست مشترک ائمه جمعه و اعضا ستاد امر به معروف و نهی از منکر که با حضور مسئولین کشوری و استانی در محل دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد، اظهارداشت: قرآن کریم می فرماید:«بهترین امت، امتی است که در آن امر به معروف و نهی از منکر جاری و ساری باشد»، جایگاه فریضه امربه معروف و نهی از منکر رسالت سنگینی است  که نسبت به اجرای آن بایستی اهتمام  جدی داشته باشیم.

وی افزود: در نظام اسلامی بهره گیری از ظرفیت مردم و نهادهای مردمی برای ترویج و اعتلای شاخص های امر به معروف و نهی از منکر مهم است لذا همواره قانون اساسی اجرایی شدن آن را بصورت متقابل میان دولت و مردم توصیه می کند و خواستار مهیا ساختن زیرساخت ها از سوی دولت و اجرای آن به دست مردم است چراکه حضور مردم در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی همانند دوران پیروزی انقلاب اسلامی اثرگذار و پویا است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشوراذعان داشت: برنامه ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای آوردن مردم به صحنه قالب و پویا است، به صحنه آوردن مردم به صورت محله محور و شناسایی معضلات و مشکلات موجود در محیط های اداری  می توانند با شناسایی شوراهای امر به معروف موجود در محیط های مختلفی ادارای و جامعه جهت رفع آسیب ها و مشکلات، سازماندهی و اجرا قرار بگیرند

*اجرای امر به معروف و نهی از منکر موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی اظهارداشت: امر به معروف و نهی از منکراز احکام مهم و ضروری اسلام است چنانکه اگر این حکم اجرا شود بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه اسلامی حل خواهد شد.

وی افزود: مصوبات اجرایی امر به معروف و نهی از منکر اگر رونق اجرایی یابد به لحاظ اقتصادی رقم بزرگ جرایم و آسیب های اجتماعی همچون قاچاق، طلاق و بداخلاقی ها کاهش می یابد، همچنین بسیاری از دادگاه ها و زندان ها خلوت شده و آمار کلاهبرداری ها و ناهنجاری های اجتماعی پایین می آید.

رییس ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بیان داشت: متاسفانه تا به امروز مسئله امربه معرف و نهی از منکر را آنگونه که شایسته است، فرهنگسازی نکردیم، یکی از اشکالات کار ما عملیاتی نکردن مسئله امر به معروف و نهی از منکر، این است که، آن را یک واجب شرعی نمی دانیم و برخی اعتقادی بر این مهم ندارند و عمل به آن را کار صحیح ندانسته و به بهانه آزادی از اجرای آن طفره می روند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی افزود: نباید به بهانه آزادی به حریم ها تعرض کرد، احترام و حرمت را در جامعه اسلامی رعایت کنیم، همچنانکه بحث فضای مجازی حریم ها از هم می پاشد و مسائل خصوصی را در دنیا افشا می کند، حاکمیت پاسدار سلامتی فکر و جان مردم است و باید از مرزهای ارزشی و اعتقادی مردم دفاع کند، چراکه فضای عمومی هدایتگر و معلم است برخی از عادات و رفتارها درست یا نابجا با الگوگیری از  فضای عمومی برداشته می شود بنابراین در جامعه اسلامی باید ضوابط و حریم ها رعایت شود که این مهم بایستی با فرهنگسازی در مسیر دفاع از حقوق شهروندی تبیین شود.

وی در ادامه تصریح کرد: رفتارهای اجتماعی برای مردم تفسیر شود، رسانه ها، مبلغان دینی و ائمه جمعه از هر تربیونی که می توانند برای فرهنگسازی و تبیین اهمیت و اجرایی شدن امربه معروف و نهی از منکر در جامعه استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی گفت:  قانون گریزی و قانون ستیزی موجب بروز تخلفات و ناهنجاری های اجتماعی می شود اگر معروفات را به مردم معرفی و انجام منکرات را در جامعه نهی کنیم به مرور زمان قانون پذیری و احترام به حقوق یکدیگر در جامعه مهیا می شود.

اجرای تولی و تبری مقدمه تحقق امر به معروف و نهی از منکر است

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در ادامه  نشست مشترک ائمه جمعه و اعضا ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهارداشت: امربه معروف و نهی از منکر جز فروعات دینی مسلمین است همانگونه که مسئله نماز و روزه از جایگاه بالایی برخوردار است بایستی در جهت اعتلای این امر مهم نیز همفکری و انسجام عملی صورت گیرد.

وی افزود: مسئولین و مردم با همکاری و هم اندیشی درصدد عملیاتی ساختن شاخصه های امربه معروف و نهی از منکر باشند که مقدمه تحقق این مهم تولی و تبری است.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: مسئله تولی و تبری پایه امربه معروف و نهی از منکر است بنابراین اگر بتوانیم مولفه های تولی و تبری را در جامعه فرهنگسازی و تبیین کنیم به واقع توانسته ایم جایگاه واقعی امر مقدس امر به معروف و نهی از منکر را در زیرساخت های اجرایی جامعه و در میان مردم ترویج و گسترش دهیم.

 

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha